• 1
  • 2
2013-10-04, 01:59
Medlem
Hela 47(!)% är enmanshushåll.

Om vi jämför oss t ex med USA eller Kanada, som vår population brukar vara ganska lik, ligger siffrorna på 27 respektive 28 procent. I övriga Europa är siffran ungefär densamma.

Är det en slump att övre medelålders män åker till Thailand?
Är det en slump att äldre damer åker till Gambia?

Hur kommer det sig att så pass många unga män sitter hemma ensamma?

Numera kan man t.o.m. se heta kvinnor på dejtingsiter. Det är ett tecken på att något är fel i samhället.

Vad förväntar sig en medelmåttig tjej? Att Pierce Brosnan skall komma förbi?

Har folk rent allmänt för höga krav på sin blivande partner?
Citera
2013-10-04, 02:02
Medlem
kinesarsles avatar
Det kanske beror på att det inte finns någon skam i skilsmässa här. Det tycker jag är positivt. Och vad är det för fel med heta kvinnor på dejtingsidor?
Citera
2013-10-04, 02:10
Bannlyst
Jag rest en del i Europa och besökt många sociala kulturer, en av mina erfarenheter är att Sverige i jämförelse med övriga länder har en överdriven hög gräns på krav hos framtida partner/haff. Mentaliteten när det gäller att vara öppen socialt är väldigt grå och tråkig i Sverige.
Citera
2013-10-04, 02:25
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Folkhemmet.
Industrialismen ger jobb då måste man bygga lägenheter. Lägenheter som är billiga och små då vi bara ska jobba och ha ett uppehälle. Vi ska leva ensamt jämfört med tiden innan då hela familjen med gamla mor- och farföräldrar äveb bodde tillsammans då hela familjen hjälpte varandra. Idag ska vi mest hjälpa oss själva och låta staten sköta resten.
Jobba och vara ensamma i sina ettor. De gamla behöver vi inte bry oss om, de tar staten hand om.
Citera
2013-10-04, 02:53
Bannlyst
Slump tror jag inte det är. Svenskar är ju världens mest ensammaste människor.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...st_2460877.svd
Citera
2013-10-04, 04:40
Medlem
Varför vill du lägga skulden på kvinnorna? Jag ser inget negativt i att många bor ensamma.
Citera
2013-10-04, 07:27
Medlem
Maravillas avatar
Alldeles för mycket frestelser i dagens Sverige för att ingå i ett monogamt förhållande.

För båda könen självklart.
Citera
2013-10-04, 07:33
Medlem
Triremers avatar
Det kan ju bero på att många kvinnor har tjejerna i Sex and the city som förebilder. Många svenska män kan inte tänka sig den typen av tjej.

Vårt sociala skyddsnät gör också singellivet attraktivt. Du behöver inte en partner för att deversifiera risken. Blir du arbetslös får du så att du klarar dig ändå.
Citera
2013-10-04, 07:41
Bannlyst
Varför tvåsamhet när ensamhet är bäst, man gör allt rfter eget behag, lust.
Citera
2013-10-04, 10:12
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Varför tvåsamhet när ensamhet är bäst, man gör allt rfter eget behag, lust.

Det är sant. Det är långt ifrån alla singelhushåll som lider av att vara just ett singelhushåll, då skulle jag tro att det är fler parförhållandekonservativa som har ont av det...
Citera
2013-10-04, 10:32
Medlem
Puqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Alldeles för mycket frestelser i dagens Sverige för att ingå i ett monogamt förhållande.

För båda könen självklart.

I second that!
Citera
2013-10-04, 10:41
Bannlyst
Nej det är ingen slump. Vi är fuckin livrädda för känslor numera så då satsar vi på prylar och status istället. När vi dessutom lyckas fucka upp våra könsroller genom tvångsmatning av div feministisk trams så är ensamheten ett tungt faktum i landet.
Det har liksom aldrig någonsin varit enklare för människor att mötas ändå möts vi tydligen inte.
Sen det här med krav, jag vet inte jag många av oss kanske trivs med att bo ensamma så då ställer man kanske högre krav än någon som aktivt letar efter en partner och avskyr ensamheten men hjärtat styr väl trots allt dom allra flesta av oss rätt rejält så ev krav tycker jag brukar flyga ut genom fönstret om man verkligen klickar med någon och det tycker jag gäller båda kvinnor och män.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in