• 1
  • 2
2013-10-10, 22:28
Medlem
Som rubrik.Att göra en koppling mellan en p11 och en mindre flaska.Typ 0,5 kg flaskor(ej engångs) till gasvärmare och små campingkök .Anledningen är ekonomiska samt att jag har flera tomma småflaskor.Först måste man ju hitta en anslutning till p11an utan reducerings ventil.Samt en lös anslutning till den lilla.Sisst men det viktigaste är ju att den lilla flaskan tål samma fyllningstryck som p11an.Jag vet inte vad en p11 har iför tryck ny heller.Galenskap eller möjligt.Att svetsa en ledning mellan 2 anslutningar klarar jag utan problem.Allternativt köper jag en trycktålig slang.
Citera
2013-10-10, 22:45
Bannlyst
Förr när du då gick till järnhandlarn för att köpa gasol, så gjorde de precis så fyllde på från en stor flaska.
Så det går nog med rätta kopplingarna.
Citera
2013-10-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Förr när du då gick till järnhandlarn för att köpa gasol, så gjorde de precis så fyllde på från en stor flaska.
Så det går nog med rätta kopplingarna.
Okej.Vet du var man kan skaffa sådana kopplingar?Järnhandeln eller måste man dejta dottern till vdn på aga för att få tag på sådana?
Citera
2013-10-10, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Okej.Vet du var man kan skaffa sådana kopplingar?Järnhandeln eller måste man dejta dottern till vdn på aga för att få tag på sådana?

Tyvärr ingen aning
Citera
2013-10-10, 23:32
Medlem
Vardons avatar
Har du en bra flaska med pysventil är det ganska enkelt.

Du kopplar ihop dina flaskor med varandra, öppnar pysventilen på den du ska fylla och vänder den tanken som du fyller från upp och ner och väntar. När det kommer vätska ur pysventilen är den full.

Nu är det mest troligt att du inte har pysventil på flaskan, det går att fylla då med men tar längre tid.

Koppla ihop dina flaskor och vänd den du fyller från upp och ned. Ganska snart kommer trycken att vara lika i dem och det slutar rinna gasol. Då får du sänka trycket i den du fyller, antingen genom att stoppa den i frysen eller så öppnar du ventilen och låter det pysa ut. sen kan du koppla ihop och fortsätta fylla.

Tänk på att gasol är brandfarligt och tyngre än luft så stå in i en grop och gör det. Men på så små flaskor är jag osäker om det är lönsamt med jobb kontra / besparing.
Citera
2013-10-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Har du en bra flaska med pysventil är det ganska enkelt.

Du kopplar ihop dina flaskor med varandra, öppnar pysventilen på den du ska fylla och vänder den tanken som du fyller från upp och ner och väntar. När det kommer vätska ur pysventilen är den full.

Nu är det mest troligt att du inte har pysventil på flaskan, det går att fylla då med men tar längre tid.

Koppla ihop dina flaskor och vänd den du fyller från upp och ned. Ganska snart kommer trycken att vara lika i dem och det slutar rinna gasol. Då får du sänka trycket i den du fyller, antingen genom att stoppa den i frysen eller så öppnar du ventilen och låter det pysa ut. sen kan du koppla ihop och fortsätta fylla.

Tänk på att gasol är brandfarligt och tyngre än luft så stå in i en grop och gör det. Men på så små flaskor är jag osäker om det är lönsamt med jobb kontra / besparing.
Tack för en bra beskrivning.Men har du någon aning om vart man kan köpa kopplingarna.Exempelvis på p 11an en koppling utan reduceringsventil.
Citera
2013-10-10, 23:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Tack för en bra beskrivning.Men har du någon aning om vart man kan köpa kopplingarna.Exempelvis på p 11an en koppling utan reduceringsventil.
Jag antar att det finns kopplingar som passar på endera flaskans gänga som har slangnippel (kopplingen alltså). I så fall borde väl slangen bli "adaptern" och du behöver inte leta upp några speciella övergångar mellan gänganslutningarna.

Förresten så måste ju alla gasolflaskor tåla samma tryck. Gasolen är ju kondenserad till vätska och trycket i behållaren bestäms helt och hållet av temperaturen så länge det finns en enda gnutta gasolvätska kvar.
Citera
2013-10-11, 07:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Står det inte på gasolflaskor vilken vikt behållaren ska ha när den är max fylld?
Citera
2013-10-11, 15:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon

Stopp och belägg här! Det är absolut förbjudet att sänka temperaturen på flaskan som tillförs gasol. Gör man det så riskerar man att fylla hela flaskan. När man sedan tar ut flaskan från frysen så värms gasolen upp, trycket ökar och flaskan kan explodera.

När gasleverantörerna fyller flaskor så lämnar man alltid ett expansionsutrymme för gasen.

Den här varningen fick jag från AGA och den kommer alltså direkt från källan.
Citera
2013-10-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Stopp och belägg här! Det är absolut förbjudet att sänka temperaturen på flaskan som tillförs gasol. Gör man det så riskerar man att fylla hela flaskan. När man sedan tar ut flaskan från frysen så värms gasolen upp, trycket ökar och flaskan kan explodera.

När gasleverantörerna fyller flaskor så lämnar man alltid ett expansionsutrymme för gasen.

Tack för den varningen.Skall absolut inte göra så då.
Citera
2013-10-11, 20:54
Medlem
GalFisks avatar
Man kan göra så OM man noga kollar vikten på flaskan så den inte överfylls. Lika bra att göra en regel på att kolla vikten oavsett, så är man säker.
Jag har fyllt CO2 på liknande sätt, med en frusen flaska på en våg. Då hade jag donortank med stigrör, så jag slapp vända på den.
Citera
2013-10-11, 21:24
Medlem
Vardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666

Sant sant, bra rättelse. Ingen kylning av flaskor om den börjar bli full.

Det brukar stå på de flesta tara (tom) vikt och fullvikt. Så väga den kan vara bra. Om inte annat brukar de fyllas till ca 80 %.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in