2013-10-02, 11:57
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundera
Hur går det ihop? Särartsfeminister menar att kvinnan hör hemma i köket. Likhetsfeminister menar att kvinnor = män. Det enda de har gemensamt är att både ville ha myndighetsförklarande och rösträtt för kvinnor. Helt idiotiska åsikter för övrigt.

Läs gärna om min fråga och peka ut vad i min text som du citerade som tydde på att jag var särartsfeminist, för det var du uppenbarligen helt inkapabel till att göra.

Särartsfeminism = Bejakar könsskillnader som styrka, längd och dylikt och accepterar biologiska könsskillnader
Likhetsfeminism = Anser att biologiska skillnader är sociala konstruktioner varpå miljön har spelat stor roll.
Citera
2013-10-02, 12:08
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Ja, det är väl helt enkelt för att man anser att könsroller hämmar människor/kvinnor.

Feminismen handlar om att göra det bättre för kvinnan, men frågan om könsroller är ju för båda könen. Jag ser inte det konstiga i att kritisera könsroller sett från den vinkeln.
Nej utifrån den vinkeln så är det ju ingen mening att kritisera dans, då inget kön hämmas. Men det är fortfarande könsroller så någon feminist borde ju gå igång och tycka att det är orättvist att mannen ska föra just för att han är man och kvinnan blir upplyft just för att hon är kvinna, och att man arbetar olika med kroppen.

Det behöver ju inte handla faktumet att någon hämmas eller ej utan just principen att man trycker in könet i ett fack och underminerar hela grejen att könet skulle vara en social konstruktion, vilket många feminister vill hävda.
Citera
2013-10-02, 12:31
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Hur kan det inte vara sexistiskt när det objektifierar båda könen, enbart har med löjligt vältränade, smäckra och snygga människor? De sprang runt och var jämlika och rädda liv på samma villkor? Ja. Okej. Nej, du följde inte den serien så vi behöver inte diskutera den.
Objektifiering i sig behöver ju inte innebära sexism. Det är ju inte så att det enbart är männen som leker hjältar där de kastar sig ut i vågorna för att rädda folk medan kvinnorna sitter på stranden redo med första hjälpen, det hade varit en sexistisk framställning. Att likvärdiga människor springer omkring och flashar vad Gud och kirurgi har givit dem är inte sexistiskt då man inte spelar på något stereotypt beteende eller underordnar något kön. Att man valde bort fula människor har heller ingenting med sexism att göra. Men du som feminist och Baywatch-fantast kanske har bättre koll på det där.
Citat:
Men snälla, sluta dra in rasbiologi i diskussionen. Varför tror du den store stygge rockaren hade en brud i bikini i sin musikvideo? Varför viftar du bort när vita gör det men inte svarta? Att hiphopen idag har helt värdelös grundvärderingar är en sak, men att säga att det är typiskt p.g.a. en viss hudfärg är absurt. Är soul, funk, disco och andra typiska musikstilar också sexistiska? Nej. Ge dig.
Hur ofta ser vi bikinibrudar inom hårdrocken? Är det mer regel än undantag? För det är det nämligen inom hiphopen. När det kommer till musik och dans så är ju det ett av de få ämnena där negern faktiskt är väldigt skicklig, och det stämmer det du säger att soul, funk, blues och andra negerdominerade musikstilar inte är förnedrande och objektifierande som hiphopen. Tur är väl det.
Citera
2013-10-02, 12:33
Medlem
http://www.feministisktinitiativ.se/...um.php?ID=2080
Citera
2013-10-02, 12:43
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
http://www.feministisktinitiativ.se/...um.php?ID=2080
Se där, trodde väl nästan att feminister även reagerar på dans.
Citera
2013-10-02, 12:57
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Objektifiering i sig behöver ju inte innebära sexism. Det är ju inte så att det enbart är männen som leker hjältar där de kastar sig ut i vågorna för att rädda folk medan kvinnorna sitter på stranden redo med första hjälpen, det hade varit en sexistisk framställning. Att likvärdiga människor springer omkring och flashar vad Gud och kirurgi har givit dem är inte sexistiskt då man inte spelar på något stereotypt beteende eller underordnar något kön. Att man valde bort fula människor har heller ingenting med sexism att göra. Men du som feminist och Baywatch-fantast kanske har bättre koll på det där.

Så att man objektifierar låt oss säga en kvinnan bakdel i sexuell form, typ i en hiphopvideo, att hon bara är en röv, kallar henne för hora är inte sexistiskt? Det sexistiska ligger snarare på porträtteringen av båda könen, snarare än att kvinnan skulle vara underordnad. Hela hjälte- och hjältinnarollen som vältränade, testosteronpumpade, silikonrattande, astighta och snygga människor är sexistisk, jo. Att de enda de framhäver hos dessa karaktärer är utseendemässigt samt liknande klassiskt grekiska drag gör det hela sexistiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Hur ofta ser vi bikinibrudar inom hårdrocken? Är det mer regel än undantag? För det är det nämligen inom hiphopen. När det kommer till musik och dans så är ju det ett av de få ämnena där negern faktiskt är väldigt skicklig, och det stämmer det du säger att soul, funk, blues och andra negerdominerade musikstilar inte är förnedrande och objektifierande som hiphopen. Tur är väl det.

Jag åsyftade speciellt glam- och sleazerocken, du kan kolla på videos därifrån. Men visst finns det undantag inom rock, likaså hiphopen. Det räcker med att kolla på våra svenska band. Där är det snarare en regel att de inte har lättklädda kvinnor, även om det även där finns det. Sen har vi massvis över atlanten också. Talib Kweli, Immortal Technique, Lupe Fiasco m.fl. Och nu lyssnar inte ens jag på hiphop, så jag låter mer insatta människor name dropa fler.

Hur kan du göra det till en rasfråga när det är 1 av 5 musikstilar inte objektifierar och/eller nedvärderar kvinnor?
Citera
2013-10-02, 13:01
Medlem
Jag är pro! All dans, i princip. Dels för att det är nyttigt att röra på sig och dels för att det är så förbaskat kul.

Pardans tycker jag är ett samarbete, först och främst. Båda måste aktivt försöka anpassa sig till varandra och omgivningen, annars blir det pannkaka. Jag har aldrig känt att jag är förtryckt eftersom mannen för, det har bara varit så man gör eftersom båda inte kan styra och han är starkast, men jag kan föra också, exempelvis när jag ska lära någon att dansa.
Citera
2013-10-02, 13:54
Medlem
Thunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag är pro! All dans, i princip. Dels för att det är nyttigt att röra på sig och dels för att det är så förbaskat kul.

Pardans tycker jag är ett samarbete, först och främst. Båda måste aktivt försöka anpassa sig till varandra och omgivningen, annars blir det pannkaka. Jag har aldrig känt att jag är förtryckt eftersom mannen för, det har bara varit så man gör eftersom båda inte kan styra och han är starkast, men jag kan föra också, exempelvis när jag ska lära någon att dansa.
Det här är en målande beskrivning som jag tror stämmer in på dig och många andra feminister i Sverige.
Citat:
Även feta äckliga suggor vill ha män. De vill/orkar bara inte vara kvinnor. De vill mao bli förförda (t.ex. genom dans) av en man och tillslut bli rejält knullade av en man. De vill bara inte göra saker som kvinnor gör. Butchiga tjejer tycker att det är jobbigt att göra sådana saker, de är lata. Det är drf svenska kvinnor till 30-40 % idag är överviktiga trots att kvinnans värde mer eller mindre sitter i utseendet.
PS: "Han är starkast" haha ja du det bara råkade bli så att kvinnor föredrar starka män. Du kunde väl dansa med en liten fjant istället? Går väl, gå till dreamhack och hitta en tanig kille. Feminister vill ha män, de är bara för lata för att bete sig och se ut som kvinnor. Det är så enkelt. Butchiga tjejer är lata.
Citera
2013-10-02, 14:48
Medlem
Citat:
Det här är en målande beskrivning som jag tror stämmer in på dig och många andra feminister i Sverige.

PS: "Han är starkast" haha ja du det bara råkade bli så att kvinnor föredrar starka män. Du kunde väl dansa med en liten fjant istället? Går väl, gå till dreamhack och hitta en tanig kille. Feminister vill ha män, de är bara för lata för att bete sig och se ut som kvinnor. Det är så enkelt. Butchiga tjejer är lata.

Jaså, var du så stolt för detta lilla fjortisutbrott att du tyckte att det förtjänar att upprepas?

Vad du tror om mig är både OT och totalt ointressant.

Ämnet är pardans. Män är generellt starkare och längre än kvinnor, dvs har bättre möjligheter att överskåda en folksamling och en lokal samt att avvärja krockar etc och min tanke var att det är en fördel när man för, men annars tror jag att dans säkert också är ett av flera sätt att visa upp sin vitalitet för både män och kvinnor. Det hindrar inte att man kan dansa och ha kul tillsammans utan att det någonsin blir mer än så.

Jag dansar med alla möjliga sorters män. Så länge de inte är för fulla, otrevliga och/eller har bläckfiskarmar som kladdar runt på ställen de inte ska vara på, dansar jag så länge jag orkar!

Ett intressant fenomen när det gäller människan är förresten att vi lär vara det enda djuret som har rytm och gärna utövar det i grupp, ofta. Som i dans, eller militära marscher.
Citera
2013-10-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innovativ
Ni som betraktar er som feminister, vad tycker ni om traditionell pardans där det är mannen som för? Vore det inte mer jämlikt om kvinnan fick föra ibland?

Tanken slog mig efter att ha börjat på kurs (är kille). Borde jag känna mig skyldig som för? Det är ju inte bara ett privilegium utan kräver en del planering, fantasi, lyhördhet och tydlighet så visst kunde det väl vara skönt att slippa ibland. Eller är det omanligt? (Inte för att jag vet hur det skulle se ut, det är ju praktiskt att ha några regler som alla är överens om så man vet vad man gör. Det blir ju lite svårt om varannan bil kör vänstertrafik på gatorna).

Själv kallar jag mig inte feminist. Men skriver inte heller under på den anti-feministiska kultur som ofta kommer fram här på FB. Jag gillar lika rättigheter även om jag tycker man kan bejaka könsskillnaderna (det blir roligare så). Men det spelar ingen roll för ämnet. Är bara nyfiken på feministers syn på saken.
Vet inte om jag har bristande dans erfarenhet men de gånger jag har dansat pardans har jag aldrig känt mig styrd av mannen. Det heter styrdans men har aldrig riktigt fattat varför, det blir snarare så att man tillsammans styr runt där på dansgolvet och försöker undvika krockar och dylikt. It takes two to tango heter det ju
Citera
2013-10-06, 20:22
Medlem
Thunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jaså, var du så stolt för detta lilla fjortisutbrott att du tyckte att det förtjänar att upprepas?

Vad du tror om mig är både OT och totalt ointressant.

Ämnet är pardans. Män är generellt starkare och längre än kvinnor, dvs har bättre möjligheter att överskåda en folksamling och en lokal samt att avvärja krockar etc och min tanke var att det är en fördel när man för, men annars tror jag att dans säkert också är ett av flera sätt att visa upp sin vitalitet för både män och kvinnor. Det hindrar inte att man kan dansa och ha kul tillsammans utan att det någonsin blir mer än så.

Jag dansar med alla möjliga sorters män. Så länge de inte är för fulla, otrevliga och/eller har bläckfiskarmar som kladdar runt på ställen de inte ska vara på, dansar jag så länge jag orkar!

Ett intressant fenomen när det gäller människan är förresten att vi lär vara det enda djuret som har rytm och gärna utövar det i grupp, ofta. Som i dans, eller militära marscher.
Men du kan väl dansa med en dvärg i så fall? Förstår inte vad problemet är, du måste väl kunna hitta en man som är kortare än dig? Du spelar ju ingen roll att mannen styr säger du, det råkar bara bli så då mannen är starkare än dig. Du måste väl kunna hitta en man som är svag? En bög med aids edyl? Eller är du 1,50 med aids? Jag tycker synd om dig i så fall, överviktig och halvdvärg. Smittad av aids efter samlag med kongoneger. En sorglig historia men inte ovanlig bland butchslynor.
Citera
2013-11-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Vet inte om jag har bristande dans erfarenhet men de gånger jag har dansat pardans har jag aldrig känt mig styrd av mannen. Det heter styrdans men har aldrig riktigt fattat varför, det blir snarare så att man tillsammans styr runt där på dansgolvet och försöker undvika krockar och dylikt. It takes two to tango heter det ju

nej, jag har aldrig tyckt det är ojämlikt med styrdans. Det är en bra dansform, som tyvärr blir mer sällsynt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in