2010-08-21, 17:34
Medlem
Corpegrinders avatar
Jag förstår inte vad problemet med att ha sex är, att älska är naturligt. Var det inte kärlek som Jesus predikade om?
Citera
2010-08-21, 22:08
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distanti
Jag kanske borde hålla tyst men du menar alltså att NT säger att Kain inte gjorde något fel när han dödade Abel för enligt GTs skrivna ord hade ännu ingen lag givits till människorna.

Likaså, varför blev Lot anklagad för att sätta sig upp som domare av folkmassan som ville våldta hans gäst. Om lagen inte var given ännu gjorde de inget fel i Sodom? Är det det du menar?

Hur kunde Noa enligt Bibeln vara rättfärdig inför Gud om resten av världen var syndare och dömdes till undergång i floden. Det är ju omöjligt om Gud inte hade givit lagar.

Min uppfattning är att så länge människan varit människa har det funnits lagar som kan överträdas. Innan människan hade lagar var förmänniskorna djur jämställda med andra djur.
Eller religiöst formulerat, lagen gavs till människan i Edens lustgård så människan kan skilja mellan gott och ont.

/Niklas
Angående Kain och Abel så är det ju så att det är den naturliga lagen som följs, innerst inne vet en människa att det är fel att döda någon annan, åtminstone som i det här fallet pga avundsjuka.

Ja du har rätt i att lagen gavs till människornas hjärtan redan i begynnelsen, dock utan detaljer rörande sexualliv mm.

Människan hade ju blivit tillsagd att föröka sig och det finns ju bara ett sätt att göra det på, den naturliga lagen säger därmed per automatik att homosexualitet inte är acceptabelt.

Ordet hustru hade en annan betydelse innan lagen kom då det inte fanns några speciella riter att ingå äktenskap genom men andemeningen finns där, man ser inte att t.ex. Adams eller Kains eller Lots hustrur sprang runt med olika män ej heller hittar man något konkret exempel på skillsmässa eller att de gått skilda vägar.

Därför kan man säkerligen säga att dessa grottmänniskor som inget visste om äktenskapsriter m.m. säkerligen inte heller kommer att hållas ansvariga p.g.a. sin okunskap
Citera
2010-08-21, 22:14
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angerbeard
Får man fripass till himlen då eller upphör man helt enkelt att existera? Väldigt elakt av kristna isåfall att gå runt och informera folk som inte vill så att dom kommer till helvetet.
Om man får fripass eller inte har jag ingen aning om det är inte min sak att spekulera över.

De kristna följer ju bara missionsbefallningen som Jesus gav sina lärjungar: Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt ska räddas men den som inte tror skall bli dömd. (Mark.16:15-16
Citera
2010-08-21, 23:45
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att så länge människan varit människa har det funnits lagar som kan överträdas./Niklas
Helt rätt. Lagen Gud gav var att de inte fick äta av det träd som stod mitt i lustgården.
Citat:
Eller religiöst formulerat, lagen gavs till människan i Edens lustgård så människan kan skilja mellan gott och ont. /Niklas
Satans frestelse var, att att om de åt av det förbjudna trädet, så skulle de bli oberoende av Gud. De skulle så att säga, själva kunna avgöra vad som gott och ont är. Se 1Mos. 3:1-5
Citera
2010-08-22, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corpegrinder
Jag förstår inte vad problemet med att ha sex är, att älska är naturligt. Var det inte kärlek som Jesus predikade om?

Jesus kärleksbudskap handlade sannolikt ganska lite om sex. Och många kristna ser nog en viss skillnad mellan kärlek och sex. Det kan ju sammanfalla, men kan också förekomma separat.

För en pingstvän innebär själva samlaget att människor ingår ett förbund ("gifter" sig). Det finns en tanke om att sex med flera olika personer inte är det bästa för en människa. Att ha sex och att älska är i grunden något naturligt och ett mänskligt behov. Men precis som mycket annat kan en människa
hamna i ett osunt beteende om man ger sig hän och följer något kroppsligt behov (jämför med att äta för mycket mat, Träna för lite eller för mycket osv).

Bilden av en pingströrelse som tillämpar ett regelverk/syndakatalog och straffar människor som inte lyder stämmer inte idag. Att synda betraktas numera som att missa målet. Att missa målet är sämre än att träffa mitt prick. Därför bör en kristen sträva åt att träffa målet, även om det är omöjligt att lyckas fullt ut med detta. Att t.ex. ha sex före äktenskap, ljuga, mörda, osv är inte det optimala för en människa enligt Guds synsätt. Därför anser man att man bör sträva efter ett visst beteende.

Förr fanns ett enormt grupptryck kring sex och liknande synliga synder, vilket lett till mycket ångest för unga i dessa församlingar. Att t.ex. få barn utanför äktenskapet betraktas inte längre som en sådan skam och katastrof som var fallet på 70- och 80-talet. Men än idag är det inte något optimalt för pingstvänner i allmänhet och knappast något som man är stolt över i dessa sammanhang.
Citera
2010-08-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WITHOUTNAME
Jesus kärleksbudskap handlade sannolikt ganska lite om sex. Och många kristna ser nog en viss skillnad mellan kärlek och sex. Det kan ju sammanfalla, men kan också förekomma separat.

För en pingstvän innebär själva samlaget att människor ingår ett förbund ("gifter" sig). Det finns en tanke om att sex med flera olika personer inte är det bästa för en människa. Att ha sex och att älska är i grunden något naturligt och ett mänskligt behov. Men precis som mycket annat kan en människa
hamna i ett osunt beteende om man ger sig hän och följer något kroppsligt behov (jämför med att äta för mycket mat, Träna för lite eller för mycket osv).

Bilden av en pingströrelse som tillämpar ett regelverk/syndakatalog och straffar människor som inte lyder stämmer inte idag. Att synda betraktas numera som att missa målet. Att missa målet är sämre än att träffa mitt prick. Därför bör en kristen sträva åt att träffa målet, även om det är omöjligt att lyckas fullt ut med detta. Att t.ex. ha sex före äktenskap, ljuga, mörda, osv är inte det optimala för en människa enligt Guds synsätt. Därför anser man att man bör sträva efter ett visst beteende.

Förr fanns ett enormt grupptryck kring sex och liknande synliga synder, vilket lett till mycket ångest för unga i dessa församlingar. Att t.ex. få barn utanför äktenskapet betraktas inte längre som en sådan skam och katastrof som var fallet på 70- och 80-talet. Men än idag är det inte något optimalt för pingstvänner i allmänhet och knappast något som man är stolt över i dessa sammanhang.

Pingströrelsen i dag har till stora delar "försnällats" och förlorat sältan. Synd i nytestamentlig mening toleras i ökad utsträckning. Man har förvärldsligats. Bibeln ses inte som ett självklart rättesnöre. Pastorerna är ofta fega och vågar inte stå för vad de vet är rätt. I stället för Guds kraft handlar det inte sällan mer om underhållning och stämning. Jag kan höra Lewi Pethrus rotera i sin grav. Likheten med NTs kristna är ännu mindre. Fortsätter denna trend kommer snart pingströrelsen att förvinna. Det saltlösa saltet kastas ut och trampas på.
Citera
2010-08-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Pingströrelsen i dag har till stora delar "försnällats" och förlorat sältan. Synd i nytestamentlig mening toleras i ökad utsträckning. Man har förvärldsligats. Bibeln ses inte som ett självklart rättesnöre. Pastorerna är ofta fega och vågar inte stå för vad de vet är rätt. I stället för Guds kraft handlar det inte sällan mer om underhållning och stämning. Jag kan höra Lewi Pethrus rotera i sin grav. Likheten med NTs kristna är ännu mindre. Fortsätter denna trend kommer snart pingströrelsen att förvinna. Det saltlösa saltet kastas ut och trampas på.

Jag tror du har rätt i din analys att pingströrelsen försnällats. Personligt tycker jag utvecklingen vad gäller synen på synd har varit bra. Förr gick man loss på medlemmar som gick på dans, tjejer som hade långbyxor och sex före äktenskap. Och detta samtidigt som man blundade för mer osynliga synder som lögner, förtal och skvaller. Människor gör det ibland lite för enkelt för sig.

Sen har jag inte uppfattat det som att det gått så långt att ledande i församlingarna inte längre står för vad de tycker är rätt. Man har istället valt att förändra sitt sätt att hantera situationerna.

Slutligen sätter du fingret på något som pingströrelsen delar med andra trosinriktningar och ideologier. Man måste förhålla sig till omvärlden på något sätt. Risken är stor att man antingen sluter sig och uppfattas som intoleranta eller också så är man toleranta, mjuka och har stor acceptans. Det senare leder till att allt blir urvattnat och inget har någon betydelse i slutänden. Inte helt enkelt med andra ord.
Citera
2010-08-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WITHOUTNAME
Jag tror du har rätt i din analys att pingströrelsen försnällats. Personligt tycker jag utvecklingen vad gäller synen på synd har varit bra. Förr gick man loss på medlemmar som gick på dans, tjejer som hade långbyxor och sex före äktenskap. Och detta samtidigt som man blundade för mer osynliga synder som lögner, förtal och skvaller. Människor gör det ibland lite för enkelt för sig.

Sen har jag inte uppfattat det som att det gått så långt att ledande i församlingarna inte längre står för vad de tycker är rätt. Man har istället valt att förändra sitt sätt att hantera situationerna.

Slutligen sätter du fingret på något som pingströrelsen delar med andra trosinriktningar och ideologier. Man måste förhålla sig till omvärlden på något sätt. Risken är stor att man antingen sluter sig och uppfattas som intoleranta eller också så är man toleranta, mjuka och har stor acceptans. Det senare leder till att allt blir urvattnat och inget har någon betydelse i slutänden. Inte helt enkelt med andra ord.

Det är enligt min mening, baserad på Bibeln, ohållbart att tolerera föräktenskapliga könsförbindelser och samboskap. Mycket av vad som tidigare kallades synd var inte synd i biblisk mening, och där är det bra att en förändring skett. Men nu har pendeln svängt så långt att allt går för sig. Att omgivningen betraktar en rörelse som intolerant går att leva med, men att i någons sorts försnällad tolereans acceptera allt är ett svek mot vår himmelske Herre.

Jag har noterat att det ofta finns en läpparnas bekännelse för radikal NT-tro hos ledare. Men när det kommer till kritan blir det ofta just bara bekännelse. Fegheten tar i verkliga livet hem spelet. Men att inte förhålla sig till synd på det sätt som NT gör är avfall och kommer ofelbart att leda till andra avvikelser. Det nya sättet att förhålla sig duger inte bibliskt utan är svek.

Och det är självklart lika angeläget att bekämpa girighet, lögn och förtal som det är att ta krafttag mot otukt. Och det oberoende av person. Så skedde på Georg Gustavssons tid och det borde ske nu också.
Citera
2010-08-22, 22:41
Bannlyst
Mycket riktigt och bra skrivet.
Mycket är det nog även att helvetet avskaffats även bland många pingstvänner.
Citera
2010-08-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krottas
Helt rätt. Lagen Gud gav var att de inte fick äta av det träd som stod mitt i lustgården.
Satans frestelse var, att att om de åt av det förbjudna trädet, så skulle de bli oberoende av Gud. De skulle så att säga, själva kunna avgöra vad som gott och ont är. Se 1Mos. 3:1-5
Detta är kul, om de INTE hade ätit hade vi inte funnits! Och Adam och Eva hade fortfarande strosat runt i edens lustgård som små robotar....
Citera
2010-08-23, 05:33
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSteffo
Detta är kul, om de INTE hade ätit hade vi inte funnits! Och Adam och Eva hade fortfarande strosat runt i edens lustgård som små robotar....

Det där stämmer ju inte riktigt, Gud sade ju: Föröka er och uppfyll jorden.
Det hade inget med syndafallet att göra.
Citera
2010-08-23, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det där stämmer ju inte riktigt, Gud sade ju: Föröka er och uppfyll jorden.
Det hade inget med syndafallet att göra.
Ok, jag hade fel. Men låt oss då istället säga så här, Om de inte hade ätit hade vi varit en massa robotar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in