Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-08, 18:38
  #1
Medlem
Hej. Fick sertralin förra veckan. Knaprat 25mg sedan i onsdags fram till igår förmiddag.
Under söndagen blir det insomnia och illamående. Igår hemsk illamående och mot kvällen en ångest med panik jag aldrig i mitt liv stött på tidigare.

Ringde min läkare idag. Bla bla bla för tidigt för att avbryta. Men jag fixar inte dessa biverkningar. Jag kan inte jobba och det skulle inte vara ett problem att jobba och köra ssri. Vi kom fram till att ingen tablett ska tas idag och inte i framtiden heller.

Han skriver ut lergigan 25 mg samt någon betablockerare som heter inedral tror jag.

Väl på apoteket för en stund sedan får jag en hemsk attack igen.

Jag började äntligen må någorlunda bra och bli piggarr samt gladare. Sen skulle jag pröva dessa helvetes tabletter.

Mina frågor är hur länge jag ska må illa och ha denna förhöjda ångest som skrämmer skiten ur mig? Rekommenderas lergigan som behovsmedicin vid ångestattack och panikångest? Vad har du för erfarenheter?

Notera att jag endast vill ha seriösa svar. Jag har prövat lagt om kosten. Börja träna. Etc etc inget hjälper. Går på kbt 1 gång i veckan sedan augusti.

Tack
Citera
2013-10-08, 19:14
  #2
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Känner med dig, de här s k lyckopillren är rent vidriga! Har testat ett par sorter och plågat mig igenom ett par månads ätande med stegrande dos. Det sägs att de som får värst biverkningar kommer att ha bäst effekt men det gäller inte mig. Har slutat cold turkey och mådde snabbt bättre. Ingen läkare kommer kunna övertala mig att testa dessa rävgifter igen.

Ska tillägga att många tycker de är bra, förändrar deras liv osv.

Men nu har du slutat med dem och tar nog ett tag innan rävgiftet går ur kroppen. Stå ut, snart är du ditt gamla jag tror jag.

Lergigan har jag ingen erfarenhet av, men det kommer väl fler svar.
Citera
2013-10-08, 19:27
  #3
Medlem
Verkar röra sig om det den tyvärr rätt vanliga paradoxala initiala ångeststegring som uppkommer de första veckorna på Sertralin och andra SSRI. Går över om man fortsätter och brukar vara borta på två till tre veckor veckor.

Lergigan kan man ta under dessa veckor men helst vid fasta tider som 25 mg morgon, middag och kväll. Funkar sämre som vid behovs medicinering då de har långsamt tillslag.
Citera
2013-10-08, 19:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Verkar röra sig om det den tyvärr rätt vanliga paradoxala initiala ångeststegring som uppkommer de första veckorna på Sertralin och andra SSRI. Går över om man fortsätter och brukar vara borta på två till tre veckor veckor.

Lergigan kan man ta under dessa veckor men helst vid fasta tider som 25 mg morgon, middag och kväll. Funkar sämre som vid behovs medicinering då de har långsamt tillslag.
Slutade med sertralin tvärt. Har bara brukat medicinen i 6 dagar. Som sagt mycket tråkigt att man hoppade på ssri när man började må bra av kbt. Kommer inte kunna jobba denna vecka känns det som och legat i sängen sedan i lördags mer eller mindre. Har läst en del trådar du skrivit i. Uppskattar svar om du har koll på hur länge dem förhöjda ångesten och illamåendet kommer vara? Tog en halv tablett lergigan och känner mig något lugnare. Kan jag ta ytterligare en halv innan läggdags?
Citera
2013-10-08, 19:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiscores
Slutade med sertralin tvärt. Har bara brukat medicinen i 6 dagar. Som sagt mycket tråkigt att man hoppade på ssri när man började må bra av kbt. Kommer inte kunna jobba denna vecka känns det som och legat i sängen sedan i lördags mer eller mindre. Har läst en del trådar du skrivit i. Uppskattar svar om du har koll på hur länge dem förhöjda ångesten och illamåendet kommer vara? Tog en halv tablett lergigan och känner mig något lugnare. Kan jag ta ytterligare en halv innan läggdags?
Har du slutat med Sertralin och bara tagit i 6 dagar så borde den sertralinorsakade ökade ångesten stadigt sjunka och vara helt borta inom en vecka efter att du slutade. Illamåendet borde släppa ungefär samtidigt.
Gällande Lergigan skall du självklart ta den som din läkare ordinerat men vanlig dos är 25 mg tre gånger per dag. Men för vissa räcker det gott med en halv tablett.
Citera
2013-10-08, 21:29
  #6
Medlem
abandoftrusts avatar
Tjena, vet precis hur du har det stackare, jag har själv käkat citalopram och sedan bytt till Seroxat, då inte citalopramen hjälpte och gjorde mej ännu sjukare. Seroxaten käkade jag i ca 16 dagar sen blev jag helt paj, kunde inte få utlösning, var aggresiv på fyllan, sov 12-14 timmar, och var helt borta känslomässigt. Jag trappade ner i två dagar för att sedan sluta helt...Värsta dagarna i mitt liv. Skakis i hela kroppen, kräktes, och trodde nästan jag skulle dö men brydde mej inte då jag inte hade nåra känslor i kroppen. Jag tog en lergigan under behandlingen av citalopram, men den gjorde mej bara ännu tröttare och var inget för mig. Nu har jag inte ätit giftet på ca 2 Veckor och har ff svårt att komma men annars har det blivit bättre och jag börjar få tillbaka lite känslor i kroppen. Vill tillägga att jag blev rekad att käka magnesium och 5-htp vilket jag nu gör och min ångest har försvunnit helt nu och jag är super glad varje dag nu. Nu hoppas jag bara att resten ska lösa sig naturligt så jag får tillbaka mina känslor i kroppen då den jäkla ssri skiten har stängt av alla mina känslor.

Hoppas det löser sig för dig m8

mvh aband
Citera
2013-10-09, 11:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abandoftrust
text..
Först op9618, tack för svar.

Aband: Hur länge åt du ssri då totalt och vad åt du den specifikt mot? Har hört att magnesium kan vara ett alternativ, kollar man innehållet i ssri medicin exempelvis den jag provade så innehöll den även magnesium. Köpte magnesium i början på veckan och funderar på ta en tablett dagligen men har ingen aning om vilka doser som är de rätta, har aldrig tagit magnesium prov tidigare... lurigt.

Lergigan som jag fick igår. Tog en tablett när min ångestattack började avta och jag var väldigt orolig. Men med den tabletten, en halv dessutom så blev det mycket bättre inom en timme.

Sen jag började med sertralinen så sjönk min aptit totalt ocv blev nästan apatisk. Började förra onsdagen med sertralin och tog sista tabletten i måndags. Från start till mål så har jag kanske ätit 1 gång per dag en halv portion och bara legat i sängen. Inte så konstigt man blir dum i huvudet.

Ursäkta eventuella stavfel. Skriver via flashback appen.
Citera
2013-10-09, 14:47
  #8
Medlem
abandoftrusts avatar
Hej Ts. Ja dessa ssri mediciner tror jag bara passar på vissa människor. Verkar inte som dom har ngn effekt på oss två dock då, symtomerna som du beskrev stämmer in på mig med fast inte det med aptiten själv blev det tvärt om där för mig. Har alltid vägt ca 84kg plus lr minus 2kg (är 195cm,28år) men när jag började med citalopramen som jag först åt så började jag öka i vikt. Har eller hade knaprat pillrena sedan början av juli och slutade då för ca 2 veckor sedan så jag åt dom då ca 3 mån och därimellan hann jag även prova serotax en annan ssri skit medicin. Och den var ännu sämre på alla punkter. Jag väger i nuläget 93 kg, så jag gick upp 9 kg av pisset på 3 månader. Inte lika lätt att gå ner kilona igen men jag försöker. Skönt att lergiganen hade effekt på dej så du slipper ha psykiskt ont hela tiden. Jag är ingen kostrådgivare eller så, så jag kan inte svara på vilken dos av magnesium du ska testa, men kika runt lite så finner du nog nån som kan svara på de. Tycker även du ska ta och kolla upp en grej som heter 5-htp. Fyller på hjärnan med seratonin som kan vara boven i dramat när inte ssri hjälper. Dock ska du inte ta dessa om du ff käkar ngn form av ssri medicin. Men för mig hjälpte iaf magnesium och 5-htp och jag är glad som bara den att jag slipper knapra mer mediciner nu för jag känner mig nästan helt hundra igen. Käkade ssri'n mot ångest som jag haft i 4år, vet inte vart den kom ifrån eller så bara slog till mig helt plötsligt och nu är den borta, har provat kbt terapi, psykologer men den gick inte att prata bort så ngn verkan måste magnesiumet och 5-htp haft på mig iaf. Hoppas du blir av med din ångest ngn gång du kommer må mycket bättre när du gör det och tro mig du kommer bli kvitt den, kämpa vidare och ursäkta det långa inlägget men hoppas det var till nån nytta iaf

mvh aband
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback