Citat:
Ursprungligen postat av
Tjennstroum
I vetenskaper där det finns väldigt begränsad tillgång till rådata för att finna samband så har man bara kvalitativ forskning att gå på, och då kan forskare extrapolera lull-lull, trams och tankemässiga kullerbyttor för att påvisa det som forskaren själv vill.
I vilka vetenskaper är det så? Etnologi, sociologi och antropologi? Eller menar du mer undergenrer såsom queerstudier och postkolonial forskning om vithetsnormer?
Ursäkta mig om jag låter som en noob men som jag förstått det är kvalitativ forskning väldigt ofta antipositivistisk till sin natur. Att det ofta finns en viss skepsis gentemot positivistens, kanske naiva, ideal om vetenskapens objektivitet - särskilt när det kommer till socialvetenskapligt forskning om människors beteenden och upplevelser. Istället, som jag uppfattar det i varje fall, så lutar sig många fans av kvalitativ forskning åt tolkningslära, alltså hermeneutiska teorier.
Och i viss mån känns det ju vettigt; det subjektiva, det upplevda, kan ju vara svårt att pressa in i en positivistisk mall utan bör kanske hellre tolkas, eller? Självklart finns det ju en risk att forskarens egna ambitioner, ideologi, preferenser eller erfarenheter smutsas ner forskningsobjektet och forskningen blir därför alldeles för tendentiös. Men å andra sidan så är det väl det som man också granskar i diskursanalyser (som är en vanligt metod, vad jag märkt) - i en diskursanalys brukar ju forskaren även granska sin egen position i diskursen och hur det påverkar analysen. Det är ju en av de stora delarna av post-strukturalismen, att vara medveten om att man själv inte kan ställa sig utanför strukturen och granska den objektivt som ett andlig väsen som svävar ovanför den, helt oberoende av strukturen.
Det jag undrade med "nyttan" var just hur generaliserbar kvalitativ forskning är. För om jag läser en kvalitativ studie i bögighet och om bögar och upplever "jamen, det här stämmer ju, det här är rimligt" för att jag kan relatera det till mig själv, min pojkvän och andra bögar så har ju den forskningen en "nytta" om den kan begripliggöra fenomen för mig. Men då är det ju för att jag kan referera till mig själv, den värld jag lever i och upplever, för att jag är just bög. Om vi då tar en studie om japanska affärskvinnors förhållande till hemmet, maken och barnet så blir det ju mycket svårare för mig att uppleva vad som är rimligt och inte - där så kan ju en kvalitativ studie ha väldigt lite "nytta" för mig.
På det sättet kan jag ibland undra om inte viss kvalitativ forskning kan bli lite för "lokal" (om vi ska låta postmodernistiskt) och producera fram kunskap för en väldigt snäv grupp människor. Å andra sidan så är det ju möjligt att just kunna sätta fingret på vissa fenomen genom kvalitativa metoder som ingen annan forskning kan.
Förresten: vilka metoder används inom kvalitativ forskning? Djupintervjuer vet jag och även fältstudier där man observerar människor och ja, förr i tiden, så brukade ju antropologer i princip leva tillsammans med primitiva stammar ute i djungeln och rapportera tillbaka. Men räknas även textanalyser som kvalitativt? Kan litteraturforskning vara kvalitativt? Är Michel Foucaults "geneaologiska metod" en kvalitativ metod eller lutar det mer åt vanlig humaniora?
Citat:
Södertörn är ungt som högskola och har inte byggt upp något vidare rykte. Diskrepansen mellan ideologi och forskning är i mitt tycke väldigt tunn där. Högskolan satsar på mångkulturalism genom "mångkulturell bildning". Det är hem till en hel psuedovetenskap vid namn genus, och rektor Moira von Wright har beskyllts för att vara
vetenskapsfientlig utgående från hennes genusteoriserande. Tobias Hübinette som är verksam där är en riktig pajas som producerat alster så som att västerländska mäns fallenhet för asiatiskor är "inget annat än undanträngda pedofila böjelser som här kan komma till uttryck som en socialt accepterad blandrelation, dessutom hyllad som ett mångkulturellt ideal".
Jo, det där låter ju rätt bananas.
Men det kanske finns små guldklimpar i den forskningen också?
Citat:
Överlag så har Södertörn ett dåligt rykte eftersom det mesta som blir känt därifrån har en rätt så tydlig vänsterprofil.
Fast varför skulle det ge ett dåligt rykte? Många institutioner världen över har ju haft en tydlig vänsterprofil men ändå haft hög status. ENS, EGS, John Hopkins University och tja, även fast Frankfurtskolan inte kanske har så hög status här på FB så har den haft det historiskt och påverkar fortfarande än idag.