2013-10-10, 22:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Ingen som vet vilket företag som är bäst?Inga extremt dyra krav grejer nu.Jag vill inte gynna sådana här skojare.Ett Svenskt företag som ej klassas som ap billigt är mer vattenberikat än ica basic visar ju på otroligt stora varriationer.Som sagt jag vill inte gynna dom som försöker blåsa mig genom att sälja vatten helt enkelt.
Jag köper mitt kött mest från gård och tar från egen jakt så då slipper jag den problematiken helt. Men köper jag färs så blir det irländsk har inte haft det problemen med den.
Citera
2013-10-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag köper mitt kött mest från gård och tar från egen jakt så då slipper jag den problematiken helt.
Jag har tyvärr inte den möjligheten.
Citat:
Men köper jag färs så blir det irländsk har inte haft det problemen med den.
Det bevisar ju det jag skrev i trådstarten Ica Basic är irländskt och även till viss del Danskt.Konstigt att det skall vara bättre än Svenskt
Citera
2013-10-10, 23:25
Medlem
hockexxs avatar
Köp butiksmald färs (max 10%). Seriösare butiker har i regel åtminstone något som är bättre än atmosfärspacken från det egna märket/scan, tveklöst.

Bara för att vissa prdukter kostar mer innebär det inte automatiskt bättre kvalitet. Det finns mycket svenskt kött från större aktörer som är felaktigt behandlat vid produktion och slakt. Mycket av köttet är stressat.
Citera
2013-10-10, 23:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Jag har tyvärr inte den möjligheten. Det bevisar ju det jag skrev i trådstarten Ica Basic är irländskt och även till viss del Danskt.Konstigt att det skall vara bättre än Svenskt
Handlar nog om att butik kan frysa in kortdatumkött för att sedan mala det som "eget".
Exporterat kött tas ju in enbart för att tex malas centralt och då önskar man ju att det inte fryses ner mer utan går direkt ut i butik vilket den troligen gör.
Citera
2013-10-10, 23:50
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Handlar nog om att butik kan frysa in kortdatumkött för att sedan mala det som "eget".
Exporterat kött tas ju in enbart för att tex malas centralt och då önskar man ju att det inte fryses ner mer utan går direkt ut i butik vilket den troligen gör.

Det där kan jag lova dig att ingen vettig handlare sysslar med i dagsläget då det skulle bli jävligt bökigt med ref nummer. Samt att ref-nummer avslöjar pack-datum
Citera
2013-10-10, 23:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Det där kan jag lova dig att ingen vettig handlare sysslar med i dagsläget då det skulle bli jävligt bökigt med ref nummer. Samt att ref-nummer avslöjar pack-datum
Det har man sagt i 20-30 år nu att ingen handlare myglar.
Verkligheten talar dock sitt tydliga språk att det sker.

Man får gå på erfarenhet och känsla.
För oss konsumenter finns inget annat att tillgå.

Finns märken som jag inte äter pga upprepade dåliga varor.
Spelar då ingen roll vad kontrollsystem hävdar eller inte.
Citera
2013-10-11, 00:21
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Det har man sagt i 20-30 år nu att ingen handlare myglar.
Verkligheten talar dock sitt tydliga språk att det sker.

Man får gå på erfarenhet och känsla.
För oss konsumenter finns inget annat att tillgå.

Finns märken som jag inte äter pga upprepade dåliga varor.
Spelar då ingen roll vad kontrollsystem hävdar eller inte.

Ingen seriös handlare skrev jag. Dock är det vanligt att man gör pölsa och liknande och det är inget farligt att äta alls. Jag vet hur det funkar där jag jobbar och där tillreder man aldrig skämt kött och vi maler aldrig något konsumentpackat kött om inte kunden ber oss göra det dock. Men det är en jävla skillnad och då väljer ju kunden ut precis vilken produkt som skall malas.

Det är inte särskilt smidigt att fuska i ursprungsrapporter kan jag lova. Så att fiffla med ref-nummer är bara korkat i dagsläget.
Citera
2013-10-11, 02:49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Ingen seriös handlare skrev jag. Dock är det vanligt att man gör pölsa och liknande och det är inget farligt att äta alls. Jag vet hur det funkar där jag jobbar och där tillreder man aldrig skämt kött och vi maler aldrig något konsumentpackat kött om inte kunden ber oss göra det dock. Men det är en jävla skillnad och då väljer ju kunden ut precis vilken produkt som skall malas.

Det är inte särskilt smidigt att fuska i ursprungsrapporter kan jag lova. Så att fiffla med ref-nummer är bara korkat i dagsläget.
Då är ni säkert en affär dit folk går och handlar med.
Jag vart less på den vi hade och letade reda på en bonde som kunde fixa det i stället.
Och iom att vi köper en halv gris osv åt gången så blir det ett bra pris på köttet med.
Citera
2013-10-11, 12:03
Medlem
Juneauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Här har vi alltså då 2 st personer som inte kan tillgodogöra sig innebörden i en kort enkel text.
Nu gäller detta dessbättre en bagatell, men om förmågan att förstå text är lika låg i andra sammanhang blir man bekymrad över rikets tillstånd.

Eh ok?

Find your rock. Crawl under it.
Citera
2013-10-11, 12:20
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Allt kött i matbutik är pumpat med vatten.
Fusk förekommer i olika utsträckning som över allt annars.

Fel. Däremot kan det finnas vatten i rimmade köttprodukter, charkprodukter och frysta produkter. I färskt kött (i alla fall det svenska) finns det inget vatten insprutat. Utländskt kött kan kanske innehålla vatten men oftast behöver man tillsätta vissa tillsatser för att få vattnet att stanna kvar i köttet.
Citera
2013-10-11, 12:35
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Fel. Däremot kan det finnas vatten i rimmade köttprodukter, charkprodukter och frysta produkter. I färskt kött (i alla fall det svenska) finns det inget vatten insprutat. Utländskt kött kan kanske innehålla vatten men oftast behöver man tillsätta vissa tillsatser för att få vattnet att stanna kvar i köttet.
Som Lidls köttblandning då, det är köttfärs med tillsatser. Detta för att slippa
ursprungsmärka, men kanske även för att spruta in vatten i köttet?
Citera
2013-10-11, 12:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoddlan
Som en ovanför sa, man får vad man betalar för, skulle aldrig få för mig att köpa ica basic t.ex.
Det finns bra grejer bland ICA-basic också.
Värre var det när dom hete euroshopper, då hade dom ett gäng horribla saker.
ICA-basic blev kvalitén av euroshopper.
Gillade deras euroshoppers majskolvar, som var mer än halva priset billigare än findus och nästan bättre majs.

ICA-basics köttfärs ligger på 20% har jag för mig, det brukar bli en hel del oljigt där.
Brukar faktiskt ta den när den vankas burjare, för ofta är den enda som har tillräckligt med fett i sig.

Sen det vattnet du pratar om TS, så tycker jag all köttfärs beter sig om man inte har bra fart på pannan.
Eller för mycket köttfärs i pannan.
Sen skulle jag i och för sig inte bli superförvånad om någon fåne hade pressat i vatten.
Allt för tjäna pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in