2013-10-16, 11:52
Medlem
glints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glint
Jag skulle inte dra för stora växlar på den aktuella studien

Det är ett workingpaper som det till och med står
"NBER working papers are circulated for discussion and comment purposes. They have not been peer-
reviewed or been subject to the review by the NBER Board of Directors that accompanies official
NBER publications."

Det är ett utkast på en studie.

Skummade igenom studien. Men jag hittade inte mycket till teori om varför det skulle vara på det sättet som beskrivs i abstractet. Jag tror att det kan finnas ett samband men har mycket svårt att tro att det just är lönen som direkt påverkar skillsmässor. Det kan ha att göra med många saker som tex att båda jobbar mycket och det finns ingen tid för relationen. Då har det inte så mycket med hur mycket man tjänar utan att båda jobbar långa dagar. Alltså frågan är vad som är orsak och verkan.

Samband mellan skilsmässor och kvinnor tjänar mer. Ja det kanske stämmer. Men att det skulle vara det som påverkar har jag svårt att tro. Bara för att det finns ett samband så betyder det INTE att det är direkt påverkan av lönen som leder till skilsmässa. Då behövs väldigt stark teori som bygger upp detta. När jag läste den aktuella studien kunde jag inte se något sådant.

Bara för det finns ett samband så bevisar inte det vad som leder till vad, det kan lika gärna vara tvärtom också. Kanske är det så att skilsmässor leder till att kvinnor tjänar mer? Tex. Hade vi tittat på vindkraftverk och dragit slutsatsen att vind skapas när vindkraftverken snurrar fort så hade vi fått väldigt bra statistik på detta. Men som vi alla förstår så är det vind som gör att vindkraftverken snurrar fort. Men det visar inte statistiken, den visar bara samband, inte vad som leder till vad.
Citera
2013-10-16, 12:18
Medlem
Sir Dwains avatar
Angående den här fascinerande hormondiskussionen så spelar det faktiskt viss roll att testosteron och östrogen är så lika, som alla som sysslar med androgena anabola steroider känner till omvandlas testosteron till östrogen och tvärtom naturligt i kroppen. Det är därför kroppsbyggare ofta tar preparat för att blockera östrogen, för att undvika gynekomasti eller "bitch-tits". Nya rön säger att mäns sexdrift beror till viss del på östrogen, män med låg testosteronhalt har minskad sexdrift på grund av deras samtidigt låga östrogen-nivå. Och på samma sätt spelar testosteron en större roll för kvinnors sexdrift än östrogenet gör.

En studie publicerad i NEJM visade att om man höll ned östrogennivån för män som genomgick behandling för låg testosteronhalt så fortsatte deras libido att minska och kroppsfettet att öka även när testosteronnivån var återställd.

Det här kanske inte direkt motsäger något som sagts i diskussionen än, men det visar iallafall att verkligheten inte är riktigt så simpel som det ofta hävdas här (dvs testosteron=manlighet och allt som är bra, östrogen=fjollighet).
Citera
2013-10-16, 13:11
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain

Det här kanske inte direkt motsäger något som sagts i diskussionen än, men det visar iallafall att verkligheten inte är riktigt så simpel som det ofta hävdas här (dvs testosteron=manlighet och allt som är bra, östrogen=fjollighet).

Visst är det intressant hur ni feminister själva analyserar och värderar könskodade egenskaper. Luktar mindervärdeskomplex lång väg. För vem i helvete påstår att effekter som högre aggressivitet, högre och i vissa fall svårkontrollerad sexlust, mindre känslotänk och mer kallt logiskt tänk alltid är bättre än typiskt kvinnliga egenskaper som man ser att östrogenet har en stark påverkan av?

Det är ingen tävling gubben. Det är bara ett konstaterande som flera hundra års studier inom naturvetenskap noggrant har dokumenterat. Vissa män med mycket testosteron klarar av att kanalisera drivet, aggresiviteten det ger till något samhällsnyttigt samtidigt som andra hamnar helt fel och blir istället destruktiva krafter. Dvs världen är inte svart eller vit. Om du sen väljer att ranka aggressivitet och tävlingsinriktan högre än starka moderskänslor och en social vilja att hela tiden söka konsensus inom sin grupp för att hålla ihop den så säger det mer om dig än om alla andra som bara påtalar att det finns generella tydliga skillnader mellan könen om man klumpar ihop alla människor i två läger och att hormoner har en stark koppling till varför gruppen män kommer anta ett annat beteende än gruppen kvinnor både fysiskt och psykiskt.
Citera
2013-10-16, 13:57
Medlem
glints avatar
Citat:
Samband mellan skilsmässor och kvinnor tjänar mer. Ja det kanske stämmer. Men att det skulle vara det som påverkar har jag svårt att tro. Bara för att det finns ett samband så betyder det INTE att det är direkt påverkan av lönen som leder till skilsmässa. Då behövs väldigt stark teori som bygger upp detta. När jag läste den aktuella studien kunde jag inte se något sådant.

Bara för det finns ett samband så bevisar inte det vad som leder till vad, det kan lika gärna vara tvärtom också. Kanske är det så att skilsmässor leder till att kvinnor tjänar mer? Tex. Hade vi tittat på vindkraftverk och dragit slutsatsen att vind skapas när vindkraftverken snurrar fort så hade vi fått väldigt bra statistik på detta. Men som vi alla förstår så är det vind som gör att vindkraftverken snurrar fort. Men det visar inte statistiken, den visar bara samband, inte vad som leder till vad.

Visste ni att ökad försäljning av organiska matvaror har ökat antalet autistiska? (Eller inte?) Här är ett bevis!
Senast redigerad av glint 2013-10-16 kl. 14:00.
Citera
2013-10-16, 14:15
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Visst är det intressant hur ni feminister själva analyserar och värderar könskodade egenskaper. Luktar mindervärdeskomplex lång väg. För vem i helvete påstår att effekter som högre aggressivitet, högre och i vissa fall svårkontrollerad sexlust, mindre känslotänk och mer kallt logiskt tänk alltid är bättre än typiskt kvinnliga egenskaper som man ser att östrogenet har en stark påverkan av?

Det är ingen tävling gubben. Det är bara ett konstaterande som flera hundra års studier inom naturvetenskap noggrant har dokumenterat. Vissa män med mycket testosteron klarar av att kanalisera drivet, aggresiviteten det ger till något samhällsnyttigt samtidigt som andra hamnar helt fel och blir istället destruktiva krafter. Dvs världen är inte svart eller vit. Om du sen väljer att ranka aggressivitet och tävlingsinriktan högre än starka moderskänslor och en social vilja att hela tiden söka konsensus inom sin grupp för att hålla ihop den så säger det mer om dig än om alla andra som bara påtalar att det finns generella tydliga skillnader mellan könen om man klumpar ihop alla människor i två läger och att hormoner har en stark koppling till varför gruppen män kommer anta ett annat beteende än gruppen kvinnor både fysiskt och psykiskt.

Jag vet inte om du ens läste vad jag skrev. Faktum är att de egenskaper som här ofta tillskrivs testosteron respektive östrogen i bästa fall är kraftiga förenklingar och ibland är helt fel. Det var min poäng. Jag tillhör inte de som ser det ena som alltid bättre än det andra.
Citera
2013-10-16, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Angående den här fascinerande hormondiskussionen så spelar det faktiskt viss roll att testosteron och östrogen är så lika, som alla som sysslar med androgena anabola steroider känner till omvandlas testosteron till östrogen och tvärtom naturligt i kroppen. Det är därför kroppsbyggare ofta tar preparat för att blockera östrogen, för att undvika gynekomasti eller "bitch-tits". Nya rön säger att mäns sexdrift beror till viss del på östrogen, män med låg testosteronhalt har minskad sexdrift på grund av deras samtidigt låga östrogen-nivå. Och på samma sätt spelar testosteron en större roll för kvinnors sexdrift än östrogenet gör.

En studie publicerad i NEJM visade att om man höll ned östrogennivån för män som genomgick behandling för låg testosteronhalt så fortsatte deras libido att minska och kroppsfettet att öka även när testosteronnivån var återställd.

Jadu sir dwain, jag saknar ord. Jag ska ge dig en dagisguide gällande skillnaderna:

http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_difference_between_estrogen_and_testos terone

Citat:
Chemically estriadol and testosterone are remarkably similar, differing only in a methyl group and a carbonyl group. In function however they are responsible for every difference seen between males and females.

Testosterone is involved in:
Greater bone density
Larger organ size
Higher muscle mass
Thicker hair growth
Wider shoulder bones and rib cage
Larger voice box (thus deeper voice)
Development of male sexual organs
Aggression and dominance

Estrogen is involved in:
Breast development
Nurturing/maternal behavior
Development of female sexual organs
Increase in fat tissue, particularly around the thighs, hips and breasts
Decelerated height growth
Reduced muscle mass
Wider pelvic bone
Growth of the uterine lining
In pregnancy, suppressed ovulation
Water retentions

Read more:
Senast redigerad av whiteLady 2013-10-16 kl. 14:36.
Citera
2013-10-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteLady
Jadu sir dwain, jag saknar ord. Jag ska ge dig en dagisguide gällande skillnaderna:

http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_difference_between_estrogen_and_testos terone

haha och du glömmer raskt meningen ovanför:
"Chemically estriadol and testosterone are remarkably similar, differing only in a methyl group and a carbonyl group."

Samt att i uppstaplandet av vad dessa hormoner gör inte står allt som du tidigare raddat upp som givet av just testosteron...hur var det? drive, intelligens och bla bla...och hans moster.
Citera
2013-10-16, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
haha och du glömmer raskt meningen ovanför:
"Chemically estriadol and testosterone are remarkably similar, differing only in a methyl group and a carbonyl group."

Samt att i uppstaplandet av vad dessa hormoner gör inte står allt som du tidigare raddat upp som givet av just testosteron...hur var det? drive, intelligens och bla bla...och hans moster.

Men för i helvete, häng med! Det är ju det vi har sagt i flera sidor nu! KEMISKT sätt ser dom rätt lika ut, dock är de praktiska skillnaderna ENORMA.

Citat:
It may surprise you to know that testosterone and estrogen are actually chemically very similar: they differ by only a carbonyl and a methyl group. But, oh, what a difference a subtle chemical alteration can make!

Det faktum att du inte ens känner till de enorma skillnaderna östrogen och testosteron har i praktiken bekräftar ÅTERIGEN att ni feminister verkligen inte har koll på någonting.

Hur vore det om ni någon jävla gång faktiskt kunde ta och utbilda er? Hur vore det om ni någon jävla gång faktiskt kunde skaffa lite kunskap gällande biologi, evolution och skillnader mellan olika hormoner .. så KANSKE ni kunde ta och släppa eran jävla låtsasvetenskap någon gång?
Citera
2013-10-16, 15:06
Medlem
glints avatar
Citat:

Men du kan inte ens kommentera på studien i fråga, angående vad jag pekade på? Blev det för komplicerat för dig att hänga med i resonemanget?
Citera
2013-10-16, 15:09
Medlem
glints avatar
Citat:
Men för i helvete, häng med! Det är ju det vi har sagt i flera sidor nu! KEMISKT sätt ser dom rätt lika Hur vore det om ni någon jävla gång faktiskt kunde skaffa lite kunskap gällande biologi, evolution och skillnader mellan olika hormoner .. så KANSKE ni kunde ta och släppa eran jävla låtsasvetenskap någon gång?

Ja precis, hur var det med den där "studien" om vapnena. Tror du fortfarande att den statistiken håller i den?
Citera
2013-10-16, 15:17
Medlem
glints avatar
Citat:
Du visar bara på din okunsakp. Visst de fick känna på den och lika med den. Men det var knappast poängen! Vilket visar att du inte fattar något om detta. Studien är minst sagt bristfällig. Man kan verkligen inte dra några slutsatser på något som inte ens skulle gå igenom som en C-uppsats på Dalarnas högskola.

De berättar inte hur de har valt ut deltagarna, förutom att det är gäng studenter (som de till och med erbjöd pengar) som någon gammal trött forskare har letat upp (i en kurs som de själva undervisade i?! Aja baja). De berättar inte hur de delat in dem i dessa två grupper (kanske alla tuffingar fick vara med i tuffa gruppen?). De berättar inte ens om de delat in dem i två lika stora grupper (väldigt oseriöst, hur ska man då kunna vet vad de igentligen har gjort?).

Sedan kan man inte göra några större analyser på så få deltagare i experimentet! De visar väldigt lite av deras data, finns inte ens en tabell! Att de sedan kör ett Sobel's test på denna data (som BARA ska användas på stora sample) visar på bristfällig studie.

Hitta en vetenskapligstudie som håller!

Att försöka försvar riktiga argument med *gäst* visar hur okunning du är. Googla på och försök hitta "vetenskapliga" bevis för vad du säger. Men förstår du inte vad vetenskap är eller HUR man ska tolka det så lär dig det först.
Citera
2013-10-16, 15:23
Medlem
Citat:
Detta passar direkt in på evolutionsteorin som menar på att kvinnor är attraherade av män som har högre status och mer resurser än den själva - Så när detta försvinner tappar kvinnorna attraktionen för sin man.
Tror inte det endast är kvinnorna som tappar attraktion till sin man. Utan även mannen tycker det är jobbigt att det är kvinnan som försörjer honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in