2005-07-17, 21:11
Medlem
Den intressanta frågan är vad man inom pingstkyrkan egentligen har för grund för att ta avstånd från föräktenskapligt sex. Min lillebror som är pingstvän och har gått på bibelskola hävdar bestämt att någon hållbar biblisk grund inte finns. Så kan det vara så att man inom pingströrelsen, generellt sett, helt enkelt är ganska så konservativa?
Citera
2010-03-23, 14:29
Medlem
vilzens avatar
Denna tråd ser oavslutad ut..

Jag är uppväxt i en kristen värld.. Var borta ett tag men hittade hem igen. Tiden utan kyrkans gemenskap var tung, idag vet jag mycket av dom fördommar som finns & förbud jag upplevde inte var från gud.. Jag har fått upprättelse.. Han vill bara vi ska ha det bra.. Visst finns grova synder men mycket av det som uppfattas som regler är rekommendationer för att få ett bra liv med mindre av sånt som bryter ner oss..

Jag tycker inte det är hela världen att man har sex innan man hunnit bli gift... Om du hittar någon som du har för avsikt att stanna hos.. Vad jag är övertygad om att ses som fel är att knulla runt.. Det står i bibeln.

Jesus: "Men från skapelsens början gjorde Gud dem till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött. Så är de inte längre två, utan ett kött. Vad Gud har fogat samman, skall människan inte skilja åt."
Mark. 10:6-9 (Folkbibeln)

Jag tror att när man träffar någon som man blir kär i & sen har sex när man insett man vill ha varandra så anser gud att vi är ett.. Själva bröllop med fester & hela ståhejet är människans påhitt för att fira händelsen.. Gud har sagt att detta är bra. Att gå från famn till famn är inte bra för oss, det mår varken vi eller de barn som kanske blev bra av..

Här står en hel del bra om Sambo / äktenskap..

http://www.webbkyrkan.com/site_flash...-gud-pa-d.html

Så måste jag tillägga för att ta bort en del fördommar, såna saker som att få stå framme att be om ursäkt inför församlingen.. Sånt förekommer inte längre, ja 70-talet kan det funnits kvar.. Men mycket har hänt, nu ser man mer på vad står i bibeln istället för "människor påhittade regler" om olyckan skulle vara framme att tjejen blev på smällen.. Så är det snarare personliga samtal med om att lösa det hela.. Det finns faktiskt singel mammor i min kyrka, dom har gjort misstag i livet .. Sånt händer men gud förlåter den som ber om det, man väljer att gå en ny väg i livet..

Så det här med runkandet, det är lätta att fastna i något som kan bli jobbigt istället... Det kan bli som aliksen med flaskan, det är svårt att sluta & börjar styra ens liv.. Det vill inte gud att vi ska förslavas av något.. Precis som drogerna, begäret efter mera pengar för att kunna köpa mera o mera grejer till slut jobbar vi ihjäl oss bara för vi ska ha o ha o ha.. bibelns bud skap är att finna själsfrid & få råda över vår tillvaro själva.. Alla med en missbrukare i famlijen vet hur famlijen får lida av det.

Sen att ha sex ger ju faktiskt mersmak, det blir ju fruktansvärt frustrerande när man väl fått ha det sen inte får något... Därför är det bättre att lugna sig till man hittat den man verkligen vill ha än att hålla på att jaga hela tiden.. Man mår inte bra av det i längden.
Citera
2010-03-23, 14:41
Bannlyst
Som många av er skriver är sex innan äktenskapet en synd. Därav dessa unga människor som gifter sig när de är med i en Pingsrörelse.
Citera
2010-08-19, 20:20
Bannlyst
Jag tycker det är logiskt att vänta tills man gift sig med sex.
Citera
2010-08-19, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molnig
Jag tycker det är logiskt att vänta tills man gift sig med sex.

Jag tycker det är ologiskt att vara Pingstvän!
Citera
2010-08-21, 11:34
Bannlyst
Ser att du har bytt bild.
Häftig bild.
Citera
2010-08-21, 15:00
Medlem
Distantis avatar
Jag hade en tjej en kort tid som var aktiv i Svenska kyrkan och som ville vara sexuellt aktiv med mig, men istället gjorde jag slut och bytte religion.
Citera
2010-08-21, 15:03
Bannlyst
Bytte religion?
Citera
2010-08-21, 15:12
Medlem
Avva66s avatar
Jag tycker synd om alla människor som innan kristendomen knullade runt
i stengrottorna, dom hamnade ju helt oförståendes i helvetet utan att
någon upplyst dom om det.
Vi upplysta kan ju i alla fall välja om vi vill hamna i helvetet eller inte.
Citera
2010-08-21, 15:25
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

Det där stämmer inte riktigt, bibeln säger:
där ingen lag finns, där finns inte heller någon överträdelse. (Rom 4:15)

Ingen kan hållas ansvarig som inte blivit upplyst, så enkelt är det.
Citera
2010-08-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66

Ingen kan hållas ansvarig som inte blivit upplyst, så enkelt är det.
Får man fripass till himlen då eller upphör man helt enkelt att existera? Väldigt elakt av kristna isåfall att gå runt och informera folk som inte vill så att dom kommer till helvetet.
Citera
2010-08-21, 16:36
Medlem
Distantis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66

Jag kanske borde hålla tyst men du menar alltså att NT säger att Kain inte gjorde något fel när han dödade Abel för enligt GTs skrivna ord hade ännu ingen lag givits till människorna.

Likaså, varför blev Lot anklagad för att sätta sig upp som domare av folkmassan som ville våldta hans gäst. Om lagen inte var given ännu gjorde de inget fel i Sodom? Är det det du menar?

Hur kunde Noa enligt Bibeln vara rättfärdig inför Gud om resten av världen var syndare och dömdes till undergång i floden. Det är ju omöjligt om Gud inte hade givit lagar.

Min uppfattning är att så länge människan varit människa har det funnits lagar som kan överträdas. Innan människan hade lagar var förmänniskorna djur jämställda med andra djur.
Eller religiöst formulerat, lagen gavs till människan i Edens lustgård så människan kan skilja mellan gott och ont.

/Niklas
Senast redigerad av Distanti 2010-08-21 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in