Citat:
Ursprungligen postat av
Markvii
Mvii's uppfattning är att det är en ekonomisk fråga och volymen av kvinnor i arbete,
volymen av kvinnor som flyttar hemifrån till egen bostad istället för till parter och
att kvinnorna har råd att vara singel - männen har ju alltid TVINGATS att ha råd
att vara singel/försörja sig.
Undersökning i England - 75% av alla gifta kvinnor var missnöjda - 50% skulle dra
direkt om de klarade sig ekonomiskt - här drar dessa 50%.
Det är kvinnornas marknad upp till typ 35 år - med reservation för bortbytingsproblemet.
När kvinnorna är +40 o f f a +45 är de rätt körda på partnermarknaden o det finns
hur många singelkvinnor som helst - och de flesta av dessa är dömda till evig ensamhet.
Hur många ankdammskvinnor har inte gift sig i USA - haft normala eller låglönejobb
o man med normala jobb - när dessa har flera barn o skiljer sig flyttar de tillbaka hit,
för de klarar inte barnpassningskostnaderna etc i USA.
De som här är dömda till evig ensamhet pga ålder - båda könen - verkar ha lättare
att skapa nya förhållanden i USA - varför vet jag inte - detta trots rätt likartad
skilsmässostatistik.
Till saken hör att kravet på tvåsamhet/familjebildning har socialt minskat genom de-
cennierna.
Sen finns några sexuella frågor/aspekter - men dom återkommer mvii till senare.
Jag håller med dig i det mesta, och dina siffror från England var både intressanta och belysande.
Men jag undrar lite kring din teori kring äldre kvinnor. Utifrån vad jag själv sett så verkar det vara få över 45 som skiljer sig och de flesta jag sett i min omgivning som gjort detta har rätt snart hittat nån ny. Inte alla men de allra flesta. Nu har de uteslutande varit akademiker, vet inte om det är annorlunda i andra kretsar. Jag har träffat på betydligt fler män i den åldergruppen som varit singlar, särskilt om man tittar på folk som varit singlar länge. Så jag undrar om det är ett mönster du persoligen sett, dvs att det då verkar vara olika för olika grupper eller om du har nån forskning du baserar det på.
Oavsett så är det intressant.