2013-10-31, 20:02
Medlem
Myrtens avatar
Värt att tänka på var att det var fråga om blandfärs, dvs griskött i. Anledningen till vattenläckaget kan vara (jag säger inte att det verkligen är så, jag bara spånar) att fläsket kommer från grisar med en RN-gen.

Citat:
Det svenska grisköttet kommer oftast från grisar med en speciell gen, som styr flera egenskaper. Grisar med denna så kallade RN-gen växer fort och ger saftigt och mört kött. Det kan förhoppningsvis uppväga att detta kött krymper mer efter tillagning.

Det griskött som produceras i Sverige idag, kommer till stor del från slaktsvin med Lant-, Yorkshire- och Hampshireras i sig. Många djur av Hampshireras eller korsningar med Hampshire är bärare av den så kallade RN-genen*.

Vid institutionen för livsmedelsvetenskap har vi har gjort flera studier för att undersöka hur RN-genen verkar. Hos det levande djuret ger RN-genen bättre tillväxt och ökat köttinnehåll. Musklerna från dessa djur, som brukar kallas RN-bärare, innehåller också mycket mer glykogen** och mindre protein, än muskler från djur utan genen. I RN-bärare är en större del av vattnet bundet till glykogenet i den levande muskeln.

pH-värdet sjunker mer
När grisar slaktas, oavsett vilken gen de har, sjunker vanligtvis pH-värdet i köttet från ca 7 i det levande djuret, ner till ca 5,5. Detta är normalt och beror på att det fortgår en mängd kemiska reaktioner i muskeln efter slakt. Mjölksyra bildas, vilket leder till att pH-värdet sjunker. I kött från RN-bärare sjunker dock pH till mycket lägre värden, ända ner till 5,3. Detta har stor inverkan på hur vattnet i köttet kan hållas kvar.***

Kött från grisar som bär RN-genen har sämre vattenhållande förmåga än kött från grisar som inte bär genen. Det innebär att det blir större viktförluster vid lagring av färskt kött och vid produktion av rimmade kokta och rökta produkter, t.ex. kassler eller rökt och kokt skinka. Förklaringen är troligen det högre glykogeninnehållet och lägre proteininnehållet i muskeln samt det lägre pH-värdet i köttet efter slakt. Under lagring och vidareförädling efter slakt, kan vattnet som i det levande djuret varit bundet till glykogen inte hållas kvar lika bra som det vatten som varit bundet till proteiner.

Saftigare och mörare
En större del vatten försvinner alltså under lagring och tillagning, så att vi får mindre kött på tallriken, men RN-genen har ändå visat sig vara en "god" gen. När köttet provsmakas är det mörare och saftigare än kött från djur som inte bär RN-genen. Detta är speciellt tydligt för färskt kött, dvs. orimmade produkter. Vi har inte kunnat hitta någon enkel förklaring till detta, men det skulle kunna bero på att det vatten som finns kvar i köttet efter tillagning lättare frigörs när köttet tuggas, och därför upplevs som saftigare. Den ökade mörheten skulle kunna bero på att kött med RN-genen har mindre mängd protein.

I andra länder som har Hampshirerasen i sin slaktsvinsproduktion, till exempel Frankrike och Danmark, har man valt att bedriva aveln så att RN-genen i stort sett är borta. I Sverige har branschen kommit fram till att det är mer positivt att denna gen finns kvar i våra grisar. Det gör att vi även fortsättningsvis kommer att ha saftigt och mört griskött från grisar som vuxit snabbt och haft högt köttinnehåll i slaktkroppen. De större förlusterna vid lagring och tillagning kan förhoppningsvis vägas upp av den godare slutprodukten.
Skribent: Lotta Enfält. Red: Nora Adelsköld
Publicerad: 2006-11-13
http://www.slu.se/sv/samverkan-och-i...r-skinkan-mor/
Citera
2022-07-02, 19:54
Medlem
jenniferruless avatar
Tillsätts vatten till köttfärs!?

Jag och en kompis var och handlade och hon ville ha nån "family lasagnette". Nån mix vi blandade i.

Vi köpte 1 kilo nötfärs för vi va svinhungriga och stekte skiten. Och fy jävlar vad VATTEN som släpptes ifrån. Flera deciliter kändes det som, jag fick hälla av köttfärsen två gånger.

Och köttfärsen är svindyr ju.

Var kommer vattnet ifrån annars? Jag menar vätska i kött skulle ju vara blod. Men detta var mer som vanligt vatten.

Jag har inget minne att det varit så mycket i köttfärs förut.

Tillsätter dom jävlarna vatten för att öka vikten?
Citera
2022-07-02, 19:56
Medlem
preben1969s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
Jag och en kompis var och handlade och hon ville ha nån "family lasagnette". Nån mix vi blandade i.

Vi köpte 1 kilo nötfärs för vi va svinhungriga och stekte skiten. Och fy jävlar vad VATTEN som släpptes ifrån. Flera deciliter kändes det som, jag fick hälla av köttfärsen två gånger.

Och köttfärsen är svindyr ju.

Var kommer vattnet ifrån annars? Jag menar vätska i kött skulle ju vara blod. Men detta var mer som vanligt vatten.

Jag har inget minne att det varit så mycket i köttfärs förut.

Tillsätter dom jävlarna vatten för att öka vikten?

Hade ni tinat den?
Citera
2022-07-02, 19:58
Medlem
den.dryges avatar
Kött innehåller vätska, drar du på 1 kg, så är där en del vätska som ska ut...
Citera
2022-07-02, 19:59
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben1969
Hade ni tinat den?

ja, alltså den var inte fryst
Citera
Medlem
Kött innehåller vätska ja, och i synnerhet köttfärs släpper mycket av den vätskan pga uppenbara skäl.
Citera
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Kött innehåller vätska, drar du på 1 kg, så är där en del vätska som ska ut...

men så var det väl inte för några år sen?

kött innehåller blod vad jag vet.
Citera
2022-07-02, 20:01
Medlem
Farfarsfars avatar
Man får bryna i omgångar. Ett kilo kall färs i pannan på en gång resulterar i kokt färs. Dock är det ofta mycket vätska i köpefärsen.
Citera
2022-07-02, 20:01
Medlem
Vansterpartiets avatar
Injicerar man vattnet i köttråvaran innan den mals bör det ju gå att kringgå att speca vatten i innehållsförteckningen. 100% köttfärs är det ju. Jämför proteinvärdet mellan olika färser nästa gång du är och handlar.
Citera
2022-07-02, 20:05
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Man får bryna i omgångar. Ett kilo kall färs i pannan på en gång resulterar i kokt färs. Dock är det ofta mycket vätska i köpefärsen.

men då stämmer ju inte receptet på lasagnette-kartongen

vi följde den skit noga.

först steka skiten. sen på med 4 decilter mjölk (havremjölk i vårt fall eftersom vi inte vill att kossor utnyttjas).
sen .. 9(!!!!) deciliter vatten. Helt sjukt.

Så hade jag inte hällt av hade det inte gått att äta det där jävla blasket.

Fan vi brände 110 spänn på nötfärs och det blev inte gott.
Citera
2022-07-02, 20:07
Medlem
Färsen köpt på typ ICA släpper alltid mycket vatten. Jag köpte en låda kött av någon bonde och den färsen var perfekt. Inte speciellt dyrt heller och allt kött var av bra kvalitet.
Citera
2022-07-02, 20:08
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
men så var det väl inte för några år sen?

kött innehåller blod vad jag vet.

Då vet du fel, västkan i kött brukar benämnas köttsaft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in