Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-14, 13:43
  #13
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Hon har alltså inte gjort en polisanmälan?

Nej, då polisen ska ha sagt att de lägger ner det istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om polisen sagt så är det ett uttalande som inte matchar din berättelse det minsta. Nu är poliser normalt bussiga människor som inte tycker att ens stygga flickor med mobiltelefon skall ha spö och dessutom gärna ser till att kända busar åker dit, om det bara finns något konkret att gå på.

Är det precis som du beskriver det; att flickan pekar ut gärningsmannen utan tvekan, att det finns skador dokumenterade (vittnen som torkar näsblod räcker utmärkt, man måste inte ha läkarintyg), att gärningsmannen greps i anslutning till misshandelsbrottet och, som pricken över i, ertappades med flickans tillgripna mobiltelefon i fickan, så finns det ingen som helst fråga om att polisen inte skulle ta upp en anmälan. I detta fall skulle man dessutom bära den i presentpapper och på en röd sammetskudde (bildligt!) till åklagaren för vidare handläggning.

Ingenting är omöjligt (inte ens korrumperade poliser, eller med förståndshandikapp och en hemlig längtan att få träffa polisens discplinnämnd), men saken är nog inte så glasklar som du kanske tror själv.

Jag håller med dig om detta, jag var ju inte där så allt jag kan gå på är hennes berättelse samt några av mina andra kompisar som varit där, och såret i ansiktet då.
Men jag ser absolut ingen anledning någonstans till varför hon skulle ljuga om detta, därför känns det nästan som (ta fram era foliehattar) att det skulle kunna vara någon denna polisen kände eller liknande, så han säger att de lägger ner det och bara hoppas på att det inte blir något större utav det.
Citera
2013-10-14, 14:02
  #14
Medlem
santos_devilles avatar
Misshandel är allmänt åtal om jag inte har fel. Det känns som om något i historien inte går ihop.
Vittnesmålen kanske gled isär, hon var inte tillräckligt tilltygad osv osv.

är din vän en glappkäft?
Citera
2013-10-14, 15:49
  #15
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Misshandel är allmänt åtal om jag inte har fel. Det känns som om något i historien inte går ihop.
Vittnesmålen kanske gled isär, hon var inte tillräckligt tilltygad osv osv.

är din vän en glappkäft?

Hon är ju social och så, inte dryg eller något, men känns som att även om vittnesmålen nu inte skulle gått ihop så borde hon ju ändå fått göra en anmälan?

Har ju hört om folk som anmäler Obama till exempel, borde ju få göra en anmälan även utan några bevis, även om det nu fanns det i det här fallet.
Citera
2013-10-14, 18:58
  #16
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Nej, då polisen ska ha sagt att de lägger ner det istället.



Jag håller med dig om detta, jag var ju inte där så allt jag kan gå på är hennes berättelse samt några av mina andra kompisar som varit där, och såret i ansiktet då.
Men jag ser absolut ingen anledning någonstans till varför hon skulle ljuga om detta, därför känns det nästan som (ta fram era foliehattar) att det skulle kunna vara någon denna polisen kände eller liknande, så han säger att de lägger ner det och bara hoppas på att det inte blir något större utav det.

Hon har säkerligen inte medvetet ljugit för dig, men faktum är att studie efter studie visar att människans minne är bland det minst trovärdiga som finns. Att använda vittnesmål, speciellt där detaljer kan vara diffusa, är i princip som att spela roulette. Minnet är selektivt, subjektivt, dynamiskt; det förändras över tid, det påverkas av känslor, det påverkas av förhållanden till personer/objekt som förekommer i minnet, det påverkas av personliga åsikter, det påverkas av vad andra säger och gör osv...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback