2013-10-13, 22:54
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Håller med dig. Vitt fräter som f-a-n....

Vanligt baksnus är erkänt lindrigare för hälsan.

haha, du har helt fel. Baksnus är det absolut sämsta du kan bruka om du vill ha kvar något tandkött eller tänder för den delen i framtiden.
Citera
2013-10-13, 22:57
Har börjat snusa i underkäken längst in tog några dagar innan jag vande mig men nu har jag kört ett år och tycker det är riktigt fint. Tandläkaren tyckte också det var smart, sliter på tandköttet att köra samma ställe hela tiden!
Citera
2013-10-13, 23:01
Medlem
Draup.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelarge
Ska testas omgående! Återkommer med resultat

Mjaa, det resultatet uteblev visst

Men nu undrar jag lite rent allmänt. nån annan som tycker att det hjälper att borsta tänderna innan man stoppar in en snus, när man pajat läppen?

Av empiri så kan jag ju säga att det är det bästa att göra - om man inte är så järv att man vill byta till den obekväma sidan av läppjäveln.
Citera
2013-10-13, 23:21
Medlem
netopyrs avatar
jag snusar en dosa lös per dag. langar jag in och ut för fort så får jag ont på båda sidorna. man får vänta några timmar innan det går över eller härda smärtan för efter ett tag brukar den ge sig.

som sagts tidigare i tråden så upplever jag att portion sliter på tandköttet mer. kanske är papperet som suger ut all fukt.

jag börjar få schyssta vampyrtänder efter 12 år och kommer säkert behöva flytta lite tandkött inom några år.
Citera
2013-10-13, 23:30
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenmorangie
Min erfarenhet av ömmande läpp (eller tandkött) är att man snusar för gammalt och torrt snus.
Håller man sig till bara färska prylar så funkar det bra. Så kasta det snus du har just nu. Köp nytt och bit ihop tills det går över.

Har själv snusat i 26 år.
Snusar Ettan lös dagtid och Tre Ankare på natten.

Har du, eller har du haft, några problem med att tandköttet rör sig uppåt och gör tänderna mer blottade?
Citera
2013-10-13, 23:31
Medlem
hollyvanarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelarge
Har snusat ungefär 7 år och snittar ungefär en halv dosa portion om dagen. Har alltid haft lite problem med att när jag snusat mycket en period så blir jag öm under läppen.
Det har alltid vart enkelt att lösa med att bara byta sida.
Men nu är jag extremt öm på båda sidorna och vet inte hur jag ska göra för att snusa! Det gör ont så in åt helvete och att bita ihop och snusa ändå fungerar i ca 10 min innan det gör för ont.
Nu till frågan: Hur skall jag gå tillväga för att kunna fortsätta mitt snusande utan att behöva lida?

Jag brukar prova o byta snus en dosa eller 2 ,Brukar hjälpa för mig! En annan sak ...försök o inte ha snus inne när du sover för det verkar som att man producerar mindre saliv under natten ... det är ett annat tips som oxo hjälpt mig.

Hoppas du lyckas o kan fortsätta med den underbara prillan

M.V.H Holly
Citera
2013-10-13, 23:52
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Har du, eller har du haft, några problem med att tandköttet rör sig uppåt och gör tänderna mer blottade?

Anledningen till att tandköttet rör sig uppåt eller förtunnas beror ej på snuset i sig utan snarare att det ständigt utövas tryck mot tandköttet. Baksnus är i detta avseende då ännu värre än portionssnus efter dessa snusare tenderar att göra större och större prillor med tiden då läppen förslappas. Det här med att snus skulle fräta sönder tandköttet skitsnack, i sådana fall är det väldigt marginellt.

Blir galen när medlemmar här påstår att baksnus är bättre än portion hälsomässigt, det är total bull crap. Om du ska snusa så håll dig till portionssnus och byt sida emellanåt, då behöver du inte oroa dig lika mycket för tillbakadraget tandkött.
Senast redigerad av mydoglitters 2013-10-13 kl. 23:55.
Citera
2013-10-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RikkiTikki
Fick lägga in den under förhuden efter en tandregleringsoperation. Funkar ok.
Lös?

Välformad prilla av färskt fint snus fräter inte nåt nämnvärt. Påsar, Grovsnus, torrt snus och Göteborgs av alla sorter ska undvikas. Detta sagt av en som nyttjat en dosa General/dag i 18 år.
Lingonskogen

Ps: Prillan ligger jäms med näsvingen, blir mer plats med åren.
Citera
2013-10-13, 23:55
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
Anledningen till att tandköttet rör sig uppåt eller förtunnas beror ej på snuset i sig utan snarare att det ständigt utövas tryck mot tandköttet. Baksnus är i detta avseende då ännu värre än portionssnus efter dessa snusare tenderar att göra större och större prillor med tiden då läppen förslappas.

Blir galen när medlemmar här påstår att baksnus är bättre än portion hälsomässigt, det är total bull crap. Om du ska snusa så håll dig till portionssnus och byt sida emellanåt, då behöver du inte oroa dig lika mycket för tillbakadraget tandkött.

I see, tack för svaret.
Citera
2013-10-13, 23:57
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
I see, tack för svaret.

Jag har själv snusat i ca 10 år och har varken stora gropar eller blottade tandhalsar(vampyrtänder)
Citera
2013-10-14, 00:00
Medlem
a-falangens avatar
När läpparna gjort sitt är det bara att packa röven full.
Skönt rus och skönt att stoppa in!
Citera
2013-10-14, 00:05
Medlem
Upn0rths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristerp
Har börjat snusa i underkäken längst in tog några dagar innan jag vande mig men nu har jag kört ett år och tycker det är riktigt fint. Tandläkaren tyckte också det var smart, sliter på tandköttet att köra samma ställe hela tiden!

Ska jag köra på ett tag, känns helt okej faktist! Blir ganska mycket saliv där bak dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in