Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Objektifiering i sig behöver ju inte innebära sexism. Det är ju inte så att det enbart är männen som leker hjältar där de kastar sig ut i vågorna för att rädda folk medan kvinnorna sitter på stranden redo med första hjälpen, det hade varit en sexistisk framställning. Att likvärdiga människor springer omkring och flashar vad Gud och kirurgi har givit dem är inte sexistiskt då man inte spelar på något stereotypt beteende eller underordnar något kön. Att man valde bort fula människor har heller ingenting med sexism att göra. Men du som feminist och Baywatch-fantast kanske har bättre koll på det där.
Så att man objektifierar låt oss säga en kvinnan bakdel i sexuell form, typ i en hiphopvideo, att hon bara är en röv, kallar henne för hora är inte sexistiskt? Det sexistiska ligger snarare på porträtteringen av båda könen, snarare än att kvinnan skulle vara underordnad. Hela hjälte- och hjältinnarollen som vältränade, testosteronpumpade, silikonrattande, astighta och snygga människor är sexistisk, jo. Att de enda de framhäver hos dessa karaktärer är utseendemässigt samt liknande klassiskt grekiska drag gör det hela sexistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Hur ofta ser vi bikinibrudar inom hårdrocken? Är det mer regel än undantag? För det är det nämligen inom hiphopen. När det kommer till musik och dans så är ju det ett av de få ämnena där negern faktiskt är väldigt skicklig, och det stämmer det du säger att soul, funk, blues och andra negerdominerade musikstilar inte är förnedrande och objektifierande som hiphopen. Tur är väl det.
Jag åsyftade speciellt glam- och sleazerocken, du kan kolla på videos därifrån. Men visst finns det undantag inom rock, likaså hiphopen. Det räcker med att kolla på våra svenska band. Där är det snarare en regel att de inte har lättklädda kvinnor, även om det även där finns det. Sen har vi massvis över atlanten också. Talib Kweli, Immortal Technique, Lupe Fiasco m.fl. Och nu lyssnar inte ens jag på hiphop, så jag låter mer insatta människor name dropa fler.
Hur kan du göra det till en rasfråga när det är 1 av 5 musikstilar inte objektifierar och/eller nedvärderar kvinnor?