Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-05, 23:20
  #1
Medlem
Så jag gick till en psykolog i veckan och hon sa vad jag redan visste, att jag har social fobi. Iallafall så pratade hon om Kognitiv terapi och jag fick en massa papper hem som jag ska fylla i. Googlade lite snabbt om KPT (som jag antar är förkortningen för Kognitiv terapi) men fick istället mest resultat av något som iallafall till namnet är rätt likt, KBT, Kognitiv beetende terapi.

Det verkar som att de flesta psykologverksamheter kör med KBT och inte KPT som min psykolog använder sig av..

Så vad är skillnaden? Borde jag söka en psykolog som använder sig av KBT istället?
Citera
2013-10-05, 23:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Så jag gick till en psykolog i veckan och hon sa vad jag redan visste, att jag har social fobi. Iallafall så pratade hon om Kognitiv terapi och jag fick en massa papper hem som jag ska fylla i. Googlade lite snabbt om KPT (som jag antar är förkortningen för Kognitiv terapi) men fick istället mest resultat av något som iallafall till namnet är rätt likt, KBT, Kognitiv beetende terapi.

Det verkar som att de flesta psykologverksamheter kör med KBT och inte KPT som min psykolog använder sig av..

Så vad är skillnaden? Borde jag söka en psykolog som använder sig av KBT istället?

Du borde absolut ta upp detta med psykologen. De allra flesta studier som finns om social fobi är att det effektivast behandlas med KBT. Har hon gjort själ för sin yrkesroll borde hon veta om detta, möjligt att hon inte var tydlig nog. Som sagt, fråga henne om hon inte menade KBT nästa gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback