Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-15, 22:00
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Har inte läst igenom tråden men jag avser att iaf koka upp socker, vatten och pizzakrydda och salt samt peppar i rätta proportioner till kg strimmlad vitkål sen hälla det på salladen med olja i rätt temp sen kyla det...

Finns flera metoder utan stuckning av hett eller halvvarmt vatten ... men det kvittar nu

Men sen undrar jag om man vill ha godare smak funderar jag på kombinera vissa saker och det står mellan ättika, äppelcidervinäger, vitvinsvinäger samt rödvinsvinäger

Har ni nåt gott tips på att förutom ättika kombinera andra sura vinäger som ovan och isf hur mycket av varje?

Det enda tipset jag kan ge är att låta rasket stå minst 2 dygn innan förtäring. Jag provade flera gånger för länge sen att göra pizzasallad efter recept och dessa påstod sig bli som pizzerians men samtidigt sa de inget om tiden.
Efter att flera ggr blivit besviken över smaken så gav jag upp och tänkte aldrig mer hemmagjord pizzasallad.
MEN, efter nån av försöken så blev salladen glömd i kylen och innan jag skulle slänga skiten så provsmakade jag och den smakade exakt som pizzasallad ska göra.

För min egen del räcker ättika till men prova på, kål är billigt. Gör fem olika skålar och återkom med resultatET så är vi kanske fler som hänger på.

Lycka till
Citera
2017-03-15, 22:51
  #50
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felody
Det enda tipset jag kan ge är att låta rasket stå minst 2 dygn innan förtäring. Jag provade flera gånger för länge sen att göra pizzasallad efter recept och dessa påstod sig bli som pizzerians men samtidigt sa de inget om tiden.
Efter att flera ggr blivit besviken över smaken så gav jag upp och tänkte aldrig mer hemmagjord pizzasallad.
MEN, efter nån av försöken så blev salladen glömd i kylen och innan jag skulle slänga skiten så provsmakade jag och den smakade exakt som pizzasallad ska göra.

För min egen del räcker ättika till men prova på, kål är billigt. Gör fem olika skålar och återkom med resultatET så är vi kanske fler som hänger på.

Lycka till

Joh, det är så att jag gör egen pizza i min bagarstuga till helgen ute i stugan och vill bjuda på fin fin pizza sallad så vill imponera ... till gästerna...men jag kör det gamla receptet som sagt. degen är redan klar typ. Vägra betala 80 100 kr för pizza ren ocker så men fpr tips av pizza bagare tof
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-03-15 kl. 22:57.
Citera
2017-03-15, 23:53
  #51
Medlem
Interjektions avatar
Knåda kålen och sätt den under press.
Citera
2017-03-19, 22:48
  #52
Medlem
carminaburanas avatar
Jag gör perfekt pizzasallad, smakar precis som pizzerians.

Det ni behöver är

FINSTRIMLAD vitkål (använd osthyvel)
Salt
peppar
24% perstorps ättiksyra (inte den 12% eller 15%, det blir för vattnigt eftersom den är utspädd)
Kallpressad Rapsolja

Ex krossad färsk vitlök, chiliflakes om ni vill smaksätta med annat.

Lägg i vitkålen i en stor skål. Koka upp ett par liter vatten, och täck kålen. Låt stå nån minut. Häll av vattnet, så mycket ni kan.

Sen är det bara att experimentera tills ni hittar den balans salt/syra/olja ni vill ha.

Det tar oftast 1-2 dar innan den smakar som den ska, jag äter detta varje dag. Det är inte mer komplicerat än så. Tror ni pizzeriorna håller på och gör sallad i flera dagar?
Citera
2017-03-19, 23:08
  #53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag gör perfekt pizzasallad, smakar precis som pizzerians.

Det ni behöver är

FINSTRIMLAD vitkål (använd osthyvel)
Salt
peppar
24% perstorps ättiksyra (inte den 12% eller 15%, det blir för vattnigt eftersom den är utspädd)
Kallpressad Rapsolja

Ex krossad färsk vitlök, chiliflakes om ni vill smaksätta med annat.

Lägg i vitkålen i en stor skål. Koka upp ett par liter vatten, och täck kålen. Låt stå nån minut. Häll av vattnet, så mycket ni kan.

Sen är det bara att experimentera tills ni hittar den balans salt/syra/olja ni vill ha.

Det tar oftast 1-2 dar innan den smakar som den ska, jag äter detta varje dag. Det är inte mer komplicerat än så. Tror ni pizzeriorna håller på och gör sallad i flera dagar?
Det är ungefär så jag har gjort också, fast jag brukar inte slaka av kålen med varmvatten, det räcker med att salta lite så slaknar kålen. Kallpressad rapsolja tycker jag ger för mycket smak, så jag använder vanlig rapsolja. Strimlad röd paprika ger både smak och lite färg och kryddningen tycker jag skall vara svartpeppar och oregano. Låt stå ett dygn i kylen och dra, sen är det klart.
Citera
2017-03-20, 07:55
  #54
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är ungefär så jag har gjort också, fast jag brukar inte slaka av kålen med varmvatten, det räcker med att salta lite så slaknar kålen. Kallpressad rapsolja tycker jag ger för mycket smak, så jag använder vanlig rapsolja. Strimlad röd paprika ger både smak och lite färg och kryddningen tycker jag skall vara svartpeppar och oregano. Låt stå ett dygn i kylen och dra, sen är det klart.


Precis, man hittar hur man gillar den, jag har tex aldrig varit mycket för paprika.
Citera
2017-03-20, 12:11
  #55
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Knåda kålen och sätt den under press.

Ja, den bästa smaken bibehålls samt näringen såklart om man inte ens häller halvvarmt vatten på..
Så vad är egentligen den bästa metoden egentligen så att kolen blir hyffsat mjuk men krispig på gärna snabbast tid? Dvs att man kan förtära den ganska snabbt utan att det ska "gotta till sig typ ett dygn"

Knåda kolen alltså och sen typ sätta en tallrik i en skål med en hantelvikt i eller som pressar kolen så den blir mjukare ?

Nån nämnde salt men jag har inte sett att det funkar att slaka kolen ... speciellt snabbt
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-03-20 kl. 12:17.
Citera
2017-03-20, 16:59
  #56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Ja, den bästa smaken bibehålls samt näringen såklart om man inte ens häller halvvarmt vatten på..
Så vad är egentligen den bästa metoden egentligen så att kolen blir hyffsat mjuk men krispig på gärna snabbast tid? Dvs att man kan förtära den ganska snabbt utan att det ska "gotta till sig typ ett dygn"

Knåda kolen alltså och sen typ sätta en tallrik i en skål med en hantelvikt i eller som pressar kolen så den blir mjukare ?

Nån nämnde salt men jag har inte sett att det funkar att slaka kolen ... speciellt snabbt
Jag tycker det är viktigt att hålla isär begreppen.

Kol
https://www.fotoakuten.se/albums/use...ol_i_grill.jpg
Kål
http://www.halsosidorna.se/Kostochnr...1_84267714.jpg

Ska man ha kålen mjuk snabbt så är det nog tyvärr det enda sättet att använda sig av varmvatten, men hur ofta finns behovet av att fixa en pizzasallad akut?
Citera
2017-03-20, 23:03
  #57
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tycker det är viktigt att hålla isär begreppen.

Kol
https://www.fotoakuten.se/albums/use...ol_i_grill.jpg
Kål
http://www.halsosidorna.se/Kostochnr...1_84267714.jpg

Ska man ha kålen mjuk snabbt så är det nog tyvärr det enda sättet att använda sig av varmvatten, men hur ofta finns behovet av att fixa en pizzasallad akut?

Okej
Jo precis kål.. Jo man tänker ju på hållbarheten mest till kanske 4- 5 dagar, sen att slänga salladen om den nu ska bara mjukna av själva mognaden i kylen med ättika vattnet så kanske tar det 2 dagar ?? så har du 2 dagar och äta upp den typ.

Jo jag älskar pizza sallad (om man gör det rätt och med sötman) samt med vitlökspulver, salladskrydda och lite oregano och den blir ett stor kålhuvud varje gång och nyttigt som bara den.
Har svårt och pula ner sallader utan kryddning i övrigt, olja och örter, ost mm ska va me
Citera
2021-10-13, 17:18
  #58
Medlem
Låta hackade kålen ligga och majs dra i vinäger och pineapple juice i kylen över dagen etc.
smaskigt till valfri maträtt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback