Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-02, 08:32
  #37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nu när jag äntligen lyckats göra pizzor som slår min favorit till pizzhak så återstår givetvis pizzasalladen. Mitt favvohak gör en mycket god pizzasallad, syrlig men ändå spänstig och mycket god smak.

De vägrar att säga hur de gör den och hänvisar till att det är en yrkeshemlighet.

Jag efterlyser alltså härmed ett recept på en gourmet pizzasallad. Förhoppningsvis har dePaul några ess i rockärmen. Den får gärna ta lite tid att göra bara resultatet blir av yttersta kvalitet.

Fan, jag har fått blodad tand nu efter det lysande pizzadegsreceptet i "stora pizzatråden"
Jag hyvlar vitkålen med osthyvel. Den finstrimlade kålen lägger jag i en tättslutande plastpåse. Därefter gör jag en rejält stark ättikslag av ättika, salt och lite socker, lägger i kålen, suger ut luft med läpparna, gör en knut på påsen och placerar den i kylskåp.

När kålen ha legat i kylskåpet i helst 2 dygn så tar jag ut den och häller av lagen. Jag sköljer den snabbt, kramar ut all vätska samt gör en ny lag på samma ingredienser dock avsevärt svagare i smaken. Denna lag häller jag över kålen, smakar av med salt, grovmalen svartpeppar, stött torkad dragon, och lite torkad oregano samt en nypa socker och röd spetspaprika i små tärningar. Jag blandar allting ordentligt och smakar av.

Slutligen strilar jag över neutral olja (jag kör helst med jordnötsolja) och serverar salladen ljummen. Ibland har jag i vitlök/vitlökspulver. Det beror på vad jag känner för. Man kan också garnera med färska basilikablad.

Det finns dessutom en fuskvariant på pizzasallad som inte ligger originalet långt efter. Den går ut på att man snabbt blancherar kålen i lättsaltat vatten.

~Paul~
Citera
2009-11-03, 21:20
  #38
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
...

Tackar

Ska testas. Har du lite fler detaljer vad gäller lagen? Jag menar styrka på ättikan?
Citera
2009-11-03, 21:22
  #39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Tackar

Ska testas. Har du lite fler detaljer vad gäller lagen? Jag menar styrka på ättikan?
Svårt. Jag brukar höfta. Det är inte så extremt noga. Lagen skall dock vara rejält syrlig!

~Paul~
Citera
2009-11-08, 22:52
  #40
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Svårt. Jag brukar höfta. Det är inte så extremt noga. Lagen skall dock vara rejält syrlig!

~Paul~

Ok så här gjorde jag:

Använde osthyvel och strimlade en halv vitkål.

La allt i en plastpåse och med några dl ättikssprit, vitvinsvinäger och vatten. Sedan knöt jag ihop plastpåsen så att det var minimalt med luft kvar. In i kylen 2.5 dagar.

När jag plockade ut påsen så kunde man tydligt se att kålen sugit upp vätska och blivit tjockare. Sedan kramade jag ur vätskan och in i en ny bunke med vatten, lite ättika, lite vitvinsvinäger. Samt några drag med svartpepparkvarnen.

Hur smakade det då?

Jo faktiskt mycket likt vad man får på pizzahaken vad gäller smak och konsistens. Syrligt med en ren fin vitkålssmak. Ännu ett vinnarrecept från dePaul även om det tar ett par dagar att göra en batch.

Hur länge håller sig en sådan här pizzasallad i kylen?
Citera
2009-11-09, 08:40
  #41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ok så här gjorde jag:

Använde osthyvel och strimlade en halv vitkål.

La allt i en plastpåse och med några dl ättikssprit, vitvinsvinäger och vatten. Sedan knöt jag ihop plastpåsen så att det var minimalt med luft kvar. In i kylen 2.5 dagar.

När jag plockade ut påsen så kunde man tydligt se att kålen sugit upp vätska och blivit tjockare. Sedan kramade jag ur vätskan och in i en ny bunke med vatten, lite ättika, lite vitvinsvinäger. Samt några drag med svartpepparkvarnen.

Hur smakade det då?

Jo faktiskt mycket likt vad man får på pizzahaken vad gäller smak och konsistens. Syrligt med en ren fin vitkålssmak. Ännu ett vinnarrecept från dePaul även om det tar ett par dagar att göra en batch.

Hur länge håller sig en sådan här pizzasallad i kylen?
Va kul att det lyckades! Grattis! Jo, den håller i säkert 1 vecka.

~Paul~
Citera
2009-11-19, 22:21
  #42
Medlem
Lobengulas avatar
Ok, nu har jag gjort några batcher pizzasallad och med all respekt för dePauls mer gourmetvariant så kan det hållas synnerligen enkelt. Jag gjorde så här:

Köp ett mindre vitkålshuvud och dela på mitten. Använd sedan osthyvel och strimla längs bladen så att det blir långa tunna strimlor. Lägg allt i en 2L plastbunke som kan förslutas med lock.

Häll i några dl ättika och typ 1 dl vitvinsvinäger. Toppa upp med kallt vatten så att allt blir liggande i vätska. Dra några drag med svartpepparkvarnen och försegla locket.

Lägg bunken i kylen 2 dagar. Häll salladen i ett durkslag och töm bunken. Gör ny lag som är kanske 1 dl ättika och 1 dl vitvinsvinäger, resten vatten så att det täcker salladen. Krydda med lite torkad basilika, oregano och svartpeppar.

Då får man en pizzasallad som är precis som på pizzerian. Givetvis finns det stora skillnader mellan haken men en pizzasallad som skulle fungera på vilket pizzahak som helst.

Nu har jag hamnat i ett besvärligt läge. Jag kan göra godare pizzor än mitt favorithak och jag kan göra egen pizzasallad som är minst lika god. Detta har gjort att min pizzakonsumtion ökat markant
Citera
2009-11-19, 22:26
  #43
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ok, nu har jag gjort några batcher pizzasallad och med all respekt för dePauls mer gourmetvariant så kan det hållas synnerligen enkelt. Jag gjorde så här:

Köp ett mindre vitkålshuvud och dela på mitten. Använd sedan osthyvel och strimla längs bladen så att det blir långa tunna strimlor. Lägg allt i en 2L plastbunke som kan förslutas med lock.

Häll i några dl ättika och typ 1 dl vitvinsvinäger. Toppa upp med kallt vatten så att allt blir liggande i vätska. Dra några drag med svartpepparkvarnen och försegla locket.

Lägg bunken i kylen 2 dagar. Häll salladen i ett durkslag och töm bunken. Gör ny lag som är kanske 1 dl ättika och 1 dl vitvinsvinäger, resten vatten så att det täcker salladen. Krydda med lite torkad basilika, oregano och svartpeppar.

Då får man en pizzasallad som är precis som på pizzerian. Givetvis finns det stora skillnader mellan haken men en pizzasallad som skulle fungera på vilket pizzahak som helst.

Nu har jag hamnat i ett besvärligt läge. Jag kan göra godare pizzor än mitt favorithak och jag kan göra egen pizzasallad som är minst lika god. Detta har gjort att min pizzakonsumtion ökat markant
Hur viktig tycker du att vitvinsvinägern är i sammanhanget? Jag kör enkom med ättika och tycker att det funkar förträffligt. Sedan använder jag också en neutral olja, en gnutta socker och lite oregano.
Citera
2009-11-19, 22:29
  #44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Hur viktig tycker du att vitvinsvinägern är i sammanhanget? Jag kör enkom med ättika och tycker att det funkar förträffligt. Sedan använder jag också en neutral olja, en gnutta socker och lite oregano.
Precis så gör jag också, dvs jag har ättika både i för- och huvuddressingen samt oregano och neutral olja i slutskedet.

~Paul~
Citera
2009-11-19, 22:39
  #45
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Hur viktig tycker du att vitvinsvinägern är i sammanhanget? Jag kör enkom med ättika och tycker att det funkar förträffligt. Sedan använder jag också en neutral olja, en gnutta socker och lite oregano.

Ingen aning om vitvinsvinägern gör någon skillnad eller inte. Kanske fungerar med bara ättika. Jag inbillar mig själv att vinägern gör salladen syrligare men jag har i ärlighetens namn inte testat med bara ättika.

Allt handlar väl i slutänden om tycke och smak. Jag gillar t.ex inte paprika i pizzasallad.

Hursomhelst så var jag förvånad över hur enkelt man kan göra en god pizzasallad utan att koka (förvälla). Bara låta stå ett par dagar i kylen. Men utan vitvinsvinäger så skulle man kunna kapa priset något så det ska jag testa. Verkar onödigt att använda ingredienser som inte gör någon märkbar påverkan på resultatet.
Citera
2009-11-20, 09:17
  #46
Medlem
nekers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Häll i några dl ättika och typ 1 dl vitvinsvinäger. Toppa upp med kallt vatten så att allt blir liggande i vätska. Dra några drag med svartpepparkvarnen och försegla locket.

Lägg bunken i kylen 2 dagar. Häll salladen i ett durkslag och töm bunken. Gör ny lag som är kanske 1 dl ättika .....:


Vilken styrka använder du på din ättika?
Citera
2009-11-20, 16:22
  #47
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neker
Vilken styrka använder du på din ättika?


Det står 12% på flaskan.
Citera
2017-03-15, 15:40
  #48
Medlem
maxorrs avatar
Har inte läst igenom tråden men jag avser att iaf koka upp socker, vatten och pizzakrydda och salt samt peppar i rätta proportioner till kg strimmlad vitkål sen hälla det på salladen med olja i rätt temp sen kyla det...

Finns flera metoder utan stuckning av hett eller halvvarmt vatten ... men det kvittar nu

Men sen undrar jag om man vill ha godare smak funderar jag på kombinera vissa saker och det står mellan ättika, äppelcidervinäger, vitvinsvinäger samt rödvinsvinäger

Har ni nåt gott tips på att förutom ättika kombinera andra sura vinäger som ovan och isf hur mycket av varje?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback