• 2
  • 3
2013-10-07, 14:51
Medlem
Ja alla upplever lite av Ground Hog Day (film med Bill Murray).

Du känner behov av att resa. Det är inte säkert att resande i Europa eller Asien (eller var som helst på jordklotet) kommer ge dig någonting, men om det gör det är det för att den yttre resan sätter igång en resa inombords. Medvetandet är djupt och sträcker sig lika långt inåt som universum utåt. Det är den inre resan som ger frid, spänning, lycka, etc. Att resa inåt är möjligt samtidigt med ett 9-5 jobb. Men du kan inte köpa det med de pengar du tjänar. Ingen konsumerism kan lösa det problemet. Att köpa saker ger bara tomhet, för det är bara sockerpiller för själen.

Att resa inåt kan handla om att under en trött dag plocka en blomma och se den vissna. Eller att ta sig tid att titta på himlen och kanske fånga ett stjärnfall. Om detta ger dig en inre resa. Att hitta utrymme i vardagslunken för befriande ögonblick. Men det kan också handla om mer systematiska kontemplationer och meditationer. Vad du väljer att göra beror på din personlighet. Men utan den inre resan kommer du fortsätta vara olycklig.

Just nu är din hjärna stressad av att vara i samma tillstånd hela tiden. Samma medvetandeform. Det är en typ av medvetandeform som behövs annars kan vi inte arbeta och hålla uppe vår samhällsform. Men det är inte den enda medvetandeform man alltid bör vara i. Om du skjuter in lite vila (inte genom att slappa för det gör ingen skillnad) med befriande ögonblick som kommer från din egen personlighet (vad du behöver kan du få reda på genom kontemplation) kan det göra stor skillnad. Det kan ge variation på medvetandeformen, vilket får känslan av att vara trängd i ett hörn att upphöra.
Senast redigerad av HerrWarum 2013-10-07 kl. 14:53.
Citera
2013-10-07, 15:30
Medlem
Ångest,vad är det för nåt?Jag har alltid gått mot strömmen,aldrig köpt nåt på avbetalning eller tagit 40 år långa banklån.
Det är dom 2 största orsaken i människors liv som tvingar dom för 9-5 $lavar!
Jag började jobba som 17år ung och har jobbat mycket och långa dagar i flera olika länder.Om jag ville köpa nåt,sparade jag och köpte kontant med tillhörande rabatt.
Nu bor jag i Asien med min familj permanent och jobbar max 5 månader varje sommar i Norden.Här har jag inga tider och passa,har inte ens mobil i shortsfickan
Många av er är unga och kan bestämma vad ni vill göra i livet.
Mvh.Raikkonen
Ps.29000kr i månaden räcker inte på långa vägar för hus och musikstudioköp utan banklån=9-5 $lav
Citera
2013-10-07, 15:33
Medlem
Halmbals avatar
Vem i helvete jobbar 9-5(17) i Sverige, det är väl 8-17 eller 7-16 oftast som gäller?

9-17 låter som slapptider. Sovmorgon, fast visst, kommer hem lite sent.
Citera
2013-10-07, 15:37
Medlem
Bisarros avatar
Lev på soc. och ägna dig åt saker du gillar som inte kostar så mycket. Eller? Jag är osäker.
Citera
2013-10-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Ja alla upplever lite av Ground Hog Day (film med Bill Murray).

Du känner behov av att resa. Det är inte säkert att resande i Europa eller Asien (eller var som helst på jordklotet) kommer ge dig någonting, men om det gör det är det för att den yttre resan sätter igång en resa inombords. Medvetandet är djupt och sträcker sig lika långt inåt som universum utåt. Det är den inre resan som ger frid, spänning, lycka, etc. Att resa inåt är möjligt samtidigt med ett 9-5 jobb. Men du kan inte köpa det med de pengar du tjänar. Ingen konsumerism kan lösa det problemet. Att köpa saker ger bara tomhet, för det är bara sockerpiller för själen.

Att resa inåt kan handla om att under en trött dag plocka en blomma och se den vissna. Eller att ta sig tid att titta på himlen och kanske fånga ett stjärnfall. Om detta ger dig en inre resa. Att hitta utrymme i vardagslunken för befriande ögonblick. Men det kan också handla om mer systematiska kontemplationer och meditationer. Vad du väljer att göra beror på din personlighet. Men utan den inre resan kommer du fortsätta vara olycklig.

Just nu är din hjärna stressad av att vara i samma tillstånd hela tiden. Samma medvetandeform. Det är en typ av medvetandeform som behövs annars kan vi inte arbeta och hålla uppe vår samhällsform. Men det är inte den enda medvetandeform man alltid bör vara i. Om du skjuter in lite vila (inte genom att slappa för det gör ingen skillnad) med befriande ögonblick som kommer från din egen personlighet (vad du behöver kan du få reda på genom kontemplation) kan det göra stor skillnad. Det kan ge variation på medvetandeformen, vilket får känslan av att vara trängd i ett hörn att upphöra.

Roligt att du skriver detta, för samma dag som jag skrev inlägget så fastnade min blick på ett träd utanför vårt hus. Trädet såg mycket mer färgstarkt ut (kan ha att göra med hösten) men det var vackert och annorlunda på något vänster.

Men som du skriver och några andra påpekat så är det inifrån jag måste jobba. Viktigare än vad jag trott tidigare.
Citera
2013-11-18, 10:45
Medlem
Jag befinner mig i samma situation, jobbar 7-4 och vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Sparar pengar till den dag jag har jobbat upp tillräckligt med mod för att hoppa av detta hamsterhjul som jag springer i. Det enda jag får ut av detta är; pengar utan något riktigt värde, stress, ångest samt blir av med min tid och energi för att göra det jag verkligen vill göra.

Väldigt inspererande och relevant: http://www.alexandrosmaragos.com/201...lan-watts.html
Citera
2018-08-17, 22:39
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Ytterst få människor upplever nog livet som stimulerande och roligt hela tiden. Att arbeta är en förutsättning för att kunna göra andra saker som man uppskattar. Det viktigaste är att ha någonting meningsfullt att göra med all den tid man har när man inte är på jobbet.
Citera
2018-08-18, 01:01
Medlem
frasselitos avatar
ibland känns arbetet som Sisyfos sten. Repetitivt och ständigt.

Därför man kanske ska byta jobb ibland för att prova något nytt.
Det kanske hade ökat lyckan, att få variation på livet.

Det hade iallafall ökat förståelsen av helheten.
Jag vill tro att förståelse alltid är något bra och givande. Eller så är det kanske jobbigt att inse tillståndens sanna natur.
Citera
2018-08-18, 12:49
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag kan känna exakt som dig. Nu är jag äldre än dig men tänker ungefär detsamma.
Ibland känner jag mig lurad. Ägs utav företag som säljer saker du behöver men har du inga pengar skiter de i dina behov.
Jobba från morgon till kväll, har ca 5-7 timmar att göra det du vill( om du orkar) just för att få pengar att ge bort.
Ett ekorrhjul som ägs utav några få människor där du springer omkring för att hålla igång hjulet.
Vi har det sämre än djur. De betalar inte något till någon.Jobbar endast för sin egna överlevnad.
Citera
2018-08-27, 21:37
Medlem
Kleops avatar
Du förtrycker det. Alt. börjar du på ett ställe som är ännu sämre än stället du är på nu och stannar där i typ 1 år. När du är klar så kommer du att uppskatta alla jobb som inte är sämre.
Senast redigerad av Kleop 2018-08-27 kl. 21:40.
Citera
2018-08-31, 20:51
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firetotherain
Hej!

Sitter här en lördagskväll med en ångest + en gnutta livsglädje.

Idag var jag på Ikea och när jag stod i badrums-avdelningen så var det som allt stannade upp för mig. Jag tittade mig omkring och såg alla dessa par som var och handlade. Vad jag såg framför mig var:

*Trötta par som spenderade sin älskade lördag på Ikea (jag var också där så jag är väl lika trött).
*9-5 jobb med helgen att se fram emot.
*Fast i detta eviga hamsterhjul som de har lärt sig att passa in i.

Och detta fick mig att dels få en ångest som kvävde mig en aning, men del hopp om att jag kan göra vad fan jag vill med mitt liv. Inget som säger att jag behöver bli som alla andra.

Jag är så jävla trött på hur alla ska passa in i samhället och alla dessa regler. Jag vill bara supa till en jävla kväll och vakna upp på nån färja på väg till nån ö i Asien.
Eller helt enkelt göra allt som går emot den här jävla 9-5 kvävande livsstilen som de flesta lever....

Kanske låter lite hård mot denna livsstil och alla som lever den. Men menar inget ont alls. Om ni har hittat vad ni trivs med så avundas jag er! Eftersom det måste vara så jäkla skönt att ha hittat vad man trivs med istället för att gå och söka nya saker hela tiden.

Har själv känt denna kvävande känsla i snart 6 månader, och ibland kan jag bli så nere att jag ibland "fejkar" sjukdom för att vara hemma från jobbet.

Är bara 21 år, så jag antar att detta är en fas i livet många går igenom? Ni som gjort det, hur gjorde ni? Just nu vill jag bara ta första flyget utomlands och aldrig komma tillbaks...

Sparar pengar just nu så kommer för eller senare resa. Men det är den här eviga väntan och veta att när jag kommer hem igen så måste jag anpassa mig in i ledet igen och börja jobba och leva den här jävla tråkiga livsstilen..

Måste finnas mer än jag som känner såhär! Hur gör ni?
Känner lika dant. Livet är hopplöst och det kommer vara en plåga tills man dör.

jag härdar seriöst ut mina deprimerande tankar, känslor och allt skit i tron om att när jag dör kommer jag vara fri från allt förbannat skit.
Citera
2018-09-07, 21:29
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Vill du leva den moderna svennedrömmen måste du helt enkelt arbeta 9-5. Att resa, konsumera och starta familj i ett attraktivt område är väldigt dyrt och jag ser inte att det skulle vara annorlunda i ett annat land. Du har bara gått minus en flygbiljett.

Lösningen bör därför vara att leva enklare och därmed billigare. Klarar du dig med en bil för 20k istället för 200k? Att inte köpa dyra möbler eller resa utomlands? Grattis, du behöver inte arbeta 9-5 längre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in