Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-14, 02:36
  #1
Medlem
trulyawesomes avatar
En tjejkompis till mig var i Linköping på en nattklubb och skulle gå ner och lämna jackan, där så försökte en kille sno hennes mobil, när hon vägrade släppa den så slog han till henne i ansiktet och tog den.
Förkrossad så tog hon sig till tjejtoaletten och torkade bort blodet, där så fick hon hjälp utav några tjejer där inne, de hämtade en killkompis som gick in och hämtade killen, som blånekade allt.
Men då ringde de hennes mobil och mycket riktigt låg den i hans ficka.
De tog sig ner till polisstationen för att göra en anmälan, då det fanns massvis med vittnen.
Polisen kände igen killen sen tidigare, så de hade en misstänkt och flera vittnen, men de sa bara till henne att de lägger ner fallet.

Får dom göra så här? Är det inte hennes rätt att få anmäla och få ut något slags skadestånd efter sånt här?

Jag har funderat på att skicka historien till Aftonbladet eller dylikt men vet inte om de skulle publicera det( killen var utländsk).
Citera
2013-10-14, 02:46
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Lol och det fans vittnen och allt?

Låter det ju som att det nu mera är okej att ge folk en käftsmäll samt begå rån / rånförsök.

Känns som att detta är en signal att det är ok att ta lagen i egna händer.
Citera
2013-10-14, 02:53
  #3
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Lol och det fans vittnen och allt?

Låter det ju som att det nu mera är okej att ge folk en käftsmäll samt begå rån / rånförsök.

Känns som att detta är en signal att det är ok att ta lagen i egna händer.

Vittnen och allt ja, har ju bara fått allt återberättat för mig så jag är ju inte 100% säker, men tror inte hon skulle ljuga.
Och även om det inte fanns vittnen känns det som de borde följa upp på det om du nu känner igen killen sen tidigare.
Citera
2013-10-14, 03:22
  #4
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ööh kan det varit polischefens son?
Citera
2013-10-14, 03:26
  #5
Medlem
Hardcorebobos avatar
Gå och gör en ny anmälan
Citera
2013-10-14, 03:30
  #6
Medlem
LaaseUWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardcorebobo
Gå och gör en ny anmälan

Helt rätt, misshandel är ett brott som är under så kallat ”allmänt åtal”. Det innebär att staten genom åklagaren måste väcka åtal mot den som sannolikt har misshandlat en annan person oavsett om den misshandlade personen vill det eller ej.
Citera
2013-10-14, 05:57
  #7
Medlem
Det är inte upp till polisen att lägga ner ärenden, det är åklagarens beslut och det känns som att en åklagare definitivt hade gått vidare med det här målet.
Brottet räknas som rån och ger 1-6 års fängelse.
Citera
2013-10-14, 07:52
  #8
Medlem
Ett så uppenbart fall skulle ingen åklagare i världen låta bli att väcka åtal för.

Nånting i historien stämmer inte.
Citera
2013-10-14, 08:03
  #9
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
En tjejkompis till mig var i Linköping på en nattklubb och skulle gå ner och lämna jackan, där så försökte en kille sno hennes mobil, när hon vägrade släppa den så slog han till henne i ansiktet och tog den.
Förkrossad så tog hon sig till tjejtoaletten och torkade bort blodet, där så fick hon hjälp utav några tjejer där inne, de hämtade en killkompis som gick in och hämtade killen, som blånekade allt.
Men då ringde de hennes mobil och mycket riktigt låg den i hans ficka.
De tog sig ner till polisstationen för att göra en anmälan, då det fanns massvis med vittnen.
Polisen kände igen killen sen tidigare, så de hade en misstänkt och flera vittnen, men de sa bara till henne att de lägger ner fallet.

Får dom göra så här? Är det inte hennes rätt att få anmäla och få ut något slags skadestånd efter sånt här?

Jag har funderat på att skicka historien till Aftonbladet eller dylikt men vet inte om de skulle publicera det( killen var utländsk).

