Denna tråd ser oavslutad ut..
Jag är uppväxt i en kristen värld.. Var borta ett tag men hittade hem igen. Tiden utan kyrkans gemenskap var tung, idag vet jag mycket av dom fördommar som finns & förbud jag upplevde inte var från gud.. Jag har fått upprättelse.. Han vill bara vi ska ha det bra.. Visst finns grova synder men mycket av det som uppfattas som regler är rekommendationer för att få ett bra liv med mindre av sånt som bryter ner oss..
Jag tycker inte det är hela världen att man har sex innan man hunnit bli gift... Om du hittar någon som du har för avsikt att stanna hos.. Vad jag är övertygad om att ses som fel är att knulla runt.. Det står i bibeln.
Jesus: "Men från skapelsens början gjorde Gud dem till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött. Så är de inte längre två, utan ett kött. Vad Gud har fogat samman, skall människan inte skilja åt."
Mark. 10:6-9 (Folkbibeln)
Jag tror att när man träffar någon som man blir kär i & sen har sex när man insett man vill ha varandra så anser gud att vi är ett.. Själva bröllop med fester & hela ståhejet är människans påhitt för att fira händelsen.. Gud har sagt att detta är bra. Att gå från famn till famn är inte bra för oss, det mår varken vi eller de barn som kanske blev bra av..
Här står en hel del bra om Sambo / äktenskap..
http://www.webbkyrkan.com/site_flash...-gud-pa-d.html
Så måste jag tillägga för att ta bort en del fördommar, såna saker som att få stå framme att be om ursäkt inför församlingen.. Sånt förekommer inte längre, ja 70-talet kan det funnits kvar.. Men mycket har hänt, nu ser man mer på vad står i bibeln istället för "människor påhittade regler" om olyckan skulle vara framme att tjejen blev på smällen.. Så är det snarare personliga samtal med om att lösa det hela.. Det finns faktiskt singel mammor i min kyrka, dom har gjort misstag i livet .. Sånt händer men gud förlåter den som ber om det, man väljer att gå en ny väg i livet..
Så det här med runkandet, det är lätta att fastna i något som kan bli jobbigt istället... Det kan bli som aliksen med flaskan, det är svårt att sluta & börjar styra ens liv.. Det vill inte gud att vi ska förslavas av något.. Precis som drogerna, begäret efter mera pengar för att kunna köpa mera o mera grejer till slut jobbar vi ihjäl oss bara för vi ska ha o ha o ha.. bibelns bud skap är att finna själsfrid & få råda över vår tillvaro själva.. Alla med en missbrukare i famlijen vet hur famlijen får lida av det.
Sen att ha sex ger ju faktiskt mersmak, det blir ju fruktansvärt frustrerande när man väl fått ha det sen inte får något... Därför är det bättre att lugna sig till man hittat den man verkligen vill ha än att hålla på att jaga hela tiden.. Man mår inte bra av det i längden.