• 1
  • 2
2013-10-14, 01:57
Medlem
Artexs avatar
De senaste åren (läs 7-8 år) har jag dejtat en ganska mycket men inte haft några långvariga förhållanden. Ni kan föreställa er mig lite som Ted i "How I met your mother". Ingen av de tjejer som jag lärt känna och gått på mer än en dejt med har gett mig något som helst intryck av att vara en person som skulle kunna vara otrogen. De som man bara varit på en dejt med har man inte lärt känna så bra så det är svårt att avgöra med dem.

Jag har genom åren sett många trådar här på flashback som handlat om hur TS har blivit bedragen av sin flickvän/pojkvän. Oftast är det en flickvän som har varit otrogen men jag utgår från att det beror på att en stor majoritet av flashbacks användare är män, och jag antar att män är otrogna i samma utsträckning som kvinnor.

Så nu återstår frågan, vilka är dessa otrogna personer? Vad är det för sorts personer, sett till beteende och ålder? Hur identifierar man dessa individer? Jag har viss förståelse om vi pratar om 16-18 åringar som inte har tillräcklig livserfarenhet för att inse konsekvenserna av sina handlingar, men vuxna människor? Är det lågutbildade personer eller kan det även vara folk med högre utbildning. Eller kanske (ursäkta min ärlighet) såna där white trash, som går runt med mjukisbyxor på stan och dricker Red Bull hela tiden. Min uppfattning av white trash kanske är skev, men ni fattar.

Sen det här när ens partner är otrogen med ens bästa vän/väninna? I min värld förstår jag inte hur man kan göra något sådant, hur man kan vara så respektlös.

Oseriösa svar och off-topic undanbeds.
Citera
2013-10-14, 02:06
Medlem
Jag har faktiskt svårt att tänka mig att det finns några speciella kännetecken.
Citera
2013-10-14, 02:07
Medlem
Vad snackar vi om för sorts otrohet? Det är stor skillnad på exempelvis en krogfylla med ett snedsteg och någon som bedrar sin partner i smyg flera gånger om.
Citera
2013-10-14, 02:13
Bannlyst
Eftersom det är så många som är otrogna så finns dom i alla sorter och många av oss fick hjärtat krossat av just den oskuldfulla ängeln typen som man aldrig trodde skulle vara otrogen.
Annars är tumregeln att högt antal sexparterns korrelerar med otrohet.
Det enda dom alla har gemensamt är avsaknad av moral med det är ju tyvärr inget som syns utanpå.
Citera
2013-10-14, 02:14
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artex
Är det lågutbildade personer eller kan det även vara folk med högre utbildning. Eller kanske (ursäkta min ärlighet) såna där white trash, som går runt med mjukisbyxor på stan och dricker Red Bull hela tiden. Min uppfattning av white trash kanske är skev, men ni fattar.

nånstans, nån gång (minns inte, frågar du efter källa kan du skita ner dig) har jag läst att det oftare är högutbildade som är otrogna! logiken som förklarades var att högutbildade ofta har mer krävande jobb och därför behöver mer glädje i vardagen, för att balansera.
Citera
2013-10-14, 02:16
Medlem
Man kan ju heller inte utesluta möjligheten att det inte är en speciell typ som är otrogen, utan att det istället är se att det är en speciell typ som blir bedragen.
Citera
2013-10-14, 02:16
Medlem
Artexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag har faktiskt svårt att tänka mig att det finns några speciella kännetecken.
Så du tror inte att vissa personligheter kan vara kännetecken på en tendens till otrohet? Personligen så har jag svårt att föreställa mig att någon i min närmaste vänskapskrets skulle kunna vara otrogen mot sin respektive, men otrohet verkar vara relativt vanligt, så i vilka kretsar sker det?

Om man varit tillsammans med samma person i 15-20 år så förstår jag att man kanske tröttnar. Kärlek varar inte för evigt, men det ursäktar inte yngre människor (läs under 35) som bara varit tillsammans ett par år. Vad driver dem till att vara otrogna om de nu älskar sin partner?
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Man kan ju heller inte utesluta möjligheten att det inte är en speciell typ som är otrogen, utan att det istället är se att det är en speciell typ som blir bedragen.
Bra argument. Kanske en passiv person som inte ger sin partner den uppmärksamhet och kärlek som den kräver? Det skulle kunna leda personen att söka närhet på annat håll kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av Shamas
Vad snackar vi om för sorts otrohet? Det är stor skillnad på exempelvis en krogfylla med ett snedsteg och någon som bedrar sin partner i smyg flera gånger om.
Båda exemplen som du beskrev är öppna för analys.
Senast redigerad av Artex 2013-10-14 kl. 02:21.
Citera
2013-10-14, 02:22
Medlem
Jeffry122s avatar
Jag tänker att det är personer som lever lite för mycket i nuet. Konsekvenstänkandet har slutat att existera för ett tag och man känner att det är värt det. Alla kategorier av människor är otrogna högt och lågt hemligt eller öppet kille som tjej mer eller mindre. Sexdriften och det biologiska trick vi lever i redan från början tar över moralen av ett monogamt äktenskap/förhållande.
Citera
2013-10-14, 02:24
Medlem
Artexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
nånstans, nån gång (minns inte, frågar du efter källa kan du skita ner dig) har jag läst att det oftare är högutbildade som är otrogna! logiken som förklarades var att högutbildade ofta har mer krävande jobb och därför behöver mer glädje i vardagen, för att balansera.
Jag säger inte att det du säger är fel, men glädje i vardagen borde man kunna ha ändå om man har en partner som ger en glädje? Det borde alltså inte vara jobbet som gör en otrogen, utan vardagslivet utanför jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffry122
Jag tänker att det är personer som lever lite för mycket i nuet. Konsekvenstänkandet har slutat att existera för ett tag och man känner att det är värt det. Alla kategorier av människor är otrogna högt och lågt hemligt eller öppet kille som tjej mer eller mindre. Sexdriften och det biologiska trick vi lever i redan från början tar över moralen av ett monogamt äktenskap/förhållande.
Fast vissa - speciellt yngre - lever mer i nuet än vad andra gör.
Om alla kategorier av människor är otrogna, ska man då acceptera det? Ska man sluta ta sex på så stort allvar? Jag tycker inte det, men du kanske förstår hur jag menar med frågan.
Senast redigerad av Artex 2013-10-14 kl. 02:29.
Citera
2013-10-14, 02:32
Medlem
Citat:
Så du tror inte att vissa personligheter kan vara kännetecken på en tendens till otrohet? Personligen så har jag svårt att föreställa mig att någon i min närmaste vänskapskrets skulle kunna vara otrogen mot sin respektive, men otrohet verkar vara relativt vanligt, så i vilka kretsar sker det?
Jag tror det är mer eller mindre omöjligt att pinpointa några specifika drag, men jag tror definitivt att en psykopat av förståeliga skäl är betydligt mer benägen att vara otrogen.

Citat:
Om man varit tillsammans med samma person i 15-20 år så förstår jag att man kanske tröttnar. Kärlek varar inte för evigt, men det ursäktar inte yngre människor (läs under 35) som bara varit tillsammans ett par år. Vad driver dem till att vara otrogna om de nu älskar sin partner?
Att man älskar brukar vara för evigt. Det är känslan av att vara kär som försvinner. Den brukar vara borta efter max fyra-fem år.
Citera
2013-10-14, 02:38
Medlem
Citat:
Jag säger inte att det du säger är fel, men glädje i vardagen borde man kunna ha ändå om man har en partner som ger en glädje? Det borde alltså inte vara jobbet som gör en otrogen, utan vardagslivet utanför jobbet.
En förklaring jag tycker verkar rätt trolig är att högutbildade generellt är mindre benägna att vara nöjda med det de har.

Citat:
Fast vissa - speciellt yngre - lever mer i nuet än vad andra gör.
Om alla kategorier av människor är otrogna, ska man då acceptera det? Ska man sluta ta sex på så stort allvar? Jag tycker inte det, men du kanske förstår hur jag menar med frågan.
Ja, jag tycker man borde sluta ta det på så stort allvar. Otrohet är ett problem för att man gör det till ett problem.
Citera
2013-10-14, 02:39
Medlem
Jeffry122s avatar
Om man ska ta sex på stort allvar är nog väldigt individuellt. Finns nog inget rätt eller fel där men man ska respektera de som tycker det är allvar och välja annan partner om så är fallet. Jag tänker att förhållandet som det ser ut idag ser annorlunda ut om bara 10 år. Som gud är äktenskap och monogami föråldrat och baserat på när det bara fanns få människor på jorden. Jag tror man lever två och två ett tag till men med olika två och två eftersom vi ökar i folkmängd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in