• 1
  • 2
2005-07-04, 01:26
Medlem
agitators avatar
jag vill börja med att förklara att jag inte är särskilt insatt i vad revisionister eller andra förintelsedebattörer diskuterar. Några trådar har jag väl plöjt, men inte mer. Jag är heller inte intresserad av långa utläggningar kring enskilda vittnesmål eller analyser av de eventuella gasningar som kan ha genomgförts i tysk regi under anda världskriget.

Vad jag däremot är väldigt intresserad av är vad de revisionister som befinner sig på forumet anser om förintelsen. Främst är det dessa två frågor jag vill ha (någorlunda kortfattade) svar på:
- avrättades människor i de tyska koncentrationslägren?
- om ja, hur många fick sätta livet till i nämnda läger?

Jag antar att vissa följdfrågor kan komma att uppstå, men de tar jag senare i tråden.
Citera
2005-07-04, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agitator

- avrättades människor i de tyska koncentrationslägren?

Ja, definitivt. De flesta genom hängningar och arkebuseringar. Andra blev säkert ihjälslagna av vakter, eller skjutna när de försökte fly. Detta vet vi bland annat genom bilder på detta, samt genom att man förde förteckningar över dödsorsaken på de döda.

Citat:

- om ja, hur många fick sätta livet till i nämnda läger?

För Auschwitz finns det tre bra sätt att bedöma dödstalen. De sk "dödböckerna" (lägrets egen förteckning), krematoriernas kapacitet och bränsleförbrukningen. Dödböckerna är visserligen långt ifrån fullständiga, men går ändå att fylla ut med sannolika siffror för de okända perioderna (s k extrapolering). En totalsumma för Auschwitz torde ligga på 160 000 - 170 000 dödsfall bland fångar under den tid som lägret var i bruk.

För alla koncentrationsläger blir det svårare, men en kvalificerad uppskattning: ett par hundratusen, kanske 300 000.
Citera
2005-07-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Ja, definitivt. De flesta genom hängningar och arkebuseringar. Andra blev säkert ihjälslagna av vakter, eller skjutna när de försökte fly.
Hej bagge1

Så du menar att vakterna i lägren kunde slå ihjäl folk lite hur som helst, utan att ställas till ansvar? Försöker du blidka fundamentalisterna på revisionistforumet
genom att antyda att det rådde laglöshet i lägren och att fångarana kunde dödas av vakterna i princip när som helst.
Jag har läst dina inlägg här och jag har fått den uppfattningen att du är påläst i ämnet därför har jag lite svårt att föstå varför du köper påståendet.
Citera
2005-07-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Hej bagge1

Så du menar att vakterna i lägren kunde slå ihjäl folk lite hur som helst, utan att ställas till ansvar? Försöker du blidka fundamentalisterna på revisionistforumet
genom att antyda att det rådde laglöshet i lägren och att fångarana kunde dödas av vakterna i princip när som helst.
Jag har läst dina inlägg här och jag har fått den uppfattningen att du är påläst i ämnet därför har jag lite svårt att föstå varför du köper påståendet.

Jag vet faktiskt inte hur det ligger till när det gäller fångar ihjälslagna av vakter. Det kanske förekom, vad vet jag? Jag såg det mest som en möjlig dödsorsak, utan att tänka närmare på det. Säkert kunde inte vakterna i lägren slå ihjäl folk hur som helst, som du påtalar. Flyktförsök och sabotage straffades dock med döden, inte sant?
Ibland kanske vakter helt enkelt sköt ihjäl den som försökte fly istället för att senare hänga vederbörande.

Jag försöker inte blidka någon här inne.
Citera
2005-07-05, 10:53
Medlem
BlizzardKings avatar
Jag vill minnas att detta varit uppe till diskussion i någon av trådarna. Jag tror disciplinen var ganska hård i lägren. Och minns jag rätt så kunde vakterna t o m bli arkebuserade när något opassande gjorts. Och var det inte så att Ilse Koch's man blev avrättad av sina egna?
Citera
2005-07-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Ilse Koch

Ilse Koch är intressant. Det var nämligen hos henne man fann utskurna bitar av hud. Bitchen hade en fabläss att bla samla skinn med tauteringar.

Här är den forensiska rapporter som bevisar existensen av lampskärmar

Citat:
Forensic Report on Human Lamp Shades
3. Based on the findings in paragraph 2, all three specimens are tattooed human skin.
http://www.scrapbookpages.com/Dachau...sicReport.html
Citera
2005-07-05, 22:30
Medlem
LASSE RASMEDVETENs avatar
"Och minns jag rätt så kunde vakterna t o m bli arkebuserade när något opassande gjorts. Och var det inte så att Ilse Koch's man blev avrättad av sina egna?"

På en av förintelseförespråkarnas egna sidor anges detta som orsak till varför injektioner med fenol i hjärtat på patienter företogs. Vakterna hade helt enkelt inte lov att slå ihjäl folk hur som helst, utan allt måste skötas enligt lagens bokstav.
Citera
2005-07-05, 23:16
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Ilse Koch är intressant. Det var nämligen hos henne man fann utskurna bitar av hud. Bitchen hade en fabläss att bla samla skinn med tauteringar.

Här är den forensiska rapporter som bevisar existensen av lampskärmar
Håll dig för tusan bövlar till trådens ämne! :shoot2:

Det finns redan en tråd om tvål- och lampskärmsfablerna. Där dementerade av Yehuda Bauer, Deborah Lipstadt och Gitta Sereny!!!
Citera
2005-07-06, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlizzardKing
Håll dig för tusan bövlar till trådens ämne! :shoot2:

Hur kan du påstå att en länk till anklagelserna mot Ilse Koch vara "off topic" i en generell tråd som heter "vad hände under förintelsen?"
Citera
2005-07-06, 01:37
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Hur kan du påstå att en länk till anklagelserna mot Ilse Koch vara "off topic" i en generell tråd som heter "vad hände under förintelsen?"
läs gärna min första post igen. Är du inte revisionist ska du inte alls svara. Är du det kan du börja med att svara på mina två första frågor. Fucka inte upp den här tråden för mig nu tack.
Citera
2005-07-06, 01:59
Medlem
Citat:
läs gärna min första post igen. Är du inte revisionist ska du inte alls svara. Är du det kan du börja med att svara på mina två första frågor. Fucka inte upp den här tråden för mig nu tack.

Det går alldelses utmärkt att hoppa över inlägg också...
Citera
2005-07-06, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Jag vet faktiskt inte hur det ligger till när det gäller fångar ihjälslagna av vakter. Det kanske förekom, vad vet jag? Jag såg det mest som en möjlig dödsorsak, utan att tänka närmare på det. Säkert kunde inte vakterna i lägren slå ihjäl folk hur som helst, som du påtalar. Flyktförsök och sabotage straffades dock med döden, inte sant?
Ibland kanske vakter helt enkelt sköt ihjäl den som försökte fly istället för att senare hänga vederbörande.

Jag försöker inte blidka någon här inne.

Disciplinen inom SS var stenhård man hade klara regler att följa och det gjordes inga undantag när någon bröt mot reglerna.
Följande illustrerande exempel är tagen från Patrick Agtes bok med titeln "Jochen Peiper Commander Panzerregiment Leibstandarde" som jag för tillfället läser.
Boken bygger huvudsakligen på privata brev från soldater i Leibstandarde och SS-divisionens krigsdagböcker.
SS-Untersturmfuhrer Arndt Fischer beskrivning av vad som hände pingsten 1944 i Frankrike sid. 351
"Four young man - foung rascals from the replacement units- had robbed a farmstead and stole chickens while in uniform and wearing face masks.
According to military law, that was looting. A formal court martial presided over by the divisional military judge was conducted in front of the assembled regiment in an open field. The four were found guilty and shot the next day-
likewise in front of the entire regiment. This sort of thing happeden before and
we were shocked by the severity of the sentence. We could barely stand it. We couldn't explain it to the men, because we officers couldn't understand it. Our operations were truly "suicide affairs", You could have at least given these young rascals a chance to redeem themselves during one of them."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in