Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-07, 20:22
  #1
Medlem
Ironghosts avatar
Nu finns det säkert flera trådar om marklyft, dock är jag relativt övertygad att dom kommer hjälpa mig föga.

Jag har satt som personligt mål att ta 280kg i marklyft till nyår. Jag har med lätthet lyft 230 flertalet gånger tidigare med fin teknik. Dock har det stått still ett tag iom. underskottsperioder osv. Nu har jag försökt fila på ett upplägg för att göra detta möjligt. Detta upplägg ser ut som sådant:

Fas 1 - 6 veckor (genomförd)
Fas 2 - ~6 veckor (påbörjas nu)
Fas 3 - 3-5 veckor

Under första fasen (1.5 månad) har jag nu lagt på mig ungefär 4kg (fett/vatten) och kört marklyft smalt utan bälte. Jag har även kört mycket utgångar (tänk knäböj utan böjjen) utan bälte med tunga vikter, för att ännu mer öka stabiliteten och trycket i bålen. Jag har även tagit upp knäböjjen efter ungefär ett års paus, för att stärka benen.

Andra fasen kommer kommer bli mycket smal mark med bälte för att vänja mig bältet igen. En del sumolyft (singlar) kommer att köras för att få in tekniken inför tredje fasen. Bålträningen kommer hållas hög och knäböj/boxböj kommer köras tunga singlar med bälte och lindor varje vecka.

Tredje fasen är tänkt som en toppning och för varje vecka stegra högre i sumolyften så länge ljumskarna håller. Det är här det är tänkt att 280kg ska gå upp efter tre veckor.

Totalt vill jag försöka gå upp ungefär 9kg. Jag har alltså fem kilo till att gå upp, under dessa nio återstående veckor.


Diskussion: Kommer jag kunna ta mitt mål på tid? Är mitt upplägg åt helvete eller ser det relevant ut? Bör jag lägga till någon specifik övning för att lyckas? (Min sticky point är i starten då jag drar sumomark, allt som lättar går hela vägen upp..)
Citera
2013-10-07, 21:51
  #2
Medlem
låter som en galen ökning, men det går säkert. Med AAS. Nej men seriöst, 50kg marklyft på ett par månader? Låter till och med otroligt som nybörjare ju. Men sen vet jag inte heller hur du känner och hur din tidigare utveckling har sett ut. Men lycka till säger jag. Tveka inte!
Citera
2013-10-07, 21:55
  #3
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaPolisen
låter som en galen ökning, men det går säkert. Med AAS. Nej men seriöst, 50kg marklyft på ett par månader? Låter till och med otroligt som nybörjare ju. Men sen vet jag inte heller hur du känner och hur din tidigare utveckling har sett ut. Men lycka till säger jag. Tveka inte!

Som det känns idag, om jag hade kört in mig på både bälte och tunga sumolyft, skulle 250 gå upp utan större problem. Jag har trots allt inte maxat på mellan sex och åtta månader.
Citera
2013-10-07, 22:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Som det känns idag, om jag hade kört in mig på både bälte och tunga sumolyft, skulle 250 gå upp utan större problem. Jag har trots allt inte maxat på mellan sex och åtta månader.


okej, men ifall du inte har maxat på så länge så kan du säkert öka 15kg tror jag, men mer än så är jag tveksam till. Jag menar om man hade kunnat öka så snabbt hade det funnits fler som dragit 300kg+ i mark (raw). Men jag känner inte dig och vet för lite. Men kör på, vad gör det om du inte drar 280kg inom sådan tid? Ökningar över längre tid är bättre tycker jag, mindre chans att skada sig osv.
För en sådan snabb ökning låter lite skadebenäget. Men går du upp så mycket i vikt samtidigt kan nog minst i alla fall 10kg öka utan några problem tror jag.
Citera
2013-10-07, 22:42
  #5
Medlem
Citat:
Andra fasen kommer kommer bli mycket smal mark med bälte för att vänja mig bältet igen. En del sumolyft (singlar) kommer att köras för att få in tekniken inför tredje fasen. Bålträningen kommer hållas hög och knäböj/boxböj kommer köras tunga singlar med bälte och lindor varje vecka.

Förstår inte varför man vill vänja sig vid att köra med bälte, om man vant sig vid att köra utan - kanske ger 10-20 kg mer, men det är ju inte "riktig" styrka då utan hjälp från bältet. Det är väl bättre maxa i kronlyft då istället, så får man ju samma effekt (att man gör lyftet lättare). Och lindor i böj är ju lika dumt som bänktröjorna
Jag brukar köra enl konceptet "så lite hjälpmedel som möjligt" - men det är klart att ska man tävla inom styrkelyft har man ju inte så mycket val (annars får man ju stor nackdel mot dom andra).

