Citat:
Ursprungligen postat av
Maledictus
Jag vet att svenskt färskt kött (åtminstone det Scan levererar) inte innehåller något vatten. Kyckling (fryst, inte färsk) innehåller vatten, det trodde jag var allmän kunskap. Det står ju på förpackningen. Bacon, julskinka, stek osv. innehåller också vatten. Produkter som är rimmade eller marinerade eller charkprodukter innehåller vatten. Vissa måste innehålla vatten för att det ska bli gott.
Scans produkter är i regel inget vidare. Dom har dock en del som är rätt okej. Innanlåret i bulk är rätt okej (butiksstyck) för lövbiff. Deras köttfärskött dock är inget vidare enligt mig.
Något ni kan göra för att ta reda på vart köttet kommer ifrån är att kolla på Referensnummer (finns på allt nöt) 0053 i början är scans slaktanläggning. Jag får uppdatera senare då jag glömt en del nummer, scan fastnar dock
I regel kan man läsa refnummer som fyra först = slaktanläggning/fyra/fem efter = styckanläggning sedan slutar det på datum (T'ex 101013) så 00530051101013= Scans slakt, Fruängens styck, packdatum 10 oktober 2013.
Det är värt att kolla på, särskilt butiker som har gaspack. Där kan det vara riktigt gamla packdatum på köttfärsköttet. Såg inte allt för länge sen en tråd om grått kött där packdatumet var minst 30 dagar gammalt (coop).
Packdatumet gäller vakuumförpackat kött och ger ingen rakt av garanti på att köttet är dåligt. 15 dagar gammalt packdatum kan fortfarande vara fullkomligt okej, men det är inte optimalt.
Att köttfärs blir brun i mitten är inget farligt. Det är när det blir grått/luktar/slemmigt du skall oroa dig. Brunt blir det på grund av bristen av syre så myoglobinet inte reagerar med syret och ger det en röd färg.
Gaspack består i regel av kväve/syrgas/koldioxid. Kvävet är utfyllnad, syret för att göra köttet rött och koldioxid för att hämma bakterietillväxt.