Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-06, 10:11
  #1
Medlem
Drak3ns avatar
Om jag nu öppnar en webshop och vill koppla den till HM eller MQ's hemsidor. Att deras kläder osv kommer upp på min sida och när en vara tar på deras sidor så ska det även synas att den är slut på min sida. Typ som en andrahand säljare, är det möjligt?
Citera
2013-10-06, 10:21
  #2
Medlem
Ja, troligtvis får du använda PHP då.
Citera
2013-10-06, 11:23
  #3
Medlem
I princip kan du ta vilka uppgifter som helst från en annan webbplats och inkludera i din egen (kallas "scraping"). Hur svårt (eller t.o.m. omöjligt) eller lätt det är beror på hur den andra webbplatsen är uppbyggd.
Citera
2013-10-06, 13:02
  #4
Medlem
Drak3ns avatar
Aha, okey tack så mycket! :-)
Citera
2013-10-06, 13:59
  #5
Medlem
GlennGBGs avatar
Du kan göra det med scriptsspråk eller med t.ex. .NET, vad som helst utöver vanlig html. Att det heter scraping är korrekt, ibland även med tillägget "web", dvs. "web scraping".

Nackdelen med metoden är dels att den är ganska osäker; man bryter ner innehållet på en sida och plockat upp det med hjälp av klasser eller de olika komponenter på sidan och dess id, t.ex. Skulle klassnamn eller id ändras så tappar du dock innehållet också, så det är lätt att tappa funktionalitet.
En till nackdel är att många inte ser med oblida ögon på att du plockar deras innehåll. I de flesta fall är det lugnt, men skulle de se det som konkurrerande verksamhet så kan de ta till lagen för att se till att du lägger av.
Citera
2013-10-06, 19:55
  #6
Medlem
Drak3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennGBG
Du kan göra det med scriptsspråk eller med t.ex. .NET, vad som helst utöver vanlig html. Att det heter scraping är korrekt, ibland även med tillägget "web", dvs. "web scraping".

Nackdelen med metoden är dels att den är ganska osäker; man bryter ner innehållet på en sida och plockat upp det med hjälp av klasser eller de olika komponenter på sidan och dess id, t.ex. Skulle klassnamn eller id ändras så tappar du dock innehållet också, så det är lätt att tappa funktionalitet.
En till nackdel är att många inte ser med oblida ögon på att du plockar deras innehåll. I de flesta fall är det lugnt, men skulle de se det som konkurrerande verksamhet så kan de ta till lagen för att se till att du lägger av.

Aha... Hur avancerad är det äntligen? Måste jag skriva script varje gång jag vill lägga till en var?
Tack för dina åsikter också!
Citera
2013-10-07, 14:49
  #7
Medlem
Niggerss avatar
Scriptet måste plocka varan ifrån huvud webshoppen, ändra huvudwebshoppen någonting i layouten, så måste du anpassa ditt script efter ändringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Drak3n
Aha... Hur avancerad är det äntligen? Måste jag skriva script varje gång jag vill lägga till en var?
Tack för dina åsikter också!
Citera
2013-10-07, 22:28
  #8
Medlem
Drak3ns avatar
Aha, tack så mycket! Tänkte anställa en person för att fixa ett sånt system till mig först, men nu känns det som om det kommer bli för mycket krångel osv... Får nog vänta tills jag själv har lärt mig programmera :P
Citera
2013-12-07, 16:10
  #9
Medlem
litvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
I princip kan du ta vilka uppgifter som helst från en annan webbplats och inkludera i din egen (kallas "scraping"). Hur svårt (eller t.o.m. omöjligt) eller lätt det är beror på hur den andra webbplatsen är uppbyggd.
klokrent, jag vet ett förtag som förser (scraping) i formen av en prisbevaknings E-tjänst. kontaka mig om du behöver mer info
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback