Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Objektifiering i sig behver ju inte innebra sexism. Det r ju inte s att det enbart r mnnen som leker hjltar dr de kastar sig ut i vgorna fr att rdda folk medan kvinnorna sitter p stranden redo med frsta hjlpen, det hade varit en sexistisk framstllning. Att likvrdiga mnniskor springer omkring och flashar vad Gud och kirurgi har givit dem r inte sexistiskt d man inte spelar p ngot stereotypt beteende eller underordnar ngot kn. Att man valde bort fula mnniskor har heller ingenting med sexism att gra. Men du som feminist och Baywatch-fantast kanske har bttre koll p det dr.
S att man objektifierar lt oss sga en kvinnan bakdel i sexuell form, typ i en hiphopvideo, att hon bara r en rv, kallar henne fr hora r inte sexistiskt? Det sexistiska ligger snarare p portrtteringen av bda knen, snarare n att kvinnan skulle vara underordnad. Hela hjlte- och hjltinnarollen som vltrnade, testosteronpumpade, silikonrattande, astighta och snygga mnniskor r sexistisk, jo. Att de enda de framhver hos dessa karaktrer r utseendemssigt samt liknande klassiskt grekiska drag gr det hela sexistiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Hur ofta ser vi bikinibrudar inom hrdrocken? r det mer regel n undantag? Fr det r det nmligen inom hiphopen. Nr det kommer till musik och dans s r ju det ett av de f mnena dr negern faktiskt r vldigt skicklig, och det stmmer det du sger att soul, funk, blues och andra negerdominerade musikstilar inte r frnedrande och objektifierande som hiphopen. Tur r vl det.
Jag syftade speciellt glam- och sleazerocken, du kan kolla p videos drifrn. Men visst finns det undantag inom rock, likas hiphopen. Det rcker med att kolla p vra svenska band. Dr r det snarare en regel att de inte har lttkldda kvinnor, ven om det ven dr finns det. Sen har vi massvis ver atlanten ocks. Talib Kweli, Immortal Technique, Lupe Fiasco m.fl. Och nu lyssnar inte ens jag p hiphop, s jag lter mer insatta mnniskor name dropa fler.
Hur kan du gra det till en rasfrga nr det r 1 av 5 musikstilar inte objektifierar och/eller nedvrderar kvinnor?