2013-10-02, 02:45
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Ja precis, för indoktrineringen kan bara ske åt ett håll, eller? Gosh.

Jag tenderar att luta åt det hållet, men delas i vissa frågor med sär- och likartsfeminismen, men det är en helt annan fråga.

Sa jag någonstans att serien bara var sexistisk åt ett håll? Projicera inte massor nu. Nu talade jag om att the typical booty shake-hiphopdans inte är en hudfärgsfråga, då avklädda kvinnor förekommer i även vit kultur. Att sen hela serien är sexistisk för både män och kvinnor är en annan sak. Men nu var det inte det vi diskuterade.

Njae okej, för rockstjärnor som snortade koks på brudars rövar, knullade skiten ur stackars unga groupies och behandlade dem som skräp är inte hemskt eller sexistiskt. Eller? Nu går vi off topic dock.
Då samhället vill ge sken av att feminism är en självklarhet och att alla som inte är feminister är kvinnohatare så får man nog se det som att det oftast är feministen som är indoktrinerad och icke-feministen som tänker kritiskt. Vi har även unga tonårstjejer som går runt och kallar sig feminister och tror att det är synonymt med jämställdhet, det är helt bedrövligt hur samhället försöker forma människor. Det är ofta tabu att inte vara feminist och feministen själv blir ofta upprörd.

Vet inte om vi kan kalla det sexism i Baywatch direkt. Visst att man objektifierade både män och kvinnor men det var väl inte tal om förtryck eller att det skulle vara olika roller för män och kvinnor, det var ju jämlika badvakter som sprang omkring och räddade folk på lika villkor. Fast jag följde iofs inte den serien heller.

Hiphop-kultur är i stora drag svart kultur så det är väl inte så konstigt att kvinnor är extremt objektifierade där. När det gäller musikvideos så sätts de in enbart för att ge den store stygge negern mer status. Ofta sjunger han ju helt öppet att de är hans hoes som enbart finns till för att behaga honom och är mindre värda än hans skrytbilar och swimmingpool. Och detta visas dagarna i enda på TV och smutskastar kvinnor samtidigt som det romantiserar negrer och kriminalitet. Ganska hemskt när man tänker efter.

Ja de där hårdrockarna levde nog ett hårt liv, det är många konstigheter man gör när man konstant hög och vill lätta på trycket mellan spelningar och en stressad livsstil. Fast det är ju inte så att man sjunger öppet om hur värdelösa kvinnor är eller att de ska stå och åla sig runt den överordnade hårdrockaren som i negerns fall.
Citera
2013-10-02, 08:43
Medlem
MrFishboys avatar
R&S --> F&J

/Mod
Citera
2013-10-02, 09:03
Medlem
Extras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Jag talar inte bara om traditionell pardans, slå på teven och kolla på valfritt dansprogram som innefattar många olika stilar och koreografier så är det tydliga könsroller som gäller. Det gäller allt från uppvisning till pardans. En feminist som söker sig till dans torde ju tycka detta är jobbigt när man ska framhäva kvinnlighet respektive manlighet i dansen. Speciellt hen-feminister.

Varför skulle det vara jobbigt? Man kan vara feminist och se manlighet och kvinnlighet. Det jag kan komma på som man skulle kunna ändra är väl att paren bestämmer själva vem som för istället för att det alltid är mannen. Men det känns ändå som en ickefråga. De tävlar tillsammans, och bedöms tillsammans. Ser man personen som för som viktigare än den som för så har vi måhända en sexistisk inställning till det. Men faktum kvarstår ju fortfarande att de tävlar tillsammans som ett par med precis samma förutsättningar.
Citera
2013-10-02, 09:09
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Varför skulle det vara jobbigt? Man kan vara feminist och se manlighet och kvinnlighet. Det jag kan komma på som man skulle kunna ändra är väl att paren bestämmer själva vem som för istället för att det alltid är mannen. Men det känns ändå som en ickefråga. De tävlar tillsammans, och bedöms tillsammans. Ser man personen som för som viktigare än den som för så har vi måhända en sexistisk inställning till det. Men faktum kvarstår ju fortfarande att de tävlar tillsammans som ett par med precis samma förutsättningar.
Jo men så är det i övriga samhället också, män och kvinnor är lika viktiga men ändå så gnäller feminister på könsroller.
Citera
2013-10-02, 09:21
Medlem
Extras avatar
Citat:
Jo men så är det i övriga samhället också, män och kvinnor är lika viktiga men ändå så gnäller feminister på könsroller.

Ja, men det är ju när män och kvinnor inte anses lika viktiga som folk gnäller. Och det händer ju faktiskt. Varför det händer kan man diskutera men en idé är ju att könsrollerna spelar in.
Citera
2013-10-02, 09:34
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Ja, men det är ju när män och kvinnor inte anses lika viktiga som folk gnäller. Och det händer ju faktiskt. Varför det händer kan man diskutera men en idé är ju att könsrollerna spelar in.
Mig veterligen så brukar feminister gnälla på könsroller öht hur man än värderar dem. Undantaget är då särartsfeministerna, de gnäller enbart på hur könsrollerna värderas.
Citera
2013-10-02, 09:47
Medlem
Extras avatar
Citat:
Mig veterligen så brukar feminister gnälla på könsroller öht hur man än värderar dem. Undantaget är då särartsfeministerna, de gnäller enbart på hur könsrollerna värderas.

Ja, det är väl helt enkelt för att man anser att könsroller hämmar människor/kvinnor.

Feminismen handlar om att göra det bättre för kvinnan, men frågan om könsroller är ju för båda könen. Jag ser inte det konstiga i att kritisera könsroller sett från den vinkeln.
Citera
2013-10-02, 10:18
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Då samhället vill ge sken av att feminism är en självklarhet och att alla som inte är feminister är kvinnohatare så får man nog se det som att det oftast är feministen som är indoktrinerad och icke-feministen som tänker kritiskt. Vi har även unga tonårstjejer som går runt och kallar sig feminister och tror att det är synonymt med jämställdhet, det är helt bedrövligt hur samhället försöker forma människor. Det är ofta tabu att inte vara feminist och feministen själv blir ofta upprörd.

I ett samhälle bör det vara självklart med jämställdhet och man ses inte alls som en kvinnohatare om man inte titulerar sig som feminist. Men många som väljer att göra det tror jag är särartsfeminister och enbart vill ställa sig i opposition mot kulturelitens feminism för att de tycker vissa av deras tillvägagångssätt är alldeles för radikala. För mig är feminism synonymt med jämställdhet, varpå det handlar om kvinnans frigörelse från mannen. Vi har diskuterat det här i en annan tråd, så vi skippar att göra det här också.

Citat:
Vet inte om vi kan kalla det sexism i Baywatch direkt. Visst att man objektifierade både män och kvinnor men det var väl inte tal om förtryck eller att det skulle vara olika roller för män och kvinnor, det var ju jämlika badvakter som sprang omkring och räddade folk på lika villkor. Fast jag följde iofs inte den serien heller.

Hur kan det inte vara sexistiskt när det objektifierar båda könen, enbart har med löjligt vältränade, smäckra och snygga människor? De sprang runt och var jämlika och rädda liv på samma villkor? Ja. Okej. Nej, du följde inte den serien så vi behöver inte diskutera den.

Citat:
Hiphop-kultur är i stora drag svart kultur så det är väl inte så konstigt att kvinnor är extremt objektifierade där. När det gäller musikvideos så sätts de in enbart för att ge den store stygge negern mer status. Ofta sjunger han ju helt öppet att de är hans hoes som enbart finns till för att behaga honom och är mindre värda än hans skrytbilar och swimmingpool. Och detta visas dagarna i enda på TV och smutskastar kvinnor samtidigt som det romantiserar negrer och kriminalitet. Ganska hemskt när man tänker efter.

Ja de där hårdrockarna levde nog ett hårt liv, det är många konstigheter man gör när man konstant hög och vill lätta på trycket mellan spelningar och en stressad livsstil. Fast det är ju inte så att man sjunger öppet om hur värdelösa kvinnor är eller att de ska stå och åla sig runt den överordnade hårdrockaren som i negerns fall.

Men snälla, sluta dra in rasbiologi i diskussionen. Varför tror du den store stygge rockaren hade en brud i bikini i sin musikvideo? Varför viftar du bort när vita gör det men inte svarta? Att hiphopen idag har helt värdelös grundvärderingar är en sak, men att säga att det är typiskt p.g.a. en viss hudfärg är absurt. Är soul, funk, disco och andra typiska musikstilar också sexistiska? Nej. Ge dig.
Citera
2013-10-02, 11:24
Medlem
Thunderas avatar
Även feta äckliga suggor vill ha män. De vill/orkar bara inte vara kvinnor. De vill mao bli förförda (t.ex. genom dans) av en man och tillslut bli rejält knullade av en man. De vill bara inte göra saker som kvinnor gör. Butchiga tjejer tycker att det är jobbigt att göra sådana saker, de är lata. Det är drf svenska kvinnor till 30-40 % idag är överviktiga trots att kvinnans värde mer eller mindre sitter i utseendet.

Citat:
Ja alltså, nu finns det säkert någon jättehärlig människa som kommer mena på att det styrdans är en manlig konstruktion och är ett glasklart fall som visar hur mannen styr kvinnan. Men i min värld är det en ickefråga. Jag tror inte många män har någon dold diabolisk agenda i stil med "Ha! Nu får jag minsann den satans kvinnan att följa min minsta vink. Allt går enligt planen Så ja, nu ror jag dig i hamn, flicka lilla ...".

Även om man bör ändra på mindre saker för att komma åt större problem, är styrdans typ en så obefintligt liten sak att bry sig om. Det är väl trevligt med dans?

F.ö. kan man vara feminist och bejaka könsskillnader. Det kallas särartsfeminism.
Du vet inte ens vad särartsfeminism är för ngt. Det här är särartsfeminism.

Citat:
Mannen kan, med styrka och överblick, säkra familjens försörjning. Kvinnan, intuitiv och vårdande, bör, skriver Key i den mycket omdebatterade skriften Missbrukad kvinnokraft (1896), stanna i hemmet eller inneha sådana yrken som svarar mot hennes av könet bestämda karaktär.

Det kan inga svenska sliddjur leva efter ty de saknar allt vad intuition och vårdande innebär. Dessutom är de obildade och ointelligenta, vrf det bara blir komiskt när sliddjur försöker diskutera ngt "intellektuellt".

Butchslynorna är ju en utdöende art. Ingen orkar bry sig eller försöka tala lite förstånd i dessa paddor. Vi skaffar riktiga kvinnor utomlands eller tar de få som finns här i Sverige istället. Så låter vi butchiga tjejer klä statyer i tjejkläder och vräka i sig snabbmat på mcdonald's som de äckliga kossor de onekligen blivit.
Citera
2013-10-02, 11:33
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundera
Du vet inte ens vad särartsfeminism är för ngt. Det här är särartsfeminism..

Exakt vad i min text pekar på särartsfeminism? F.ö. har jag redan nämnt i tråden att jag sympatiserar med lik- och särartsfeminism.
Citera
2013-10-02, 11:36
Medlem
Thunderas avatar
Citat:

Negrer får bete sig som män. Om en vit snubbe konsekvent beter sig som en man blir han genast attackerad av butchslynorna: "but I'm still white, sometimes I just hate life".

Ta t.ex. när Torsten Flinck klappade Gina Darawi på rumpan, hade en neger eller blatte gjort ngt sådant hade han bara varit cool. Aftonbladet hade spekulerat kring om Gina och negern har ngt ihop etc. Så fort en vit snubbe gör ngt liknande blir det mediastorm. En del beror så klart på att feta butchslynor blir våta t.o.m av en nerknarkad snubbe som Flinck och känner sig svartsjuka på Gina Darawi. Men ffa är det ju det att han är vit man och då får man inte vara en självsäker man. Det gillar inte feminister.
Citera
2013-10-02, 11:42
Medlem
Thunderas avatar
Citat:
Exakt vad i min text pekar på särartsfeminism? F.ö. har jag redan nämnt i tråden att jag sympatiserar med lik- och särartsfeminism.
Hur går det ihop? Särartsfeminister menar att kvinnan hör hemma i köket. Likhetsfeminister menar att kvinnor = män. Det enda de har gemensamt är att både ville ha myndighetsförklarande och rösträtt för kvinnor. Helt idiotiska åsikter för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in