Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-06, 13:35
  #1
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag har den senaste veckan tänkt starta en tråd om hur vi missar en viktig debatt om hur journalister medvetet för fram någon slags "offerjournalistik" där det viktiga inte är att leverera sanningen utan att föra fram "offer" för olika omständigheter och när sanningen inte alltid duger så levererar man halvsanningar. Jag tänker osökt på Hanne Kjöllers nya bok "Även en halv sanning är en lögn" och den massiva kritik hon utsatts för på grund av några faktafel.

Kritiken mot henne gör att vi tyvärr inte får den nödvändiga debatten om hur journalister medvetet vinklar sina artiklar eller reportage eftersom fokus nu hamnat på Hanne Kjöller istället. Vi kan nog alla vara överens om att journalister missar fakta ibland, men vad är värst. När man medvetet försöker föra folket bakom ljuset genom att leverera offerjournalistik om offer som egentligen inte finns och inte skulle vara några offer om hela sanningen fördes fram, eller om journalister någon gång då och då råkar föra fram felaktig fakta?

Det började med att någon hittade ett faktafel i Kjöllers bok om en sjukskriven person som Kjöller skrev bodde i bostadsrätt men som visade sig vara hyresrätt. Sedan lät Aftonbladets kultursidor journalisten Gellert Tamas "recensera" Kjöllers bok i ett enda långt personangrepp där han verkar gått igenom allt (förmodligen inte ensam) Kjöller skrivit de senaste tio åren och letat faktafel. Gellert Tamas fick för några år sedan svidande kritik av Kjöller i sitt sätt att okritiskt beskriva de så kallade apatiska flyktingbarnen.

Ni minns kanske de apatiska barnen som dök upp och blev helt plötsligt 400 stycken och numera finns inga apatiska flyktingbarn längre. Det drabbade bara barn från östra Europa som sökte asyl i Sverige och enda sättet att få dem att tillfriskna var att ge dem asyl (det hjälpte verkligen) och allt var samhällets fel som så inhumant vägrade familjerna till apatiska flyktingbarn uppehållstillstånd.

Ungefär så gick debatten och Gellert Tamas var en av dem. Han fick kritik för det av Hanne Kjöller och nu var hämnden ljuv. Personangreppen haglar i den debattartikeln Tamas skriver om Kjöller och artikeln har numera flyttats in som Plus-artikel så att bara betalande kan ta del av den. Tamas skriver dock "Antingen klarar Kjöller inte ens av den mest grundläggande sökningen i ett tidningsarkiv, eller så försöker hon medvetet vilseleda läsarna av Sveriges största morgontidning. Frågan är vilket av alternativen som är värst." med anledning av att Kjöller ville belägga fakta om att Husby inte var särskilt omskrivet innan Husbykravallerna och gjorde en sökning på "Husby" i tidningsarkiven och fick med andra Husby som t.ex. en häst. Att Husby ändå var omskrivet med 367 artiklar under tre år, vilket var det Kjöller ville bevisa låtsas inte Tamas om.

Andra journalister och medier hänger på och debatten om det egentliga problemet uteblir, nämligen att journalister medvetet döljer sanningen genom att leverera halvsanningar. Jan Guillou tar upp det i sin krönika i dagens Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle17606304.ab

Diskussionsämne: Det finns redan en tråd om Hanne Kjöller i M&J. Fokus är inte hon som person utan om ni upplever att media och journalister just nu gör sitt allra yttersta för att förhindra den välbehövliga debatten om media försöker ge oss en falsk bild genom att ta fram offer som inte finns eller att förstärka deras utsatthet? Kjöller kritiserar i sin bok bland annat Sveriges radio som gör ett timslångt reportage om "Frida" som är utfattig utan att tala om att hon är god vän med radioproducenten och reportern och att hon är ägare av en bostadsrätt och därför inte får socialbidrag, eller "Stefan", sportdykaren som har svårt att få förlängd sjukskrivning på grund av "ihållande huvudvärk" men som kan dyka nattetid på Borneo och skriva 14-sidiga debattinlägg på nätet.

Kjöller svarar genom förlaget på en del kritik.
http://brombergs.se/pressrum/bromber...t-brev-fran-sr
Citera
2013-10-06, 14:31
  #2
Medlem
Rimberts avatar
Jag har inte orkat sätta mig in i själva sakfrågan, what the fuzz is all about.
Vem orkar bry sig liksom, när hela landet har börjat gå under på allvar, med den ständigt accelererande massinvasionen av muslimer till vårt land.
Allt känns väldigt diffust.
Allt känns mest som ett sätt för Bonniers att marknadsföra en bok, av en deras egna "journalister".
När man ser bokomslaget med den hårt stylade författaren, bekräftar det bara ens misstanke.

Det här handlar om ett inbördeskrig mellan mer eller mindre rättroende Söderjournalister.
När man ser att den notoriske dåren Gellert Tamas är en av de mest högryggade kritikerna anar man att Kjöllers bok innehåller känsligt och brännbart stoft, som inte uppskattas av "kultureliten".
Ingen rök utan eld, särskilt när det ryker från Söders höjder.

Dags att ta fram popcornen, om de inte redan är framme och låta sig underhållas.
__________________
Senast redigerad av Rimbert 2013-10-06 kl. 15:08.
Citera
2013-10-06, 15:56
  #3
Medlem
Det är viktigt att kunna kritisera journalistik, men om man nu väljer att ta upp ett problem som finns, då ska man ha torrt om fötterna. Man ska inte ljuga, tolka och gissa som Hanne Kjöller gör.
Citat:
Som opinionsjournalist kan hon "tolka, tro och gissa", son hon skriver på Sveriges Radios hemsida.
Därför blir hennes bok rätt meningslös. Hur ska man kunna läsa boken utan att undra om det finns fler lögner i den? Hennes trovärdighet är lika med noll.
I en intervju i Expressen sa hon själv att hon "som opinionsjournalist kunde tolka och gissa". Har man den inställningen kan man börja skriva skönlitteratur i stället för att påstå att man är en seriös journalist. Hon sa även att hon "aldrig skulle kunna jobba på TT eftersom de är så jävla nogadär".

http://www.expressen.se/kultur/att-s...n-uppkastning/

Kritiserar man sina kolleger för att peka på ett problem, då ska det som man skriver också vara vattentätt. Jag är förvånad att man inte drar tillbaka boken helt och hållet.
Citera
2013-10-06, 16:33
  #4
Medlem
Gullegubbens avatar
Tänk om journalister vore lika noga med att granska andra journalisters alster när de som kritiseras/beskrivs inte är journalister.

Skvaller och spekulationer om kändisar har exempelvis stort nyhetsvärde, om kändisen inte är journalist men inget nyhetsvärde alls om kändisen är journalist. Samma sak gäller väl i viss och mindre mån mediaägare och annonsörer. Det finns inga som är lika fredade från journalisters kritik, intresse och granskning som journalister.
Citera
2013-10-06, 16:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Tänk om journalister vore lika noga med att granska andra journalisters alster när de som kritiseras/beskrivs inte är journalister.

Skvaller och spekulationer om kändisar har exempelvis stort nyhetsvärde, om kändisen inte är journalist men inget nyhetsvärde alls om kändisen är journalist. Samma sak gäller väl i viss och mindre mån mediaägare och annonsörer. Det finns inga som är lika fredade från journalisters kritik, intresse och granskning som journalister.

Det är de väl inte alls. Om du gör ett misstag som journalist och har fel, då är du väldigt utsatt och uthängd, med rätta. Sen så har det varit mycket artiklar, av mer skvallerkaraktär om journalister och mediapersonligheter. Missade du Uppdrag granskning i tisdags? Man lägger ut allt källmaterial och låter publiken själv bedöma och granska journalistens arbete.Det finns radioprogram som "Medierna". Tidningarna har blivit bättre på att införa rättelser i tidningarna.
Citera
2013-10-06, 16:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det är viktigt att kunna kritisera journalistik, men om man nu väljer att ta upp ett problem som finns, då ska man ha torrt om fötterna. Man ska inte ljuga, tolka och gissa som Hanne Kjöller gör.

Därför blir hennes bok rätt meningslös. Hur ska man kunna läsa boken utan att undra om det finns fler lögner i den? Hennes trovärdighet är lika med noll.
I en intervju i Expressen sa hon själv att hon "som opinionsjournalist kunde tolka och gissa". Har man den inställningen kan man börja skriva skönlitteratur i stället för att påstå att man är en seriös journalist. Hon sa även att hon "aldrig skulle kunna jobba på TT eftersom de är så jävla nogadär".

http://www.expressen.se/kultur/att-s...n-uppkastning/

Kritiserar man sina kolleger för att peka på ett problem, då ska det som man skriver också vara vattentätt. Jag är förvånad att man inte drar tillbaka boken helt och hållet.
Nu har jag inte läst boken. Men den handlar alltså om att journalister ibland gör oavsiktliga misstag, och eftersom hanne gjort såna i boken kan man lika gärna bränna den, eftersom hennes tänkta poäng då är meningslös?
Citera
2013-10-06, 17:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Nu har jag inte läst boken. Men den handlar alltså om att journalister ibland gör oavsiktliga misstag, och eftersom hanne gjort såna i boken kan man lika gärna bränna den, eftersom hennes tänkta poäng då är meningslös?


Bokens enda nytta är att visa på att hon själv gör exakt samma fel och misstag som hon själv kritiserar. Hur ska jag kunna veta vad som är sant och inte? Poängen kanske från början var bra, men i så fall ska hon ha torrt på fötterna och det har hon inte. Hon svajar med sanningen i flera fall.
Låt säga att du ser Uppdrag granskning och så visar det sig att det finns ett stort sakfel i programmet, betyder det att du då tror på programmet? Att du tänker "men programmet kanske är sant i övrigt"? En enda stor lögn faller hela programmet.
Citera
2013-10-06, 17:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Nu har jag inte läst boken. Men den handlar alltså om att journalister ibland gör oavsiktliga misstag, och eftersom hanne gjort såna i boken kan man lika gärna bränna den, eftersom hennes tänkta poäng då är meningslös?


Dessutom är det knappast oavsiktliga misstag som hon tar upp och hennes misstag är inte heller oavsiktliga.
Citera
2013-10-06, 17:09
  #9
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det är viktigt att kunna kritisera journalistik, men om man nu väljer att ta upp ett problem som finns, då ska man ha torrt om fötterna. Man ska inte ljuga, tolka och gissa som Hanne Kjöller gör.

Därför blir hennes bok rätt meningslös. Hur ska man kunna läsa boken utan att undra om det finns fler lögner i den? Hennes trovärdighet är lika med noll.
I en intervju i Expressen sa hon själv att hon "som opinionsjournalist kunde tolka och gissa". Har man den inställningen kan man börja skriva skönlitteratur i stället för att påstå att man är en seriös journalist. Hon sa även att hon "aldrig skulle kunna jobba på TT eftersom de är så jävla nogadär".

http://www.expressen.se/kultur/att-s...n-uppkastning/

Kritiserar man sina kolleger för att peka på ett problem, då ska det som man skriver också vara vattentätt. Jag är förvånad att man inte drar tillbaka boken helt och hållet.
Mig veterligt har hon bara ett faktafel i boken och det är om hyresrätten som blev en bostadsrätt. Angående flickan Nora, om du tänker på Henne i Kjöllers bok och hennes "diagnosticering" av flickan så försvarar sig Kjöller här.

http://brombergs.se/pressrum/bromber...t-brev-fran-sr

Om du bara avfärdar boken som meningslös så har du fallit i fällan. Det är journalister hon gett sig på deras "Krossa Hanne-taktik" verkar ha lyckats. Det blir ingen debatt.
Citera
2013-10-06, 17:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Dessutom är det knappast oavsiktliga misstag som hon tar upp och hennes misstag är inte heller oavsiktliga.
Många journalister vilseleder medvetet. Det kan man se på att det i artiklar saknas följdfrågor en femåring skulle kunna ställa. Detta måste man kunna ta upp till diskussion även om man missar att det även finns en hund eller var det häst, som heter husby.Eller du menar att jag får inte diskutera ämnet eftersom jag inte har koll på om husby är en hund eller häst? Jag har noll trovärdighet i allt jag skriver och allt jag nånsin skrivit?
Citera
2013-10-06, 17:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Mig veterligt har hon bara ett faktafel i boken och det är om hyresrätten som blev en bostadsrätt. Angående flickan Nora, om du tänker på Henne i Kjöllers bok och hennes "diagnosticering" av flickan så försvarar sig Kjöller här.

http://brombergs.se/pressrum/bromber...t-brev-fran-sr

Om du bara avfärdar boken som meningslös så har du fallit i fällan. Det är journalister hon gett sig på deras "Krossa Hanne-taktik" verkar ha lyckats. Det blir ingen debatt.


Nej, hon har även fel när det gäller reportaget om den fastspända flickan och även andra reportage. Läs kritiken från Sveriges Radio.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4097&grupp=14434&artikel= 5657095'
Hon kollar inte ens upp varifrån titeln kommer i från utan "tror och gissar" helt enligt hennes journalistiska metodik.
Hade Hanne Kjöller hållit sig till sanningen så hade hon tagit upp en viktig fråga, nu kommer hon med osanningar. Det handlar inte om att krossa någon, det handlar om att förutsätta att en person som kommer med grova anklagelser också ska ha vattentäta bevis. Det har inte Kjöller. Jag förstår inte hur du kan försvara hennes bok när den innehåller felaktigheter. Man kan debattera journalistiska metoder, men då ska man också debattera från verkligheten, inte från Kjöllers påstådda verklighet.

Jag har läst hennes "försvar". Hon skriver att hon har all möjlighet att "tolka tro och gissa" som opinionsjournalist. Jag tycker att det är en skrämmande inställning. Om man skriver en ledare om Husby och medias rapportering och inte lyckas skilja en stadsdel, från en skådespelare och en travhäst då har man ett metodproblem. Man kan inte skriva en ledare utifrån falska fakta.
__________________
Senast redigerad av susanlynette 2013-10-06 kl. 17:41.
Citera
2013-10-06, 17:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Många journalister vilseleder medvetet. Det kan man se på att det i artiklar saknas följdfrågor en femåring skulle kunna ställa. Detta måste man kunna ta upp till diskussion även om man missar att det även finns en hund eller var det häst, som heter husby.Eller du menar att jag får inte diskutera ämnet eftersom jag inte har koll på om husby är en hund eller häst? Jag har noll trovärdighet i allt jag skriver och allt jag nånsin skrivit?

Vilka journalister är det du menar vilseleder medvetet? Om man angriper journalister och pekar ut brister de påstås ha gjort, då ska det också vara på riktiga grunder, inte falska grunder som i Kjöllers bok. Kjöller svajar med sanningen. Det är klart att man ska diskutera bristande journalistik, men då är Kjöllers bok bara ännu ett exempel, ingenting annat. Jag förstår inte hur man kan ge ut en bok där man har så många fel. Det är dessutom skrämmande att Kjöller anser att hon har rätt att "tro, tolka och gissa" som opinionsjournalist. För det har hon inte, hon kan inte skriva en ledare baserad på sakfel bara för att det passar in i den åsikt hon vill förmedla.

Mer kritik mot kjöllers bok.
http://www.dagensmedia.se/asikter/de...cle3774156.ece
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback