Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-07, 17:31
  #1
Medlem
Mitt problem härrör till många år tillbaka har haft ont till och från i ryggen sen 15år tillbaka. De senaste åren har jag försökt bli mera rörlig och har då stretchat höft samt rombarna ganska hårt. Detta härleder då till att jag får satans ont i ryggen (länd) i en vecka eller så och då sen struntar i stretching rörlighetsträningen. Har varit till tre olika naprapater som alla säger olika (ska till en idrottsnaprapat nästa gång) Någon härinne som redan nu vet vad problemet kan bestå i?

har dessutom problem med underarmar samt handled. Står jag ex. på händerna får jag ont i handlederna ett bra tag efteråt, kan jag ha en släng av lättare reumatism?
Citera
2013-10-07, 18:01
  #2
Medlem
Valskungens avatar
Känner igen detta med ryggen och även handlederna även om jag aldrig skulle finna en rimlig anledning till att gå på händer, men visst det kan räcka med en lättare provokation av handleden för att det skall bryta ut tex. armhävningar. Träning fungerar bäst av de saker jag prövat men det är svårt att upprätthålla. Lever du ett stillasittande liv? Spelar du möjligtvis tv-spel?
Citera
2013-10-07, 18:09
  #3
Medlem
Jag kan svara på att jag definitivt inte lever ett stillasittande liv då jag tränar ett flertal pass i veckan och spelat tv spel har jag inte gjort på 10 år men har funderingar på att börja..
Citera
2013-10-07, 20:41
  #4
Medlem
En förklaring utifrån din beskrivning av problematiken.

Förmodligen så är du överrörlig i ländryggen och stel i bröstryggen. Det här leder till två tillstånd som kallas för upper crossed syndrome och lower crossed syndrome. Det här är tillstånd som kännetecknas av muskulära obalanser efter bestämda mönster.

Höftböjaren (iliopsoas) blir överansträngd därför att din bäcken och bålstabilitet inte fungerar normalt och därför måste iliopsoas kompensera för dessa genom att stabilisera ländryggen. Det här leder till att den blir kort och överansträngd.

Att du får ont i ryggen av att stretcha höften beror på följande, i och med att iliopsoas fäster i ländryggskotorna och har en lång draglinje så måste krafterna som den producerar pareras av de lokalt bålstabiliserande musklerna. I fall de inte klarar av att göra detta så kommer krafterna att riktas mot ländryggen. I och med att iliopsoas blir stel därför att den är överansträngd så kommer stretching som bäst att hjälpa temporärt och kan till och med som du beskriver ge ländryggssmärta.

Rhomberna blir även de överansträngda av den ökade påfrestningen som ett upper crossed syndrome leder till. Se till att stretcha bröstmuskulaturen och då framförallt dess muskelfascia (yttre hinnan) så att den inte ska dra dina axlar framåt. Stretching av rhomberna i ditt tillstånd leder även det endast till temporär förbättring som bäst och kan utsätta ländryggens strukturer för stora belastningar beroende på hur du utför stretchingen.

Mitt råd är att se till att aktivera sätesmuskulaturen både gluteus maximus och medius för att få en fungerande bäckenstabilitet. Utan en fungerande bäckenstabilitet så kan du aldrig få en fungerande bålstabilitet vilket är något du också måste se till att få för att lösa problemet.

Angående handledsproblematiken så är det vanligt förekommande vid upper crossed syndrome. Den härrör ifrån den ökade belastningen som underarmsmuskulaturen utsätts för. Se till att stretcha och massera underarmarna.

Vad säger naprapaterna att det beror på?
Citera
2014-01-05, 15:40
  #5
Medlem
Jag undrar om jag fått ett diskbrock ?

Saken är att jag körde marklyft och sen på kvällen brände
det lite i övre ryggkotan och sen dess har jag haft en ömmande
och retande känsla i olika delar av ryggen samt lite stel

Det är ingen smärta jag pratar om men lite nojig blir man ju

Det kan i bästa fall vara så att jag lyft lite fel
och att ryggen därefter blivit överbelastad

Nån som kan svara på detta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback