Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-04, 20:06
  #1
Medlem
Jag pendlar väldigt ofta, dagligen med tunnelbanan i Stockholm. I princip varenda gång jag åker min sträcka ser jag folk, alla möjliga typer, sätta upp fötterna på sätet framför dem. Det är allt från unga hipsterkillar, förortsgangsters, även diverse par som är påväg hem. Alla etniciteter och båda könen. De enda som inte gör detta är medelålders män och kvinner och de som är äldre än så.

Min fråga är, vad är det som får dessa människor att beté sig på det viset?

Tänker de inte, bryr de sig inte, dålig uppfostran.. jag förstår inte varför så många tycker sig att ha rätten att skita ned allmäna säten som senare ska användas av sina medmänniskor. T.om när vakter går förbi och ber dessa individer att ta ned fötterna så trettio sekunder senare är de likt fan där igen.
Citera
2013-10-04, 20:14
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Jag pendlar väldigt ofta, dagligen med tunnelbanan i Stockholm. I princip varenda gång jag åker min sträcka ser jag folk, alla möjliga typer, sätta upp fötterna på sätet framför dem. Det är allt från unga hipsterkillar, förortsgangsters, även diverse par som är påväg hem. Alla etniciteter och båda könen. De enda som inte gör detta är medelålders män och kvinner och de som är äldre än så.

Min fråga är, vad är det som får dessa människor att beté sig på det viset?

Tänker de inte, bryr de sig inte, dålig uppfostran.. jag förstår inte varför så många tycker sig att ha rätten att skita ned allmäna säten som senare ska användas av sina medmänniskor. T.om när vakter går förbi och ber dessa individer att ta ned fötterna så trettio sekunder senare är de likt fan där igen.

För att jag är en tänkande människa som bryr mig om ergonomi. Varför har inte du fötterna på sätet? Är du dum i huvudet eller?
Citera
2013-10-04, 21:13
  #3
Medlem
För att det är skönt, haha
Citera
2013-10-04, 21:14
  #4
Medlem
storytellers avatar
Man kan ju undvika att göra det om det är blött och lerigt ute.
Normalt lämnar det ingen som helst märke på sitsen att ha fötterna på det. Jag har ofta fötterna på sätet om jag inte har skitiga skor och det räcker alltid gott och väl att dra med handen över sätet efteråt så eventuella gruskorn åker ner.
Citera
2013-10-04, 22:27
  #5
Medlem
MrZippermans avatar
Sannolikt för att det är bekvämt. Frågan torde egentligen vara: vad vinner du på att klaga? Med tanke på den blandning utav människor som dagligen placerar sig på sätena så vill jag nog säga att stolarna inte är speciellt rena, snarare att jämföra med ett dödligt virus.
Citera
2013-10-04, 22:38
  #6
Avstängd
Nya tider, klenare virke i ungdomen. Folk var otroligt mycket mer vältränade förr. Idag orkar folk inte ens sitta...
Citera
2013-10-04, 22:59
  #7
Medlem
ebqts avatar
Dålig uppfostran är säkert en anledning. En annan kan vara att det är bekvämare. Jag anser att man får ge fan i att sätta upp fötterna där folk ska sitta. Det är ohövligt och ouppfostrat. Samma fenomen som att sätta väskan på ett ledigt säte i bussen när det finns folk som får stå upp.
Citera
2013-10-04, 23:48
  #8
Medlem
MeanMEs avatar
Avsaknad av uppfostran.
Ett bra sätt att skriva WT i pannan på sig själv.
Citera
2013-10-05, 01:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Dålig uppfostran är säkert en anledning. En annan kan vara att det är bekvämare. Jag anser att man får ge fan i att sätta upp fötterna där folk ska sitta. Det är ohövligt och ouppfostrat. Samma fenomen som att sätta väskan på ett ledigt säte i bussen när det finns folk som får stå upp.

Har verkligen svårt att sätta sambandet mellan dålig uppfostran och fötter på sätet. Det speglar egentligen endast dina värderingar om någonting som på många sätt är oväsentligt i jämförelse med så mycket annat som jag anser är viktigt i en uppfostran. Det är, rent objektivt, ett bättre sätt att sitta på. Det skadar normalt sett inget/ingen om man har torra skor. Det är inte smutsigare eller mindre hygienskt i jämförelse med bakterier, virus, nysningar, hostningar, hudavlagringar, osv många utför eller utsöndrar på en buss. Det är mindre ohyfsat än att t.ex. stå mitt i gången eller att inte flytta sig längre bak i bussen för att göra plats.

Att man då, i en uppfostran, på dessa lösa grunder lär ett barn att de inte ska sätta fötterna på sätet är lika förkastligt som många andra förlegade och ogrundade koncept som är eller har varit norm. Hellre en fri individ, med hjärtat på rätt ställe, som tänker på andra men även sig själv. En människa som är stark, höjer sig själv och höjer andra. En bra människa helt enkelt. Ingenstans där passar det in en tanke om att fötterna på stolen skulle ha något annat värde, negativt som positivt, än att göra det mer bekvämt för individen.
Citera
2013-10-05, 07:24
  #10
Medlem
qdqdqs avatar
För att stockholmare är ena skita gapiga jävlar som ofta inte har fått stryk när de beter sig som svin, det är bara att ta någon jävel när ingen ser och klämma till den ordentligt. Det löser inte problemet i det stora hela men det underlättar för en själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback