• 2
  • 3
2013-10-13, 16:55
Medlem
Gasentusiasts avatar
Dessa fantastiska nya rön gör att allt som SD säger automatiskt saknar kredibilitet!!!!

Nä men om du kanske läser iallafall första meningen så står det så här:

Citat:
Nästan nio av tio unga svenska bilister uppfattar sina medtrafikanter som arga och aggressiva bakom ratten.

Klarar du dej själv härifrån eller behöver jag utveckla ytterligare?
Citera
2013-10-13, 16:57
Medlem
Jag skulle i alla fall påstå att jag har fått bilden av att svenskar inte är de bästa förarna och inte de argaste... och inte heller de farligaste.

Avsaknaden av trafikanternas koncentration i kombination med deras okunskap är ofta något som får mig att se de flesta svenska bilförarna som egoistiska. Många vill tro att jag skall sätta mig in i deras situation och ge företräde eller något slags frikort för att de t.ex. är sena till jobbet, för att de har sovit för lite på natten eller för att de är upptagna med att prata i telefon under bilkörningen.

Skälet till varför jag tror att Sverige är såpass högt upp på listan över aggressiva förare är för att det inte är en del av hur svensken är, generellt sett. Det var väl trots allt förare som blev tillfrågade i den studien? Ta en fråga som ett exempel - "Gestikulera ilsket". I Sverige så räknas ju det som ganska otrevligt att hytta med näven medan det i andra Europeiska länder inte alls är något som är konstigt. Vad jag menar är att en situation där Bertil, 56 tvingas att gestikulera att en annan förare är dum i huvudet kanske är en mycket större deal än vad det är för Giuseppe, 32 - vilket återspeglar sig i svaret.

I Sverige är det bra skyltat och det är inte så att du behöver ta några banbrytande beslut för att trafiken skall kunna rulla på som det är tänkt. Det är dock alltför ofta man stöter på människor som tror att de är bättre på att köra bil än vad de egentligen är. Jag vet inte hur många gånger jag har fått bromsa in för att någon tror att de hinner emellan - "men det är ju bara lilla jag, jag hinner emellan".

För att de är bra skyltat så känner sig också trafikanter bekväma - kanske lite för bekväma. Det finns en korsning jag ibland använder mig av. Jag kommer från söder och får stanna vid ett rödljus, från öster kommer bilister från en annan avfart - när de har korsat korsningen kommer ett till rödljus. När de som kommer från söder har grönt ljus så skall alla köra, vilket nästan alltid resulterar i att de bilarna blockerar vägbanan då vi från söder får grönt ljus.

I Frankrike är det också bra skyltat men inte i Spanien, i Spanien tycker jag folk kör bil bättre än vad de gör i Frankrike.

Det är en bra frågeställning. Hur kan ett folk vara bäst på något som kräver samspel samtidigt som folket är de mest aggressiva?
Citera
2013-10-13, 17:59
Medlem
Jag läser snarare "svenskar är ärligast med att erkänna att de ibland brusar upp i trafiken"... Dock anges ingenstans exakt hur undersökningen gjorts, inte ens i själva rapporten. Sedan känns det ju inte som att en undersökning finansierad av ett kommersiellt företag behöver vara speciellt tillförlitlig. Kom tillbaka när det finns en vetenskaplig rapport.
Citera
2013-10-13, 19:03
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
En bra bilförare är en passivförare. Hur många arga bilister är passiva?

Tycker du att förare som har road rage kör bra och säkert?
Varför ställer du den frågan? Du om någon borde veta efter hur du i en annan tråd har beskrivit ditt uppförande.
Innan du drar fler slutsatser om hur illa vi kör i landet borde du kolla upp statistik på antal olyckor som sker per körkortsinnehavare och år i andra länder.
Att du är en av alla som är livsfarliga bakom ratten vet vi redan.
Citera
2013-10-13, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ta med dig ett signalhorn. http://www.clasohlson.com/se/Signalh...master/31-1315

Det brukar jag använda om en bilist tutar på mig när jag går över ett övergångsställe.
Haha det var kul, ja så irriterande, de borde väl lärt sig att gående i svängar med har grönt, fick iaf jag lära mej på trafikskola. Samma övergångsställe med, som de tuta på mej(och resten som gick över)
Citera
2013-10-14, 10:14
Bannlyst
En som kommer fram till något sådant har knappast kört bil i sydeuropa. Talar vi i hela världen är bankok och indien bland de sista länderna jag vill köra bil i.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in