• 5
  • 6
2013-10-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Har du, eller har du haft, några problem med att tandköttet rör sig uppåt och gör tänderna mer blottade?

Jo det har jag. Envist snusande på en och samma sida i alla dessa år har gjort att tandköttet klättrat väldigt högt. Som någon svarade dig så har det varit för mig att snusarna blir större och större med åren. Nu har jag åter igen börjat använda en prismaster snusspruta för att "hålla koll" på storleken.
Vilket även gör att dosorna räcker längre. Var en tid uppe i snitt 2 dosor om dagen. (Lägg därtill nattsnusandet med)
Nu ligger nog konsumtionen på ca. 1 dosa/2 dagar
Citera
2013-10-14, 23:07
Medlem
Det vita snuset är inte bra för tandköttet!
Jag är kvinnlig snusare och efter studier inför en tenta, med alltför mycket snusande, hade jag bränt sönder överläppen totalt. Det gjorde så ont att jag på fredagskvällen efter tentan fick uppsöka akuten. Jag skämdes fruktansvärt att sitta där med alla akut sjuka människor och visa upp en självförvållat sönderbränd överläppe. Läkaren var dock superbra och jag fick gel med bedövningsmedel. Jag lovade mig själv att aldrig snusa mer, men hur tror ni det har gått med det...
Citera
2013-10-14, 23:19
Medlem
Repeatzs avatar
Jag snusar portion på båda sidorna oftast, ibland händer det ju att man somnar med snusen och då uppstår detta problem, brukar ta det lite lugnt just den dagen men bara läppen får vila en natt så brukar det vara ok. Hoppas det löser sig för dig!
Citera
2013-10-15, 01:43
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelarge
Nu till frågan: Hur skall jag gå tillväga för att kunna fortsätta mitt snusande utan att behöva lida?

Det är tillsatsämnena i snuset som gör att det fräter. Främst saltet och natriumkarbonatet tror jag. SOm jag förstår hjälper dessa kroppen att ta upp nikotinet, men även gör att snuset KÄNNS som det har sting. Olika snus har olika mängder salter. Bästa är att göra sitt eget snus - det är busenkelt och kostar inte 1/10-del av färdigt snus.

Jag har snusat hemmagjort snus i ett halvår och snuset kostar 5:- 50-gramsdosan och är lika gott som köpesnus. 1 timmas arbete för 55 dosor. Hursomhelst, var tvungen att köpa några köpedosor i förra veckan och fasen vad det brände under läppen. Mycket mer frätande än hemmagjort. Vill man, kan man minska salterna ännu mer i det hemmagjorda - man får lika mycket nikotin, men det fräter inte alls.
Citera
2013-10-15, 10:09
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenmorangie
Jo det har jag. Envist snusande på en och samma sida i alla dessa år har gjort att tandköttet klättrat väldigt högt. Som någon svarade dig så har det varit för mig att snusarna blir större och större med åren. Nu har jag åter igen börjat använda en prismaster snusspruta för att "hålla koll" på storleken.
Vilket även gör att dosorna räcker längre. Var en tid uppe i snitt 2 dosor om dagen. (Lägg därtill nattsnusandet med)
Nu ligger nog konsumtionen på ca. 1 dosa/2 dagar

Okej, tackar även för detta svar. Att tandköttet klättrar för långt upp är en av mina största farhågor med snusandet, då tandköttet inte kommer tillbaka. Jag har snusat i cirka 6 år och börjar först nu märka av denna konsekvens då mitt snusande har intensifierats. I princip så har jag väl två val, lugna ned mitt PPD (prilla per dag) eller sluta helt, vilket vore tråkigt. I alla fall, tack för svaret!
Citera
2013-10-15, 12:26
Medlem
Fillppas avatar
Jag skulle köpa ett fin kornigt snus, typ ettan eller Göteborgs.

Brukar funka för mig, kör annars grov lös. Sen måste snusen vara färsk annars göre bara ont, som sagt lägg av med Whiten helt å hållet å kör på lös
Citera
2013-10-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det är tillsatsämnena i snuset som gör att det fräter. Främst saltet och natriumkarbonatet tror jag. SOm jag förstår hjälper dessa kroppen att ta upp nikotinet, men även gör att snuset KÄNNS som det har sting. Olika snus har olika mängder salter. Bästa är att göra sitt eget snus - det är busenkelt och kostar inte 1/10-del av färdigt snus.

Jag har snusat hemmagjort snus i ett halvår och snuset kostar 5:- 50-gramsdosan och är lika gott som köpesnus. 1 timmas arbete för 55 dosor. Hursomhelst, var tvungen att köpa några köpedosor i förra veckan och fasen vad det brände under läppen. Mycket mer frätande än hemmagjort. Vill man, kan man minska salterna ännu mer i det hemmagjorda - man får lika mycket nikotin, men det fräter inte alls.
Hur menar du med 1 timmes arbete? Jag trodde att egengjorda snuset tog sjukt lång tid att göra, det ska väll ligga i ugnen bra länge? Är dock sugen på att testa göra eget snus. Lär ju vara hälsosammare.
Citera
2013-10-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner

Farsan min gör också eget snus, vet inte om det är han som inte kan göra det rätt eller om det helt enkelt är så vidrigt som det är.

Smakar iaf inte alls bra tycker jag. Snusar inte lös i vanliga fall, men det går inte att jämföra ettanlös (som jag tycker är ganska bra) med hemmagjort snus.
Citera
2013-10-16, 13:31
Medlem
pellenicklass avatar
sitter med en god general extra strong nu inga problem med min överläpp ta lite smärtstillande och kör!
Citera
2013-10-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellenicklas
sitter med en god general extra strong nu inga problem med min överläpp ta lite smärtstillande och kör!
Haha skulle behöva lite tandköttsbedövningsmedel som dom bankar ladd med i amsterdam Har fortfarande ont som satan men det börjar gå över.
Köpte en dosa General Orginal och den var mycket skonsammare mot tandköttet än Göteborgsrape VIT.
Citera
2013-10-17, 03:11
Medlem
trasigaskor00s avatar
Undvik vitt snus fräter sönder, använd baksnus!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in