2013-10-02, 11:57
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundera
Hur gr det ihop? Srartsfeminister menar att kvinnan hr hemma i kket. Likhetsfeminister menar att kvinnor = mn. Det enda de har gemensamt r att bde ville ha myndighetsfrklarande och rstrtt fr kvinnor. Helt idiotiska sikter fr vrigt.

Ls grna om min frga och peka ut vad i min text som du citerade som tydde p att jag var srartsfeminist, fr det var du uppenbarligen helt inkapabel till att gra.

Srartsfeminism = Bejakar knsskillnader som styrka, lngd och dylikt och accepterar biologiska knsskillnader
Likhetsfeminism = Anser att biologiska skillnader r sociala konstruktioner varp miljn har spelat stor roll.
Citera
2013-10-02, 12:08
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Ja, det r vl helt enkelt fr att man anser att knsroller hmmar mnniskor/kvinnor.

Feminismen handlar om att gra det bttre fr kvinnan, men frgan om knsroller r ju fr bda knen. Jag ser inte det konstiga i att kritisera knsroller sett frn den vinkeln.
Nej utifrn den vinkeln s r det ju ingen mening att kritisera dans, d inget kn hmmas. Men det r fortfarande knsroller s ngon feminist borde ju g igng och tycka att det r orttvist att mannen ska fra just fr att han r man och kvinnan blir upplyft just fr att hon r kvinna, och att man arbetar olika med kroppen.

Det behver ju inte handla faktumet att ngon hmmas eller ej utan just principen att man trycker in knet i ett fack och underminerar hela grejen att knet skulle vara en social konstruktion, vilket mnga feminister vill hvda.
Citera
2013-10-02, 12:31
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Hur kan det inte vara sexistiskt nr det objektifierar bda knen, enbart har med ljligt vltrnade, smckra och snygga mnniskor? De sprang runt och var jmlika och rdda liv p samma villkor? Ja. Okej. Nej, du fljde inte den serien s vi behver inte diskutera den.
Objektifiering i sig behver ju inte innebra sexism. Det r ju inte s att det enbart r mnnen som leker hjltar dr de kastar sig ut i vgorna fr att rdda folk medan kvinnorna sitter p stranden redo med frsta hjlpen, det hade varit en sexistisk framstllning. Att likvrdiga mnniskor springer omkring och flashar vad Gud och kirurgi har givit dem r inte sexistiskt d man inte spelar p ngot stereotypt beteende eller underordnar ngot kn. Att man valde bort fula mnniskor har heller ingenting med sexism att gra. Men du som feminist och Baywatch-fantast kanske har bttre koll p det dr.
Citat:
Men snlla, sluta dra in rasbiologi i diskussionen. Varfr tror du den store stygge rockaren hade en brud i bikini i sin musikvideo? Varfr viftar du bort nr vita gr det men inte svarta? Att hiphopen idag har helt vrdels grundvrderingar r en sak, men att sga att det r typiskt p.g.a. en viss hudfrg r absurt. r soul, funk, disco och andra typiska musikstilar ocks sexistiska? Nej. Ge dig.
Hur ofta ser vi bikinibrudar inom hrdrocken? r det mer regel n undantag? Fr det r det nmligen inom hiphopen. Nr det kommer till musik och dans s r ju det ett av de f mnena dr negern faktiskt r vldigt skicklig, och det stmmer det du sger att soul, funk, blues och andra negerdominerade musikstilar inte r frnedrande och objektifierande som hiphopen. Tur r vl det.
Citera
2013-10-02, 12:33
Medlem
http://www.feministisktinitiativ.se/...um.php?ID=2080
Citera
2013-10-02, 12:43
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmen
http://www.feministisktinitiativ.se/...um.php?ID=2080
Se dr, trodde vl nstan att feminister ven reagerar p dans.
Citera
2013-10-02, 12:57
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Objektifiering i sig behver ju inte innebra sexism. Det r ju inte s att det enbart r mnnen som leker hjltar dr de kastar sig ut i vgorna fr att rdda folk medan kvinnorna sitter p stranden redo med frsta hjlpen, det hade varit en sexistisk framstllning. Att likvrdiga mnniskor springer omkring och flashar vad Gud och kirurgi har givit dem r inte sexistiskt d man inte spelar p ngot stereotypt beteende eller underordnar ngot kn. Att man valde bort fula mnniskor har heller ingenting med sexism att gra. Men du som feminist och Baywatch-fantast kanske har bttre koll p det dr.

S att man objektifierar lt oss sga en kvinnan bakdel i sexuell form, typ i en hiphopvideo, att hon bara r en rv, kallar henne fr hora r inte sexistiskt? Det sexistiska ligger snarare p portrtteringen av bda knen, snarare n att kvinnan skulle vara underordnad. Hela hjlte- och hjltinnarollen som vltrnade, testosteronpumpade, silikonrattande, astighta och snygga mnniskor r sexistisk, jo. Att de enda de framhver hos dessa karaktrer r utseendemssigt samt liknande klassiskt grekiska drag gr det hela sexistiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Hur ofta ser vi bikinibrudar inom hrdrocken? r det mer regel n undantag? Fr det r det nmligen inom hiphopen. Nr det kommer till musik och dans s r ju det ett av de f mnena dr negern faktiskt r vldigt skicklig, och det stmmer det du sger att soul, funk, blues och andra negerdominerade musikstilar inte r frnedrande och objektifierande som hiphopen. Tur r vl det.

Jag syftade speciellt glam- och sleazerocken, du kan kolla p videos drifrn. Men visst finns det undantag inom rock, likas hiphopen. Det rcker med att kolla p vra svenska band. Dr r det snarare en regel att de inte har lttkldda kvinnor, ven om det ven dr finns det. Sen har vi massvis ver atlanten ocks. Talib Kweli, Immortal Technique, Lupe Fiasco m.fl. Och nu lyssnar inte ens jag p hiphop, s jag lter mer insatta mnniskor name dropa fler.

Hur kan du gra det till en rasfrga nr det r 1 av 5 musikstilar inte objektifierar och/eller nedvrderar kvinnor?
Citera
2013-10-02, 13:01
Medlem
Jag r pro! All dans, i princip. Dels fr att det r nyttigt att rra p sig och dels fr att det r s frbaskat kul.

Pardans tycker jag r ett samarbete, frst och frmst. Bda mste aktivt frska anpassa sig till varandra och omgivningen, annars blir det pannkaka. Jag har aldrig knt att jag r frtryckt eftersom mannen fr, det har bara varit s man gr eftersom bda inte kan styra och han r starkast, men jag kan fra ocks, exempelvis nr jag ska lra ngon att dansa.
Citera
2013-10-02, 13:54
Medlem
Thunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jag r pro! All dans, i princip. Dels fr att det r nyttigt att rra p sig och dels fr att det r s frbaskat kul.

Pardans tycker jag r ett samarbete, frst och frmst. Bda mste aktivt frska anpassa sig till varandra och omgivningen, annars blir det pannkaka. Jag har aldrig knt att jag r frtryckt eftersom mannen fr, det har bara varit s man gr eftersom bda inte kan styra och han r starkast, men jag kan fra ocks, exempelvis nr jag ska lra ngon att dansa.
Det hr r en mlande beskrivning som jag tror stmmer in p dig och mnga andra feminister i Sverige.
Citat:
ven feta ckliga suggor vill ha mn. De vill/orkar bara inte vara kvinnor. De vill mao bli frfrda (t.ex. genom dans) av en man och tillslut bli rejlt knullade av en man. De vill bara inte gra saker som kvinnor gr. Butchiga tjejer tycker att det r jobbigt att gra sdana saker, de r lata. Det r drf svenska kvinnor till 30-40 % idag r verviktiga trots att kvinnans vrde mer eller mindre sitter i utseendet.
PS: "Han r starkast" haha ja du det bara rkade bli s att kvinnor fredrar starka mn. Du kunde vl dansa med en liten fjant istllet? Gr vl, g till dreamhack och hitta en tanig kille. Feminister vill ha mn, de r bara fr lata fr att bete sig och se ut som kvinnor. Det r s enkelt. Butchiga tjejer r lata.
Citera
2013-10-02, 14:48
Medlem
Citat:
Det hr r en mlande beskrivning som jag tror stmmer in p dig och mnga andra feminister i Sverige.

PS: "Han r starkast" haha ja du det bara rkade bli s att kvinnor fredrar starka mn. Du kunde vl dansa med en liten fjant istllet? Gr vl, g till dreamhack och hitta en tanig kille. Feminister vill ha mn, de r bara fr lata fr att bete sig och se ut som kvinnor. Det r s enkelt. Butchiga tjejer r lata.

Jas, var du s stolt fr detta lilla fjortisutbrott att du tyckte att det frtjnar att upprepas?

Vad du tror om mig r bde OT och totalt ointressant.

mnet r pardans. Mn r generellt starkare och lngre n kvinnor, dvs har bttre mjligheter att verskda en folksamling och en lokal samt att avvrja krockar etc och min tanke var att det r en frdel nr man fr, men annars tror jag att dans skert ocks r ett av flera stt att visa upp sin vitalitet fr bde mn och kvinnor. Det hindrar inte att man kan dansa och ha kul tillsammans utan att det ngonsin blir mer n s.

Jag dansar med alla mjliga sorters mn. S lnge de inte r fr fulla, otrevliga och/eller har blckfiskarmar som kladdar runt p stllen de inte ska vara p, dansar jag s lnge jag orkar!

Ett intressant fenomen nr det gller mnniskan r frresten att vi lr vara det enda djuret som har rytm och grna utvar det i grupp, ofta. Som i dans, eller militra marscher.
Citera
2013-10-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innovativ
Ni som betraktar er som feminister, vad tycker ni om traditionell pardans dr det r mannen som fr? Vore det inte mer jmlikt om kvinnan fick fra ibland?

Tanken slog mig efter att ha brjat p kurs (r kille). Borde jag knna mig skyldig som fr? Det r ju inte bara ett privilegium utan krver en del planering, fantasi, lyhrdhet och tydlighet s visst kunde det vl vara sknt att slippa ibland. Eller r det omanligt? (Inte fr att jag vet hur det skulle se ut, det r ju praktiskt att ha ngra regler som alla r verens om s man vet vad man gr. Det blir ju lite svrt om varannan bil kr vnstertrafik p gatorna).

Sjlv kallar jag mig inte feminist. Men skriver inte heller under p den anti-feministiska kultur som ofta kommer fram hr p FB. Jag gillar lika rttigheter ven om jag tycker man kan bejaka knsskillnaderna (det blir roligare s). Men det spelar ingen roll fr mnet. r bara nyfiken p feministers syn p saken.
Vet inte om jag har bristande dans erfarenhet men de gnger jag har dansat pardans har jag aldrig knt mig styrd av mannen. Det heter styrdans men har aldrig riktigt fattat varfr, det blir snarare s att man tillsammans styr runt dr p dansgolvet och frsker undvika krockar och dylikt. It takes two to tango heter det ju
Citera
2013-10-06, 20:22
Medlem
Thunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Jas, var du s stolt fr detta lilla fjortisutbrott att du tyckte att det frtjnar att upprepas?

Vad du tror om mig r bde OT och totalt ointressant.

mnet r pardans. Mn r generellt starkare och lngre n kvinnor, dvs har bttre mjligheter att verskda en folksamling och en lokal samt att avvrja krockar etc och min tanke var att det r en frdel nr man fr, men annars tror jag att dans skert ocks r ett av flera stt att visa upp sin vitalitet fr bde mn och kvinnor. Det hindrar inte att man kan dansa och ha kul tillsammans utan att det ngonsin blir mer n s.

Jag dansar med alla mjliga sorters mn. S lnge de inte r fr fulla, otrevliga och/eller har blckfiskarmar som kladdar runt p stllen de inte ska vara p, dansar jag s lnge jag orkar!

Ett intressant fenomen nr det gller mnniskan r frresten att vi lr vara det enda djuret som har rytm och grna utvar det i grupp, ofta. Som i dans, eller militra marscher.
Men du kan vl dansa med en dvrg i s fall? Frstr inte vad problemet r, du mste vl kunna hitta en man som r kortare n dig? Du spelar ju ingen roll att mannen styr sger du, det rkar bara bli s d mannen r starkare n dig. Du mste vl kunna hitta en man som r svag? En bg med aids edyl? Eller r du 1,50 med aids? Jag tycker synd om dig i s fall, verviktig och halvdvrg. Smittad av aids efter samlag med kongoneger. En sorglig historia men inte ovanlig bland butchslynor.
Citera
2013-11-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Vet inte om jag har bristande dans erfarenhet men de gnger jag har dansat pardans har jag aldrig knt mig styrd av mannen. Det heter styrdans men har aldrig riktigt fattat varfr, det blir snarare s att man tillsammans styr runt dr p dansgolvet och frsker undvika krockar och dylikt. It takes two to tango heter det ju

nej, jag har aldrig tyckt det r ojmlikt med styrdans. Det r en bra dansform, som tyvrr blir mer sllsynt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in