2013-10-02, 02:45
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Ja precis, fr indoktrineringen kan bara ske t ett hll, eller? Gosh.

Jag tenderar att luta t det hllet, men delas i vissa frgor med sr- och likartsfeminismen, men det r en helt annan frga.

Sa jag ngonstans att serien bara var sexistisk t ett hll? Projicera inte massor nu. Nu talade jag om att the typical booty shake-hiphopdans inte r en hudfrgsfrga, d avkldda kvinnor frekommer i ven vit kultur. Att sen hela serien r sexistisk fr bde mn och kvinnor r en annan sak. Men nu var det inte det vi diskuterade.

Njae okej, fr rockstjrnor som snortade koks p brudars rvar, knullade skiten ur stackars unga groupies och behandlade dem som skrp r inte hemskt eller sexistiskt. Eller? Nu gr vi off topic dock.
D samhllet vill ge sken av att feminism r en sjlvklarhet och att alla som inte r feminister r kvinnohatare s fr man nog se det som att det oftast r feministen som r indoktrinerad och icke-feministen som tnker kritiskt. Vi har ven unga tonrstjejer som gr runt och kallar sig feminister och tror att det r synonymt med jmstlldhet, det r helt bedrvligt hur samhllet frsker forma mnniskor. Det r ofta tabu att inte vara feminist och feministen sjlv blir ofta upprrd.

Vet inte om vi kan kalla det sexism i Baywatch direkt. Visst att man objektifierade bde mn och kvinnor men det var vl inte tal om frtryck eller att det skulle vara olika roller fr mn och kvinnor, det var ju jmlika badvakter som sprang omkring och rddade folk p lika villkor. Fast jag fljde iofs inte den serien heller.

Hiphop-kultur r i stora drag svart kultur s det r vl inte s konstigt att kvinnor r extremt objektifierade dr. Nr det gller musikvideos s stts de in enbart fr att ge den store stygge negern mer status. Ofta sjunger han ju helt ppet att de r hans hoes som enbart finns till fr att behaga honom och r mindre vrda n hans skrytbilar och swimmingpool. Och detta visas dagarna i enda p TV och smutskastar kvinnor samtidigt som det romantiserar negrer och kriminalitet. Ganska hemskt nr man tnker efter.

Ja de dr hrdrockarna levde nog ett hrt liv, det r mnga konstigheter man gr nr man konstant hg och vill ltta p trycket mellan spelningar och en stressad livsstil. Fast det r ju inte s att man sjunger ppet om hur vrdelsa kvinnor r eller att de ska st och la sig runt den verordnade hrdrockaren som i negerns fall.
Citera
2013-10-02, 08:43
Medlem
MrFishboys avatar
R&S --> F&J

/Mod
Citera
2013-10-02, 09:03
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Jag talar inte bara om traditionell pardans, sl p teven och kolla p valfritt dansprogram som innefattar mnga olika stilar och koreografier s r det tydliga knsroller som gller. Det gller allt frn uppvisning till pardans. En feminist som sker sig till dans torde ju tycka detta r jobbigt nr man ska framhva kvinnlighet respektive manlighet i dansen. Speciellt hen-feminister.

Varfr skulle det vara jobbigt? Man kan vara feminist och se manlighet och kvinnlighet. Det jag kan komma p som man skulle kunna ndra r vl att paren bestmmer sjlva vem som fr istllet fr att det alltid r mannen. Men det knns nd som en ickefrga. De tvlar tillsammans, och bedms tillsammans. Ser man personen som fr som viktigare n den som fr s har vi mhnda en sexistisk instllning till det. Men faktum kvarstr ju fortfarande att de tvlar tillsammans som ett par med precis samma frutsttningar.
Citera
2013-10-02, 09:09
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Varfr skulle det vara jobbigt? Man kan vara feminist och se manlighet och kvinnlighet. Det jag kan komma p som man skulle kunna ndra r vl att paren bestmmer sjlva vem som fr istllet fr att det alltid r mannen. Men det knns nd som en ickefrga. De tvlar tillsammans, och bedms tillsammans. Ser man personen som fr som viktigare n den som fr s har vi mhnda en sexistisk instllning till det. Men faktum kvarstr ju fortfarande att de tvlar tillsammans som ett par med precis samma frutsttningar.
Jo men s r det i vriga samhllet ocks, mn och kvinnor r lika viktiga men nd s gnller feminister p knsroller.
Citera
2013-10-02, 09:21
Medlem
Extras avatar
Citat:
Jo men s r det i vriga samhllet ocks, mn och kvinnor r lika viktiga men nd s gnller feminister p knsroller.

Ja, men det r ju nr mn och kvinnor inte anses lika viktiga som folk gnller. Och det hnder ju faktiskt. Varfr det hnder kan man diskutera men en id r ju att knsrollerna spelar in.
Citera
2013-10-02, 09:34
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Ja, men det r ju nr mn och kvinnor inte anses lika viktiga som folk gnller. Och det hnder ju faktiskt. Varfr det hnder kan man diskutera men en id r ju att knsrollerna spelar in.
Mig veterligen s brukar feminister gnlla p knsroller ht hur man n vrderar dem. Undantaget r d srartsfeministerna, de gnller enbart p hur knsrollerna vrderas.
Citera
2013-10-02, 09:47
Medlem
Extras avatar
Citat:
Mig veterligen s brukar feminister gnlla p knsroller ht hur man n vrderar dem. Undantaget r d srartsfeministerna, de gnller enbart p hur knsrollerna vrderas.

Ja, det r vl helt enkelt fr att man anser att knsroller hmmar mnniskor/kvinnor.

Feminismen handlar om att gra det bttre fr kvinnan, men frgan om knsroller r ju fr bda knen. Jag ser inte det konstiga i att kritisera knsroller sett frn den vinkeln.
Citera
2013-10-02, 10:18
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
D samhllet vill ge sken av att feminism r en sjlvklarhet och att alla som inte r feminister r kvinnohatare s fr man nog se det som att det oftast r feministen som r indoktrinerad och icke-feministen som tnker kritiskt. Vi har ven unga tonrstjejer som gr runt och kallar sig feminister och tror att det r synonymt med jmstlldhet, det r helt bedrvligt hur samhllet frsker forma mnniskor. Det r ofta tabu att inte vara feminist och feministen sjlv blir ofta upprrd.

I ett samhlle br det vara sjlvklart med jmstlldhet och man ses inte alls som en kvinnohatare om man inte titulerar sig som feminist. Men mnga som vljer att gra det tror jag r srartsfeminister och enbart vill stlla sig i opposition mot kulturelitens feminism fr att de tycker vissa av deras tillvgagngsstt r alldeles fr radikala. Fr mig r feminism synonymt med jmstlldhet, varp det handlar om kvinnans frigrelse frn mannen. Vi har diskuterat det hr i en annan trd, s vi skippar att gra det hr ocks.

Citat:
Vet inte om vi kan kalla det sexism i Baywatch direkt. Visst att man objektifierade bde mn och kvinnor men det var vl inte tal om frtryck eller att det skulle vara olika roller fr mn och kvinnor, det var ju jmlika badvakter som sprang omkring och rddade folk p lika villkor. Fast jag fljde iofs inte den serien heller.

Hur kan det inte vara sexistiskt nr det objektifierar bda knen, enbart har med ljligt vltrnade, smckra och snygga mnniskor? De sprang runt och var jmlika och rdda liv p samma villkor? Ja. Okej. Nej, du fljde inte den serien s vi behver inte diskutera den.

Citat:
Hiphop-kultur r i stora drag svart kultur s det r vl inte s konstigt att kvinnor r extremt objektifierade dr. Nr det gller musikvideos s stts de in enbart fr att ge den store stygge negern mer status. Ofta sjunger han ju helt ppet att de r hans hoes som enbart finns till fr att behaga honom och r mindre vrda n hans skrytbilar och swimmingpool. Och detta visas dagarna i enda p TV och smutskastar kvinnor samtidigt som det romantiserar negrer och kriminalitet. Ganska hemskt nr man tnker efter.

Ja de dr hrdrockarna levde nog ett hrt liv, det r mnga konstigheter man gr nr man konstant hg och vill ltta p trycket mellan spelningar och en stressad livsstil. Fast det r ju inte s att man sjunger ppet om hur vrdelsa kvinnor r eller att de ska st och la sig runt den verordnade hrdrockaren som i negerns fall.

Men snlla, sluta dra in rasbiologi i diskussionen. Varfr tror du den store stygge rockaren hade en brud i bikini i sin musikvideo? Varfr viftar du bort nr vita gr det men inte svarta? Att hiphopen idag har helt vrdels grundvrderingar r en sak, men att sga att det r typiskt p.g.a. en viss hudfrg r absurt. r soul, funk, disco och andra typiska musikstilar ocks sexistiska? Nej. Ge dig.
Citera
2013-10-02, 11:24
Medlem
Thunderas avatar
ven feta ckliga suggor vill ha mn. De vill/orkar bara inte vara kvinnor. De vill mao bli frfrda (t.ex. genom dans) av en man och tillslut bli rejlt knullade av en man. De vill bara inte gra saker som kvinnor gr. Butchiga tjejer tycker att det r jobbigt att gra sdana saker, de r lata. Det r drf svenska kvinnor till 30-40 % idag r verviktiga trots att kvinnans vrde mer eller mindre sitter i utseendet.

Citat:
Ja allts, nu finns det skert ngon jttehrlig mnniska som kommer mena p att det styrdans r en manlig konstruktion och r ett glasklart fall som visar hur mannen styr kvinnan. Men i min vrld r det en ickefrga. Jag tror inte mnga mn har ngon dold diabolisk agenda i stil med "Ha! Nu fr jag minsann den satans kvinnan att flja min minsta vink. Allt gr enligt planen S ja, nu ror jag dig i hamn, flicka lilla ...".

ven om man br ndra p mindre saker fr att komma t strre problem, r styrdans typ en s obefintligt liten sak att bry sig om. Det r vl trevligt med dans?

F.. kan man vara feminist och bejaka knsskillnader. Det kallas srartsfeminism.
Du vet inte ens vad srartsfeminism r fr ngt. Det hr r srartsfeminism.

Citat:
Mannen kan, med styrka och verblick, skra familjens frsrjning. Kvinnan, intuitiv och vrdande, br, skriver Key i den mycket omdebatterade skriften Missbrukad kvinnokraft (1896), stanna i hemmet eller inneha sdana yrken som svarar mot hennes av knet bestmda karaktr.

Det kan inga svenska sliddjur leva efter ty de saknar allt vad intuition och vrdande innebr. Dessutom r de obildade och ointelligenta, vrf det bara blir komiskt nr sliddjur frsker diskutera ngt "intellektuellt".

Butchslynorna r ju en utdende art. Ingen orkar bry sig eller frska tala lite frstnd i dessa paddor. Vi skaffar riktiga kvinnor utomlands eller tar de f som finns hr i Sverige istllet. S lter vi butchiga tjejer kl statyer i tjejklder och vrka i sig snabbmat p mcdonald's som de ckliga kossor de onekligen blivit.
Citera
2013-10-02, 11:33
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundera
Du vet inte ens vad srartsfeminism r fr ngt. Det hr r srartsfeminism..

Exakt vad i min text pekar p srartsfeminism? F.. har jag redan nmnt i trden att jag sympatiserar med lik- och srartsfeminism.
Citera
2013-10-02, 11:36
Medlem
Thunderas avatar
Citat:

Negrer fr bete sig som mn. Om en vit snubbe konsekvent beter sig som en man blir han genast attackerad av butchslynorna: "but I'm still white, sometimes I just hate life".

Ta t.ex. nr Torsten Flinck klappade Gina Darawi p rumpan, hade en neger eller blatte gjort ngt sdant hade han bara varit cool. Aftonbladet hade spekulerat kring om Gina och negern har ngt ihop etc. S fort en vit snubbe gr ngt liknande blir det mediastorm. En del beror s klart p att feta butchslynor blir vta t.o.m av en nerknarkad snubbe som Flinck och knner sig svartsjuka p Gina Darawi. Men ffa r det ju det att han r vit man och d fr man inte vara en sjlvsker man. Det gillar inte feminister.
Citera
2013-10-02, 11:42
Medlem
Thunderas avatar
Citat:
Exakt vad i min text pekar p srartsfeminism? F.. har jag redan nmnt i trden att jag sympatiserar med lik- och srartsfeminism.
Hur gr det ihop? Srartsfeminister menar att kvinnan hr hemma i kket. Likhetsfeminister menar att kvinnor = mn. Det enda de har gemensamt r att bde ville ha myndighetsfrklarande och rstrtt fr kvinnor. Helt idiotiska sikter fr vrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in