Citat:
Då samhället vill ge sken av att feminism är en självklarhet och att alla som inte är feminister är kvinnohatare så får man nog se det som att det oftast är feministen som är indoktrinerad och icke-feministen som tänker kritiskt. Vi har även unga tonårstjejer som går runt och kallar sig feminister och tror att det är synonymt med jämställdhet, det är helt bedrövligt hur samhället försöker forma människor. Det är ofta tabu att inte vara feminist och feministen själv blir ofta upprörd. Ja precis, för indoktrineringen kan bara ske åt ett håll, eller? Gosh.
Jag tenderar att luta åt det hållet, men delas i vissa frågor med sär- och likartsfeminismen, men det är en helt annan fråga.
Sa jag någonstans att serien bara var sexistisk åt ett håll? Projicera inte massor nu. Nu talade jag om att the typical booty shake-hiphopdans inte är en hudfärgsfråga, då avklädda kvinnor förekommer i även vit kultur. Att sen hela serien är sexistisk för både män och kvinnor är en annan sak. Men nu var det inte det vi diskuterade.
Njae okej, för rockstjärnor som snortade koks på brudars rövar, knullade skiten ur stackars unga groupies och behandlade dem som skräp är inte hemskt eller sexistiskt. Eller? Nu går vi off topic dock.
Jag tenderar att luta åt det hållet, men delas i vissa frågor med sär- och likartsfeminismen, men det är en helt annan fråga.
Sa jag någonstans att serien bara var sexistisk åt ett håll? Projicera inte massor nu. Nu talade jag om att the typical booty shake-hiphopdans inte är en hudfärgsfråga, då avklädda kvinnor förekommer i även vit kultur. Att sen hela serien är sexistisk för både män och kvinnor är en annan sak. Men nu var det inte det vi diskuterade.
Njae okej, för rockstjärnor som snortade koks på brudars rövar, knullade skiten ur stackars unga groupies och behandlade dem som skräp är inte hemskt eller sexistiskt. Eller? Nu går vi off topic dock.
Vet inte om vi kan kalla det sexism i Baywatch direkt. Visst att man objektifierade både män och kvinnor men det var väl inte tal om förtryck eller att det skulle vara olika roller för män och kvinnor, det var ju jämlika badvakter som sprang omkring och räddade folk på lika villkor. Fast jag följde iofs inte den serien heller.
Hiphop-kultur är i stora drag svart kultur så det är väl inte så konstigt att kvinnor är extremt objektifierade där. När det gäller musikvideos så sätts de in enbart för att ge den store stygge negern mer status. Ofta sjunger han ju helt öppet att de är hans hoes som enbart finns till för att behaga honom och är mindre värda än hans skrytbilar och swimmingpool. Och detta visas dagarna i enda på TV och smutskastar kvinnor samtidigt som det romantiserar negrer och kriminalitet. Ganska hemskt när man tänker efter.
Ja de där hårdrockarna levde nog ett hårt liv, det är många konstigheter man gör när man konstant hög och vill lätta på trycket mellan spelningar och en stressad livsstil. Fast det är ju inte så att man sjunger öppet om hur värdelösa kvinnor är eller att de ska stå och åla sig runt den överordnade hårdrockaren som i negerns fall.