Det verkar som att de bevis som finns för att den tänkte GM har genomfört misshandeln är skador på flickan och att hennes telefon låg i fickan på den som misstänks. Jag anar att vittnena har hört telefonen ringa, inte sett själva misshandeln. Dessutom har det tydligen förekommit ett tveksamt envarsgripande (risk för "olaga frihetsberövande").

Men helt bortsett från det tveksamma utgångsläget har polisen naturligtvis inte lagt ner ärendet på egen hand. Den misstänkte har troligen förhörts, sannolikt har haft någon sorts förklaring till att han haft telefonen och sedan är frågan om den som misshandlats är trovärdig som vittne och vilka vittnen som funnits ytterligare, till själva misshandeln och tillgreppet. Med den information som TS lämnar skulle ärendet inte läggas ner - brottsrubriceringen skulle kunna vara grov misshandel eller rån.

Då är det lätt att tänka sig att historien inte är fullständig och att det finns ytterligare information som inte framförts. Det kan naturligtvis vara information som TS inte känner till.
__________________
Senast redigerad av Bergakungen 2013-10-14 kl. 08:05.
Citera
2013-10-14, 10:36
  #10
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det verkar som att de bevis som finns för att den tänkte GM har genomfört misshandeln är skador på flickan och att hennes telefon låg i fickan på den som misstänks. Jag anar att vittnena har hört telefonen ringa, inte sett själva misshandeln. Dessutom har det tydligen förekommit ett tveksamt envarsgripande (risk för "olaga frihetsberövande").

Men helt bortsett från det tveksamma utgångsläget har polisen naturligtvis inte lagt ner ärendet på egen hand. Den misstänkte har troligen förhörts, sannolikt har haft någon sorts förklaring till att han haft telefonen och sedan är frågan om den som misshandlats är trovärdig som vittne och vilka vittnen som funnits ytterligare, till själva misshandeln och tillgreppet. Med den information som TS lämnar skulle ärendet inte läggas ner - brottsrubriceringen skulle kunna vara grov misshandel eller rån.

Då är det lätt att tänka sig att historien inte är fullständig och att det finns ytterligare information som inte framförts. Det kan naturligtvis vara information som TS inte känner till.
Men från informationen jag har fått så ska de ha sagt något som "det är ingen idé, vi lägger ner det" på den kvällen, då hon gick dit precis efteråt för att göra anmälan.
Citera
2013-10-14, 10:54
  #11
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Men från informationen jag har fått så ska de ha sagt något som "det är ingen idé, vi lägger ner det" på den kvällen, då hon gick dit precis efteråt för att göra anmälan.

Hon har alltså inte gjort en polisanmälan?
Citera
2013-10-14, 11:15
  #12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
Men från informationen jag har fått så ska de ha sagt något som "det är ingen idé, vi lägger ner det" på den kvällen, då hon gick dit precis efteråt för att göra anmälan.

Om polisen sagt så är det ett uttalande som inte matchar din berättelse det minsta. Nu är poliser normalt bussiga människor som inte tycker att ens stygga flickor med mobiltelefon skall ha spö och dessutom gärna ser till att kända busar åker dit, om det bara finns något konkret att gå på.

Är det precis som du beskriver det; att flickan pekar ut gärningsmannen utan tvekan, att det finns skador dokumenterade (vittnen som torkar näsblod räcker utmärkt, man måste inte ha läkarintyg), att gärningsmannen greps i anslutning till misshandelsbrottet och, som pricken över i, ertappades med flickans tillgripna mobiltelefon i fickan, så finns det ingen som helst fråga om att polisen inte skulle ta upp en anmälan. I detta fall skulle man dessutom bära den i presentpapper och på en röd sammetskudde (bildligt!) till åklagaren för vidare handläggning.

Ingenting är omöjligt (inte ens korrumperade poliser, eller med förståndshandikapp och en hemlig längtan att få träffa polisens discplinnämnd), men saken är nog inte så glasklar som du kanske tror själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback