Citat:
Jag skulle inte dra för stora växlar på den aktuella studien
Det är ett workingpaper som det till och med står
"NBER working papers are circulated for discussion and comment purposes. They have not been peer-
reviewed or been subject to the review by the NBER Board of Directors that accompanies official
NBER publications."
Det är ett utkast på en studie.
Skummade igenom studien. Men jag hittade inte mycket till teori om varför det skulle vara på det sättet som beskrivs i abstractet. Jag tror att det kan finnas ett samband men har mycket svårt att tro att det just är lönen som direkt påverkar skillsmässor. Det kan ha att göra med många saker som tex att båda jobbar mycket och det finns ingen tid för relationen. Då har det inte så mycket med hur mycket man tjänar utan att båda jobbar långa dagar. Alltså frågan är vad som är orsak och verkan.
Det är ett workingpaper som det till och med står
"NBER working papers are circulated for discussion and comment purposes. They have not been peer-
reviewed or been subject to the review by the NBER Board of Directors that accompanies official
NBER publications."
Det är ett utkast på en studie.
Skummade igenom studien. Men jag hittade inte mycket till teori om varför det skulle vara på det sättet som beskrivs i abstractet. Jag tror att det kan finnas ett samband men har mycket svårt att tro att det just är lönen som direkt påverkar skillsmässor. Det kan ha att göra med många saker som tex att båda jobbar mycket och det finns ingen tid för relationen. Då har det inte så mycket med hur mycket man tjänar utan att båda jobbar långa dagar. Alltså frågan är vad som är orsak och verkan.
Samband mellan skilsmässor och kvinnor tjänar mer. Ja det kanske stämmer. Men att det skulle vara det som påverkar har jag svårt att tro. Bara för att det finns ett samband så betyder det INTE att det är direkt påverkan av lönen som leder till skilsmässa. Då behövs väldigt stark teori som bygger upp detta. När jag läste den aktuella studien kunde jag inte se något sådant.
Bara för det finns ett samband så bevisar inte det vad som leder till vad, det kan lika gärna vara tvärtom också. Kanske är det så att skilsmässor leder till att kvinnor tjänar mer? Tex. Hade vi tittat på vindkraftverk och dragit slutsatsen att vind skapas när vindkraftverken snurrar fort så hade vi fått väldigt bra statistik på detta. Men som vi alla förstår så är det vind som gör att vindkraftverken snurrar fort. Men det visar inte statistiken, den visar bara samband, inte vad som leder till vad.
Jag ska ge dig en dagisguide gällande skillnaderna: