• 1
  • 2
2013-10-03, 23:24
Medlem
Hejsan!

Jag har en fråga!

Härom helgen blev jag utskickad av min chef för att göra ärenden åt jobbet. På vägen till det sista ärendet krockar jag. Jag kör ut ur en cirkulationsplats och på grund av att det är mycket folk runt omkring hinner jag inte se att framförvarande bil står still, alltså jag har orsakat olyckan. Inga större skador på motpartens bil p.ga dragkroken. Däremot fick chefens bil/jobbets-bil sig en kyss.

Här kommer dock det svåra, företagets bil är endast trafikförsäkrad. Chefen lämnade in bilen för att se hur mycket reparationen skulle kosta, det blev 8 tusen, plus en självrisk cirka på 2 tusen (för den andra bilen).

Chefen påstår nu att jag ska betala en större mängd utav pengarna.

Att tillägga är att jag inte visste att bilen endast var trafikförsäkrad, (hade aldrig kört den om så var fallet). Även att det inte finns något avtal om hur vi gör vid såna här situationer. Bilen är också privatägd, alltså inte skriven på firman. Bilen är sen innan i riktigt uselt skick, (alltså ingen ny bil värd 300 lax...). Det var även ett ärende åt jobbet jag skulle uträtta, alltså inget privat.

Ringde och hörde med facket, de säger att jag inte egentligen behöver betala en krona utan att det ska gå på företaget helt och hållet.

Jag kan absolut tänka mig att bidra med halva eller hela självrisken pga att det var jag som orsakade olyckan.

Vill höra er syn på det hela eller om ni vet att det är något annat som gäller!

Tack på förhand
Citera
2013-10-03, 23:46
Medlem
Hänt mig nån gång sådär. Dock helförsäkrad bil på företaget.
Jag hade vägrat. 100%.

Speciellt då facket säger att du inte bör betala en spänn. Du är inte skyldig din chef ett skit. Va inte snäll. He aint doin you favors. Why should you?
Citera
2013-10-04, 00:00
Medlem
Tomten (din chef) som äger bilen får väl lära sig en läxa helt enkelt som åker runt enbart trafikförsäkrat.

Prekär situation dock, då du riskerar ditt arbete om du skulle vägra betala någonting.
Citera
2013-10-04, 01:31
Medlem
kinesarsles avatar
Nej, du ska absolut inte behöva betala. Generellt ska arbetsgivaren stå för allt sådant, så länge som du inte gör saker som inte tillhör jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Smulhan
Jag kör ut ur en cirkulationsplats och på grund av att det är mycket folk runt omkring hinner jag inte se att framförvarande bil står still
Du menar att på grund av att du inte anpassade hastigheten till rådande omständigheter hann du inte se att framförvarande bil stod still?

Citat:
Jag kan absolut tänka mig att bidra med halva eller hela självrisken pga att det var jag som orsakade olyckan.
Om du verkligen tycker att du har varit osedvanligt klantig kan du göra det som en fin gest. Om du ser det som en helt vanlig olycka ska du definitivt inte göra det.
Citera
2013-10-04, 01:37
Medlem
MrZippermans avatar
"Alla" skador arbetstagare orsakar under arbetstid skall företaget stå för OM den anställde bevisligen inte varit oaktsam i sitt sätt vilket föranledde den uppkomna skadan.
Citera
2013-10-04, 11:27
Medlem
Vore toppen om någon kunde bifogra något juridiskt utdrag eller liknande som jag konkret kan visa arbetsgivaren.
Citera
2013-10-04, 11:43
Bannlyst
Citat:
På vägen till det sista ärendet krockar jag.

Däremot fick chefens bil/jobbets-bil sig en kyss.

Bilen är också privatägd, alltså inte skriven på firman.

Är det en privatägd firmabil alltså som du krockade med under arbetstid?
Jag vet inte om det gör någon skillnad men om vi utgår från firmabil så ska arbetsgivaren stå för alla utgifter, även om du gör en felparkering så ska denne betala den. På mitt arbete så står min arbetsgivare för alla skador hos våra fordon (har själv krockat, parkeringsskador, djur, lapplisor etc...)
Citera
2013-10-04, 12:02
Medlem
JustZlatans avatar
Din chef verkar vara en dålig sådan som fuskar med det mesta. Tipsa skatteverket, jag är säker på att han fuskar med skatten också.

Jag hade en likadan chef en gång. Det slutade med att han flydde landet.
Senast redigerad av JustZlatan 2013-10-04 kl. 12:09.
Citera
2013-10-04, 12:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Vore toppen om någon kunde bifogra något juridiskt utdrag eller liknande som jag konkret kan visa arbetsgivaren.

Detta regleras i skadeståndslagen...

https://lagen.nu/1972:207

3 kap. Skadeståndsansvar för annans vållande och för det allmänna

1 § Den som har arbetstagare i sin tjänst skall ersätta

1. personskada eller sakskada som arbetstagaren vållar genom fel eller försummelse i tjänsten,
2. ren förmögenhetsskada som arbetstagaren i tjänsten vållar genom brott, och
3. skada på grund av att arbetstagaren kränker någon annan på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse i tjänsten.

Vi talar här om det som kallas principalansvaret vilket reglerar arbetsgivarens ansvar för skador arbetstagare orsakar i tjänsten.
Citera
2013-10-04, 12:16
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Din chef verkar vara en dålig sådan som fuskar med det mesta. Tipsa skatteverket, jag är säker på att han fuskar med skatten också.

Jag hade en likadan chef en gång. Det slutade med att han flydde landet.
Vad är det TS chef har fuskat med? Jag ser inget fusk. Bara en dålig mentalitet mot sina anställda.
Citera
2013-10-04, 12:40
Medlem
morkfromorks avatar
Det var alltså inte en firmabil utan chefens privata bil?

Måste ju vara en skruttbil om den inte var helförsäkrad, är den ens värd de 8K som reparationen ska kosta?
Citera
2013-10-04, 13:03
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det var alltså inte en firmabil utan chefens privata bil?

Måste ju vara en skruttbil om den inte var helförsäkrad, är den ens värd de 8K som reparationen ska kosta?

Känns dumt att snåla med försäkringen. Speciellt om man ska låna ut fordonen.
Senast redigerad av miikos 2013-10-04 kl. 13:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in