• 1
  • 2
2005-07-05, 17:20
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
Själv har jag aldrig fått tag på det, skulle vara intressant att testa om öl och massage gör köttet så mycket mörare.
Om någon har testat undrar jag: lever denna högt prisade köttbit upp till sitt rykte?

btw: Har för mig att jag såg ett repotage om en svensk bonde som försökte sig på samma metod som kobe, undrar hur det går för honom.
Citera
2009-01-19, 23:16
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Jag bumpar den här tråden. Hur smakar det? Någon som kan berätta?
Citera
2009-01-20, 00:10
Medlem
stånkare wonks avatar
Det är ett bra kött det är det absolut, men det är inte värt 1200/kg.

Det är väldigt överreklamerat.
Citera
2009-01-20, 00:50
Medlem
Endorphines avatar
Aldrig prövat. Var kan man inhandla kobe-biff?
Citera
2009-01-20, 02:12
Medlem
Har alltid tyckt att det låter suspekt med öl och massage. Även om det förekommer så bör risken för att bonden helt enkelt bara säger att djuret levt så vara överhängande.
Följande står att läsa på Wikipedia förövrigt:
Citat:
Wagyūkon kommer ursprungligen från Kobe i Japan, därav det svenska namnet Kobebiff. Wagyū är antagligen det dyraste köttet man kan få tag i eftersom rasen är en ovanlig ras som sedan 1200-talet inte blandats med andra raser. Detta var på grund av Japans bergiga klimat, då man var tvungen att hålla boskapen avskilt över vissa områden. Idag finns boskap på flera platser i världen, men det dyra priset beror främst på att köttet är så mört och att fettet innehåller många omättade fetter som är väl inblandat i resten av köttet. Köttet lämpar sig bra för personer med en kalorifattig diet.

Rykten om att boskapen skulle få lyssna på klassisk musik, enbart dricka maltöl och bli masserade varje dag är alltså en myt. Däremot blir de mycket mer välbehandlade än vad andra nötkreatur blir, då de inte slaktas förrän de är minst 2-3 år gamla, och då man är noga med att de inte blir stressade för att undvika utsöndring av stresshormoner. Vissa dieter av till exempel malt förekommer dock.
Citera
2009-01-20, 09:41
Medlem
Prometeuss avatar
Finns en föreläsning på Ted om en som testar "det bästa" av allting. Han tyckte kobe-biff var oätligt.
Citera
2009-01-20, 10:26
Medlem
Cantorass avatar
Har aldrig testat Kobe-biff, men generellt är kvaliteten på nötkött i Japan väldigt hög.

Även grisbönderna har en del kul idéer. Försök att få tag på avsnittet av Dotch! som sändes 2005-09-15. De har ett helt hejdlöst reportage från en grisfarmare som har kommit fram till att fläsket blir bäst om grisarna får dricka vin. Varje gris får tre flaskor vin om dagen! De dricker direkt ur flaskorna, alltihop på en gång (bilden i min avatar). 30 minuter senare har alla grisarna däckat - men fläsket sägs bli väldigt bra - finns att köpa på http://translate.google.se/translate...3Dy2C%26sa%3DG
Citera
2009-01-20, 11:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
avsnittet av Dotch!
Hahaaha, de dör lyckliga i alla fall . Köttet måste bli kanon, dvs utom levern då .

~Paul~
Citera
2009-01-20, 14:12
Medlem
Wagyu och japanskt nötkött i allmänhet tycker jag är av mycket fin kvalitet och riktigt gott.. perfekt marmorering, osv. Har dock inte ätit det i Japan utan åt wagyu i Taiwan.

Är det värt alla pengarna? Nä.. inte direkt.. men det beror ju på plånbokens tjocklek också.
Citera
2009-01-20, 14:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Wagyu och japanskt nötkött i allmänhet tycker jag är av mycket fin kvalitet och riktigt gott.. perfekt marmorering, osv. Har dock inte ätit det i Japan utan åt wagyu i Taiwan.

Jag ska troligen ta en sväng till Taiwan om några veckor - har du något tips på en bra kött restaurang? I Taipei eller Taichung
Citera
2009-01-20, 14:23
Bannlyst
SER rätt äckligt ut.

http://www.smashmonster.com/weblog/a...t_of_auth.html
Citera
2009-01-20, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag ska troligen ta en sväng till Taiwan om några veckor - har du något tips på en bra kött restaurang? I Taipei eller Taichung

Tyvärr har jag inte så bra minne över vart jag har ätit.. kommer ihåg flera mycket bra resturanger i Taipei (de flesta väldigt enkla .. men inte namnen på de. Specifikt kött.. hm.. jag ska fråga runt bland familj och vänner som bor där - bör få ett par tips.

Annars finns ju Din Tai Fung i Taipei, kända för sina Xiao long bao http://www.dintaifung.com.tw/en/index.asp / http://en.wikipedia.org/wiki/Din_Tai_Fung (men de är ingen köttrestaurang).

Jag återkommer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in