2013-10-11, 12:57
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Som Lidls köttblandning då, det är köttfärs med tillsatser. Detta för att slippa
ursprungsmärka, men kanske även för att spruta in vatten i köttet?
Vilken köttblandning är det du tänker på? Mitt lokala Lidl har "vanlig" nöt- och blandfärs, i sån där tråkig trågförpackning som har övertryck skapad av någon skyddsgas. Dessa innehåller enbart kött vad jag vet.
Citera
2013-10-11, 13:17
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Vilken köttblandning är det du tänker på? Mitt lokala Lidl har "vanlig" nöt- och blandfärs, i sån där tråkig trågförpackning som har övertryck skapad av någon skyddsgas. Dessa innehåller enbart kött vad jag vet.
Köttberedning kallas den, fel av mej. Men har de i mer är 2% kryddor eller vad som helst så
behöver de inte ursprungsmärka köttfärsen. De kommer då bla undan salmonellatest.
Citera
2013-10-11, 15:05
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Som Lidls köttblandning då, det är köttfärs med tillsatser. Detta för att slippa
ursprungsmärka, men kanske även för att spruta in vatten i köttet?

Kan mycket väl vara så. Jag handlar inte på Lidl så jag vet inte riktigt vad det är i deras produkter. Det finns mycket myter när det gäller mat och framför allt kött men det bästa sättet att veta att köttet man köper inte innehåller konstigheter är att köpa färskt svenskt kött. Ekologiskt är också att föredra om man har råd.
Citera
2013-10-11, 15:52
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Kan mycket väl vara så. Jag handlar inte på Lidl så jag vet inte riktigt vad det är i deras produkter. Det finns mycket myter när det gäller mat och framför allt kött men det bästa sättet att veta att köttet man köper inte innehåller konstigheter är att köpa färskt svenskt kött. Ekologiskt är också att föredra om man har råd.
Ord! Det är stor skillnad.
Citera
2013-10-11, 18:30
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Fel. Däremot kan det finnas vatten i rimmade köttprodukter, charkprodukter och frysta produkter. I färskt kött (i alla fall det svenska) finns det inget vatten insprutat. Utländskt kött kan kanske innehålla vatten men oftast behöver man tillsätta vissa tillsatser för att få vattnet att stanna kvar i köttet.
Du har rätt i att färskt nöt och svinkött ska det inte tillsättas vatten i.
Säger man.

Men ser man på tex grytbitar som vid tillredning minskar med nästan 50% i vikt och badat i vattnet redan vid stekningen.

Köttfärs som blir till sås redan vid stekning.

För att inte tala om kycklingbröst, sk ytterfilé, bacon, julskinka, flintastek mm.
Där blir ju skillnaden enorm.

Kalla mig konspirationsorienterad jag tar det, men ser man på vad som finns kvar efter tillagning finns det inget som står i relation till det som jag får av min bonde som hängmörat köttet allena.

Det är som natt och dag mellan dessa produkter.
Något skiljer dem åt och förutom smak så är det vätskan i pannan och den kommer någonstans ifrån.
Citera
2013-10-11, 18:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Säger man.

Men ser man på tex grytbitar som vid tillredning minskar med nästan 50% i vikt och badat i vattnet redan vid stekningen.

För att inte tala om kycklingbröst, sk ytterfilé, bacon, julskinka, flintastek mm.

Kalla mig konspirationsorienterad jag tar det, men ser man på vad som finns kvar efter tillagning finns det inget som står i relation till det som jag får av min bonde som hängmörat köttet allena.

Något skiljer dem åt och förutom smak så är det vätskan i pannan och den kommer någonstans ifrån.
Det är nog bara färska kycklingbröst som kan vara utan tillsatt vatten.
De frysta ligger nog på idag 15-25%, i början så fanns någon sort med 40%.
men på den tiden fanns det fryst utan vatten tillsatt, idag vet jag itne ens om det finns.
Citera
2013-10-11, 23:00
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Säger man.

Ytterfilé (benfri kotlettrad) är i regel "marinerad" alltså saltsprutad.
Citera
2013-10-11, 23:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Ytterfilé (benfri kotlettrad) är i regel "marinerad" alltså saltsprutad.
Ska dra in till matbutiken i morgon och titta vad denna bastardstyckdetalj innehåller.
Citera
2013-10-12, 08:33
Medlem
Här är innehållsförteckningen på en fläskytterfilé.
http://www.aktavara.org/upl/images/336023.jpg
Hemsk produkt som man alltid blir bjuden på när man kommer hem till folk. *Urk*
Blir som julskinka i konsistens, känns inte som att det är kött man äter.
Om folk lärde sig att tillaga kött utan att de blir överklara så skulle inte en sån här produkt behövas.
Citera
2013-10-12, 10:23
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Säger man.

Jag vet att svenskt färskt kött (åtminstone det Scan levererar) inte innehåller något vatten. Kyckling (fryst, inte färsk) innehåller vatten, det trodde jag var allmän kunskap. Det står ju på förpackningen. Bacon, julskinka, stek osv. innehåller också vatten. Produkter som är rimmade eller marinerade eller charkprodukter innehåller vatten. Vissa måste innehålla vatten för att det ska bli gott.
Citera
2013-10-31, 05:10
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Jag vet att svenskt färskt kött (åtminstone det Scan levererar) inte innehåller något vatten. Kyckling (fryst, inte färsk) innehåller vatten, det trodde jag var allmän kunskap. Det står ju på förpackningen. Bacon, julskinka, stek osv. innehåller också vatten. Produkter som är rimmade eller marinerade eller charkprodukter innehåller vatten. Vissa måste innehålla vatten för att det ska bli gott.

Scans produkter är i regel inget vidare. Dom har dock en del som är rätt okej. Innanlåret i bulk är rätt okej (butiksstyck) för lövbiff. Deras köttfärskött dock är inget vidare enligt mig.

Något ni kan göra för att ta reda på vart köttet kommer ifrån är att kolla på Referensnummer (finns på allt nöt) 0053 i början är scans slaktanläggning. Jag får uppdatera senare då jag glömt en del nummer, scan fastnar dock

I regel kan man läsa refnummer som fyra först = slaktanläggning/fyra/fem efter = styckanläggning sedan slutar det på datum (T'ex 101013) så 00530051101013= Scans slakt, Fruängens styck, packdatum 10 oktober 2013.

Det är värt att kolla på, särskilt butiker som har gaspack. Där kan det vara riktigt gamla packdatum på köttfärsköttet. Såg inte allt för länge sen en tråd om grått kött där packdatumet var minst 30 dagar gammalt (coop).

Packdatumet gäller vakuumförpackat kött och ger ingen rakt av garanti på att köttet är dåligt. 15 dagar gammalt packdatum kan fortfarande vara fullkomligt okej, men det är inte optimalt.

Att köttfärs blir brun i mitten är inget farligt. Det är när det blir grått/luktar/slemmigt du skall oroa dig. Brunt blir det på grund av bristen av syre så myoglobinet inte reagerar med syret och ger det en röd färg.
Gaspack består i regel av kväve/syrgas/koldioxid. Kvävet är utfyllnad, syret för att göra köttet rött och koldioxid för att hämma bakterietillväxt.
Senast redigerad av hockexx 2013-10-31 kl. 05:16.
Citera
2013-10-31, 08:41
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Scans produkter är i regel inget vidare. Dom har dock en del som är rätt okej. Innanlåret i bulk är rätt okej (butiksstyck) för lövbiff. Deras köttfärskött dock är inget vidare enligt mig.

Nej, Scan är ju inget annan än standadprylar. Det finns betydligt bättre produkter. Däremot är ju Scan bättre än mycket utländskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in