Annars låter det ju "crazy" med 50 kg till nyår när man redan ligger så högt också.
Jag ligger väl på ungefär samma i marklyft och har aldrig kört med bälte (har inte heller maxat på ett tag, men 215 x 3 gick utan större problem nyligen) och skulle knappast kunna prestera det
- men sen vet jag ju inte hur kurvan ser ut innan här (alla har vi ju olika förutsättningar).
Citera
2013-10-07, 23:23
  #6
Medlem
sirhectors avatar
Skulle absolut säga att det är möjligt om man är nybörjare att höja 50 kg på den tiden.
Citera
2013-10-07, 23:31
  #7
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Förstår inte varför man vill vänja sig vid att köra med bälte, om man vant sig vid att köra utan - kanske ger 10-20 kg mer, men det är ju inte "riktig" styrka då utan hjälp från bältet. Det är väl bättre maxa i kronlyft då istället, så får man ju samma effekt (att man gör lyftet lättare). Och lindor i böj är ju lika dumt som bänktröjorna
Jag brukar köra enl konceptet "så lite hjälpmedel som möjligt" - men det är klart att ska man tävla inom styrkelyft har man ju inte så mycket val (annars får man ju stor nackdel mot dom andra).

Annars låter det ju "crazy" med 50 kg till nyår när man redan ligger så högt också.
Jag ligger väl på ungefär samma i marklyft och har aldrig kört med bälte (har inte heller maxat på ett tag, men 215 x 3 gick utan större problem nyligen) och skulle knappast kunna prestera det
- men sen vet jag ju inte hur kurvan ser ut innan här (alla har vi ju olika förutsättningar).

Det ligger ingen kraft i bältet, på det sätt som det kör i en bänktröjja eller ett par knälindor. Bältet gör att du kan utnyttja ditt buktryck maximalt. Att likställa bälte med utrustningslyft ser jag som väldigt dumt.

Just varför jag kör knälindor i böjjen är pga. att mina knän är söndertrasade sedan innan och jag får enormt ont av just knäböj i knäna, men inte av marklyft. Däremot verkar knäna vilja samarbeta om jag lindar knälindor stenhårt. Detta möjliggör att jag kan köra knäböjj utan efterföljande smärta som kan sitta i en vecka. Så nej, lindor i böj ser jag som väldigt smart för mig då jag inte kan böjja annars. Fast nu är det mark vi diskuterar och jag har inte tänkt ta på mig en böjjdräkt bakofram för att öka i marken, det är "klassisk" mark jag tänkte diskutera här såatte...
Citera
2013-10-08, 00:13
  #8
Medlem
Citat:
Det ligger ingen kraft i bältet, på det sätt som det kör i en bänktröjja eller ett par knälindor. Bältet gör att du kan utnyttja ditt buktryck maximalt. Att likställa bälte med utrustningslyft ser jag som väldigt dumt.

Hade inte sagt nåt om du kört med bälte hela tiden - men jag tyckte liksom att varför vänja sig av med det och sen börja igen. Däremot ger ju lindorna hjälp, men det är ju förstås helt ok om man har en skada och använder lindorna som stöd (det var ju nåt jag inte tänkte på)
Citera
2013-10-08, 03:32
  #9
Medlem
sedans avatar
Aldrig. Inte ens chans. Möjligtvis om du mot all förmodan är helt ren och börjar preppa, alternativt inte ligger på några styrkeprepp och börjar med dessa, men inte annars.
Citera
2013-10-08, 08:45
  #10
Medlem
CannonDorfs avatar
Upplägget låter väl hyfsat vettigt, men att öka från 230 kg till 280 kg kan du ju glömma. Det måste du väl begripa själv att du inte kommer att göra den ökningen på knappt 3 månader? Hade du varit nybörjare så hade väl 50 kg kanske varit rimligt, men du är redan ganska stark.
Citera
2013-10-08, 09:02
  #11
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Aldrig. Inte ens chans. Möjligtvis om du mot all förmodan är helt ren och börjar preppa, alternativt inte ligger på några styrkeprepp och börjar med dessa, men inte annars.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Upplägget låter väl hyfsat vettigt, men att öka från 230 kg till 280 kg kan du ju glömma. Det måste du väl begripa själv att du inte kommer att göra den ökningen på knappt 3 månader? Hade du varit nybörjare så hade väl 50 kg kanske varit rimligt, men du är redan ganska stark.


Där ser man. Hur mycket kan jag förvänta mig att sparka upp om nio veckor då tror ni? Målet har jag redan satt, sen om det inte går är ju en annan sak.
Citera
2013-10-08, 10:38
  #12
Avstängd
Painfrees avatar
Försök det kan gå om du satsar hårt fast det blir svårt att öka från 230 kg till 280 kg på den tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback