Citat:
Ursprungligen postat av
Tjennstroum
Inget är bättre än kvalitativ forskning vad gäller subjektivitet. Problemet blir när man extrapolerar teorier man håller som samhälleligt sanna utifrån en persons vittnesmål, eller ens flera. Folk kan alltid känna och beskriva en sak utifrån hur de förstår den, men något annat kan självfallet vara den verkligen anledningen bakom fenomenet. Warren Buffet har exempelvis i detalj skrivit ned sina teorier för aktiehandling, men ingen annan än han har blivit rik på att följa dem. Uppenbarligen så vet han då inte själv vad det är som får honom att välja så rätt där alla andra väljer fel, eller så vet han men säger inte, eller så förstår de som läser hans böcker inte vad han menar. Nyttan finns alltid där, men det är inte alltid som den gäller andra än den som faktiskt var föremål för studien. Resultat från en fältstudie i en afrikansk by kan fortfarande ha noll förklaringsgrad för andra byar än just den.
Det ser överlag ut som vi förstår varandra här.
I viss mån kan jag störa mig på debattörer och forskare som så uppenbarligen är influerade av postmoderna teorier ändå kan ha en sån totalitär syn på kunskap - något som är väldigt opostmodernistiskt.
Men ändå fast det kan vara svårt att säga något generellt om samhälleliga fenomen från kvalitativa studier -- där folks upplevelser av världen undersöks -- så tycker jag ändå de ofta kan ge ett stort förklaringsvärde tillsammans med annan forskning. Exempelvis tycker jag att idéerna om de socialt konstruerade identiteterna funkar rätt väl ihop om man ser till den historiska och sociologiska forskningen, men även ur ett rent personligt perspektiv. Om vi tar "bög-identiteten" som ett exempel, som enligt nuvarande historiesyn verkar vara ett relativt nytt påfund och specifikt för västvärldens kultur och regioner (men som de senaste decennierna spridit sig till i princip resten av världen också). När jag pratar med äldre bögar så känner de inte alltid igen sig i unga bögars "jag har alltid vetat att jag var bög"-diskurser utan snarare brukar de ofta, i varje fall enligt mig, berätta om hur de "upptäcker" att de
kan vara bögar. De såg det som en slags möjlighet snarare än en av gud/naturen given essens. I sådana fall tycker jag att den kvalitativa och historiska forskningen verkar fungera och stämma överens på ett mer generellt plan.
Citat:
Har jag väldigt svårt att se.

Slik forskning blir ej hellre publicerad i seriösa internationella tidsskrifter. Fast rent generellt så är det sant för större delen av humanioran.
Här argumenterar professor Bo Rothstein i frågan:
Av de 63 forskare inom det humanistiskt-samhällsvetenskapliga forskningsområdet som av Vetenskapsrådet år 2012 tilldelats relativt omfattande anslag (det vill säga över tre miljoner) saknar drygt hälften internationell exponering av sin forskning. Deras citeringstal i databasen är så pass lågt (under 150) att man tryggt kan säga att deras forskning inte alls är internationellt uppmärksammad.
Två slutsatser kan man dra av detta. Den första är att Vetenskapsrådet inte lever upp till vad som av regeringen ålagts dem, nämligen att ”ge stöd till grundläggande forskning av högsta vetenskapliga kvalitet inom samtliga vetenskapsområden”. Den andra slutsatsen är att stora delar av den humanistiska och samhällsvetenskapliga forskningen i Sverige som tilldelas omfattande anslag och alltså bedömts vara mycket framstående, inte når upp till kvalitetskravet att vara internationellt erkänd och uppmärksammad utan måste betecknas som provinsiell till sin karaktär.
http://www.dn.se/debatt/svensk-samha...r-provinsiell/
Är det där något specifikt med Sverige eller är det så rent allmänt för länder med samma storlek som Sverige? Är det så även för Danmark, Norge och Finland?
Självklart lär ju knappast svensk litteraturforskning om svenska sci-fi-romaner på 70-80-talet knappast väcka större uppmärksamhet eller intresse utomlands. Jag kan knappast tänka mig heller att en biografisk studie om Sven Delblanc är intressant för amerikaner på samma vis som en amerikansk biografisk studie om Jack Kerouac kan vara för oss svenskar.
Sedan så har väl inte svensk samhälls- och humanioraforskning lika mycket resurser som tysk, fransk, brittisk eller amerikansk? Jag har hört talas om amerikanska professorer i historia som knappt ens tittat i arkiven utan istället har ett halvt dussin underhuggare som gör det åt dem.
Jag menar: det är ju inte så underligt att svensk samhällsforskning till största del grundar sig i teorier från Frankrike, USA, Storbritannien och Tyskland. Om jag förstått något så brukar kritiken från Vetenskapsrådet vara att svenska forskare ofta är alltför ointresserade av att skapa egna teorier av den empiriska forskningen som drivs här.
Citat:
Absolut, samma är sant med exempelvis Chicagoskolan åt andra hållet. Men då så handlar det om verklig vetenskap som sedan används av politiker för något som politikerna tycker är viktigt. Svenska universitetsvärldens genuscertifieringar och mångkulturalismande är inte vetenskap, det är politik. Att ha vetenskap influera politik är mycket bättre än tvärt om.
Fast i viss mån tycker jag att politiken kan göra gott för vetenskapen också. Vi lever i ett samhälle som är präglat av politik och vi färgas av det oavsett om vi vill eller inte - således är ju inte forskarens ögon helt obundna av samhällets ideologier. Jag kan tycka att den kritik som många feminister kom med på 70 och 80-talet var helt befogad. Bland annat så var det feministiska antropologer som ifrågasatte hur man kan göra en undersökning om en afrikansk stam utan att öht fråga och undersöka kvinnorna; som om kvinnornas erfarenheter av livet och vardagen var exakt densamma som mannens och därför onödig att undersöka. Om man med politisk motivation kan hitta områden där kritiken är vettig tycker jag inte politiken är så farlig för kunskapsproduktionen.