Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-07, 03:44
  #1
Medlem
LloydHarbors avatar
Jag tränade rätt mycket för ett par år sedan (under cirka ett års tid), både joggande och styrketräning, kombinerat sammanlagt ca 4-6 gånger i veckan. Hade OK kondition.
På gymmet så var passen ofta rätt lätta/roliga. Jag blev alltid toksvettig, fick pump som en jävla gnu och alltid träningsvärk dagen efter. Med pumpen så tyckte jag inte det var så farligt att träna, förlorade lite känsel med pumpen och det gjorde inte "ont" att ta ut musklerna utan jag kunde sitta och träna hur länge som helst.

Nu har jag inte tränat seriöst på 2-3 år men har försökt ganska länge att börja igen, men det går aldrig. Det gör så jävla ont! Jag får aldrig, eller väldigt sällan pump och jag får sällan träningsvärk. Visst jag är helt omuskulös och dallrig i kroppen nu men kör ju låga vikter så tycker jag borde klara det.

Läste precis att dålig kondition gör så man får mjölksyra i musklerna innan man hinner trötta ut/bryta ned dom. Undrar om det kan stämma, vet inte hur många gånger jag legat och pressat i bland annat benpress, kört typ 4-5 reps när det verkligen gör ont i benen, helt svettig, och ändå aldrig träningsvärk/resultat. Gäller visserligen alla muskelgrupper jag tränar.

Har ni upplevt bättre pass på gymmet när ni joggat vid sidan om? Har nämligen trott att jag har testosteronbrist eller något, då jag känner mycket mer smärta/ansträngning nu vid 23 än jag gjorde vid 18 när jag tränade.

Måste då poängtera om jag inte gjort det i texten att jag även har dålig kondition numera.
Citera
2013-10-07, 07:09
  #2
Medlem
inevahs avatar
Det är väl när mjölksyran kickar in som du ska köra de där sista repsen för att göra framsteg och bygga muskler?
Citera
2013-10-07, 07:10
  #3
Medlem
Inte för att vara hård eller så, men jag tror bara du vet för lite om träning bara. Läs lite mer om volymträning så tror jag det löser sig.

Just pump är ju inget kvitto och kanske inget du borde få om du kör volymträning utan att gå till fail. Men om du kör +15 reps så blir ju muskeln automatiskt mer blodfylld.
Citera
2013-10-07, 08:36
  #4
Medlem
När man har dålig kondition kan man inte räkna med att börja bygga muskler det första man gör tränar man igenom mjölksyran som en galning i början kommer du bara bli övertränad och bli helt slut och väldigt lätt att skada sig då
Citera
2013-10-07, 08:40
  #5
Medlem
Mjölksyran kommer ju för att musklen har syrebrist och inte kan utvinna energi och sen kan det ta dagar att bryta ner mjölksyran om man är helt otränad.Därför kan du inte träna som du gjorde förr
__________________
Senast redigerad av vitamintablett 2013-10-07 kl. 08:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback