2005-07-03, 17:54
Medlem
Dennos avatar
Tänkte att nu när sommaren är här så kunde det vara trevligt med lite goda grill recept. Du kan även dela med dig av lite tips och tricks som gäller grillning.

Tänkte ge ett recept på en super god potatis sallad.

Borstad och kokt färsk potatis.
Roccula sallad.
Soltorkade tomater i olja.
Rädisor.
Sallads lök.
Rödlök.

vinegrette:
matolja.
rödvinsvinäger.
kanske en aningen vatten.
salt och peppar.
gärna lite grovmalen svartpeppar också.

Du ska inte dränka salladen med dressingen utan bara vända runt den lite.. använd spadet från soltorkade tomater också, är lite oljig men sätter bra smak.

Potatisen får gärna vara lite jummen. Denna salladen passar superbra till allt grillat och är väldigt fräsch och god.

Lycka till!
2005-07-11, 19:57
Medlem
Ett tips till er som har hus eller stuga med öppen spis:

man kan grilla i den så slipper man gå ut i det oberäkneliga svenska vädret.

Ta gallret och lägg på några stenar eller i mitt fall två järnkilar till vedhuggningen.

man kan blanda vanlig brasa och grillkol om man vill ha det lite müsigt först.

jag gör nästan alltid spett med olika jox i ett svep och sen langar jag över på tallrikar och resten i en panna på spisen så dom inte torkar ur och kallnar.

om det här låter instängt så kan jag meddela att köket är stort och har fönster i tre väderstreck.

Å nu blev jag sugen när man sitter här kvar i stan...
2005-07-11, 21:43
Medlem
jocke-abcs avatar
Jag har mer och mer glidit in på enkelheten där råvarorna får ta ett extra kliv fram och såser, potatis och sånt fått kliva in i bakgrunden.

En av mina favoriter just nu är yttre filé marinerat i lite chili och sånt, ungefär 45 minuter räcker väl. Sen på med salt och ordentligt med svartpeppar och på den heta grillen ca 1 ½ minut på var sida. Det ska inte bli för starkt så köttets goda smak försvinner men man ska kunna njuta av den nymalda svartpepparn.

Till detta serveras lämpligne en enkel sallad. Tomat, gurka och lite grönt räcker fint. Eftersom det finns ilandet brukar jag ta Lollo rosso, rucola och lite sån vanlig grönsallad. Börja med tomaterna och gurkan, häll på lite olivolja och sist salladen ovanpå. Då hålls den riktigt fin och blir inte tråkig av oljan. Lite balsamvinäger på när salladen ligger på tallriken gör underverk. En grillad tomat gör sig också fint mot köttet.

Glömde en sak. Lite färsk rosmarin i marinaden gör sig utmärkt, jag brukar också garnera göttet med en liten kvist till serveringen.
2005-07-12, 07:17
Medlem
Dennos avatar
Håller med.
Vet inte hur många kycklingar jag ätit sedan jag köpte grillen.

På med lite kajp´s orginal grillolja. Lite hickory flis på glöden.
Lägg på kycklingen och grilla med indirekt metod i ca 1.15 timmar för en normalstor kyckling.

Har klotgrill och behöver aldrig ens lyfta på locket under tiden den grillas sakta men säkert
2010-04-07, 18:47
Medlem
hänk3s avatar
BUMP

Nu börjar det våren komma igång på riktigt och man känner hur vårkänslorna sprider sig för vinden. Och så fort solen tittar fram vill man inget hellre än att sätta sig i en skön stol på balkongen med en öl i handen och känna doften som kommer från den nytända grillen bredvid.
En del av er kanske är som min farsa som grillar året runt. Det kan regna, snöa, vara -15 grader men han ställer sig gärna ute och grillar lite då och då på helgerna. Ska dock tillägga att de har en hyffsat stor veranda med tak så han har lite bättre förutsättningar är vissa andra.
Men det spelar ingen roll vilken typ av grillare ni är utan som TS skriver (fast det var länge sedan ) dela med er av era tips etc.

Själv skulle jag vilja gå lite "djupare" med min grill säsong 2010. Tex göra egen marinad, grilla nya köttyper, mer grönsaker, potatis you name it.
Först och främst är jag sugen på att fixa till egna men inte allt för komplicerade marinad typer så har någon bra att komma ang det så skriv bara.

Posta gärna också vad ni har för grill, tillbehör, vad ni har för bränsle etc. Kanske även kan posta en bild om någon känner för det.

Härmed "startar" grill säsongen 2010!!
2010-04-07, 20:17
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hänk3
BUMP

Nu börjar det våren komma igång på riktigt och man känner hur vårkänslorna sprider sig för vinden. Och så fort solen tittar fram vill man inget hellre än att sätta sig i en skön stol på balkongen med en öl i handen och känna doften som kommer från den nytända grillen bredvid.
En del av er kanske är som min farsa som grillar året runt. Det kan regna, snöa, vara -15 grader men han ställer sig gärna ute och grillar lite då och då på helgerna. Ska dock tillägga att de har en hyffsat stor veranda med tak så han har lite bättre förutsättningar är vissa andra.
Men det spelar ingen roll vilken typ av grillare ni är utan som TS skriver (fast det var länge sedan ) dela med er av era tips etc.

Själv skulle jag vilja gå lite "djupare" med min grill säsong 2010. Tex göra egen marinad, grilla nya köttyper, mer grönsaker, potatis you name it.
Först och främst är jag sugen på att fixa till egna men inte allt för komplicerade marinad typer så har någon bra att komma ang det så skriv bara.

Posta gärna också vad ni har för grill, tillbehör, vad ni har för bränsle etc. Kanske även kan posta en bild om någon känner för det.

Härmed "startar" grill säsongen 2010!!

Tycker personligen att det är gott med honung, vitlök, chilli och ingerfära i marinade.

Funderade lite, undrar om det inte hade varit smidigare att köra detta i Grilltråden 2010 istället, den är redan relativt aktiv
2010-04-07, 21:08
Medlem
hänk3s avatar
Oj missade den tråden helt. Sökte men läste inte tillräckligt långt ner tydligen :P förflyttar mig dit istället
2011-04-14, 19:03
Medlem
undervattenfisks avatar
Nu blir vårkänslorna starkare och starkare, gissar att de är många här som redan tänt grillen 2011?
För mig blir de premiär imorgon om vädret fortfarande tillåter, vad för något är fortfarande ett mysterium men de brukar alltid lösa sig när man väl står i butiken, en potatisgratäng i all enkelhet blir de som tillbehör iaf de är sommar för mig.
Senast redigerad av undervattenfisk 2011-04-14 kl. 19:05.
2011-04-23, 16:05
Medlem
dolppens avatar
Bump igen!

Får man grilla på balkong på innergård om man har hyresrätt, eller har alla egna regler?

Har någon tips på en bra liten grill att ha på en 3x1,5 m balkong.
2011-04-23, 16:11
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolppen
Bump igen!

Får man grilla på balkong på innergård om man har hyresrätt, eller har alla egna regler?

Har någon tips på en bra liten grill att ha på en 3x1,5 m balkong.

Jag har inte "fått" det i någon av dom 4 lägenheterna jag bott i med balkong. Detta pga att fastighetsvärden menar att röken stiger upp till grannarnas balkonger och kan komma in i deras lägenheter om dom har fönstren öppna osv osv.

Skall väl dock tilläggas att jag brukar grilla ändå och aldrig fått några klagomål över det.
2011-04-23, 22:01
Medlem
RogerPs avatar
I min bostadsrätt får vi grilla, dock rekommenderas tändgaffel för att hålla nere tändvätskelukten. Har ganska stor balkong på 2,00*7,70kvm.
2011-05-20, 10:51
Moderator
evilhoneys avatar
Årets grilltråd är öppnad: https://www.flashback.org/t1517761
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här