• 1
  • 2
2013-10-01, 23:53
Medlem
Ni som betraktar er som feminister, vad tycker ni om traditionell pardans dr det r mannen som fr? Vore det inte mer jmlikt om kvinnan fick fra ibland?

Tanken slog mig efter att ha brjat p kurs (r kille). Borde jag knna mig skyldig som fr? Det r ju inte bara ett privilegium utan krver en del planering, fantasi, lyhrdhet och tydlighet s visst kunde det vl vara sknt att slippa ibland. Eller r det omanligt? (Inte fr att jag vet hur det skulle se ut, det r ju praktiskt att ha ngra regler som alla r verens om s man vet vad man gr. Det blir ju lite svrt om varannan bil kr vnstertrafik p gatorna).

Sjlv kallar jag mig inte feminist. Men skriver inte heller under p den anti-feministiska kultur som ofta kommer fram hr p FB. Jag gillar lika rttigheter ven om jag tycker man kan bejaka knsskillnaderna (det blir roligare s). Men det spelar ingen roll fr mnet. r bara nyfiken p feministers syn p saken.
Citera
2013-10-02, 00:00
Medlem
Brmcs avatar
Ja allts, nu finns det skert ngon jttehrlig mnniska som kommer mena p att det styrdans r en manlig konstruktion och r ett glasklart fall som visar hur mannen styr kvinnan. Men i min vrld r det en ickefrga. Jag tror inte mnga mn har ngon dold diabolisk agenda i stil med "Ha! Nu fr jag minsann den satans kvinnan att flja min minsta vink. Allt gr enligt planen S ja, nu ror jag dig i hamn, flicka lilla ...".

ven om man br ndra p mindre saker fr att komma t strre problem, r styrdans typ en s obefintligt liten sak att bry sig om. Det r vl trevligt med dans?

F.. kan man vara feminist och bejaka knsskillnader. Det kallas srartsfeminism.
Citera
2013-10-02, 00:18
Medlem
ninjutsus avatar
Detta gller fr all dans i princip. Mannen r den starke och dominante som styr och str fr alla lyft. Kollar man p danskoreografi s spelar man extremt mycket knsroller och borde egentligen vara en ren mardrm fr feminister.
Citera
2013-10-02, 00:28
Medlem
ManJuices avatar
Det r ju klart att flumfeministerna tillsammans med "genuspedagogerna" skulle klassa ngot s vackert som klassisk dans som en del av den "patriarkala strukturen". Dr mannen i frga "styr" kvinnan och att vi vaggas in i traditionella "knsroller".

Vanligt frekommande ord som feminister gillar att anvnda r just: knsroller, social konstruktion, hen, genusneutral, genusperspektiv, knsneutral, patriarkat, strukturer osv.

Citera
2013-10-02, 00:42
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Detta gller fr all dans i princip. Mannen r den starke och dominante som styr och str fr alla lyft. Kollar man p danskoreografi s spelar man extremt mycket knsroller och borde egentligen vara en ren mardrm fr feminister.

Ah, eller s r det en ickefrga. Brudar som dansar och blir objektifierade i videos r ett bra mycket strre problem n om du skall bugga loss och styra Lisa, 49, hela natten p din lokala krog.
Citera
2013-10-02, 01:03
Medlem
Jag r inte feminist. Men jag gissar att alla kvinnor, oavsett politiska sikter, lngtar efter pardans dr mannen styr, eftersom vi varenda jvla gympalektion hela skolgngen var tvungna att dra runt med en massa tjejbacillsrdda pojkar som inte fr sina liv vgade fra.
Citera
2013-10-02, 01:07
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Ah, eller s r det en ickefrga. Brudar som dansar och blir objektifierade i videos r ett bra mycket strre problem n om du skall bugga loss och styra Lisa, 49, hela natten p din lokala krog.
Jag talar inte bara om traditionell pardans, sl p teven och kolla p valfritt dansprogram som innefattar mnga olika stilar och koreografier s r det tydliga knsroller som gller. Det gller allt frn uppvisning till pardans. En feminist som sker sig till dans torde ju tycka detta r jobbigt nr man ska framhva kvinnlighet respektive manlighet i dansen. Speciellt hen-feminister.
Citera
2013-10-02, 01:32
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Jag talar inte bara om traditionell pardans, sl p teven och kolla p valfritt dansprogram som innefattar mnga olika stilar och koreografier s r det tydliga knsroller som gller. Det gller allt frn uppvisning till pardans. En feminist som sker sig till dans torde ju tycka detta r jobbigt nr man ska framhva kvinnlighet respektive manlighet i dansen. Speciellt hen-feminister.

Eller s r det som jag tidigare nmnt, en ickefrga. En feminist, typ jag sjlv, har inga som helst problem med att de dansar eller att mannen fr, d det .h.t. varken hjlper eller stjlper jmstlldheten. Uppvisningsdans dr en halvnaken tjej skakar sin rv framfr typ Snoop Lion r inte samma sak som en vals.

En feminist behver inte alls tycka det r jobbigt nr en frsker framhva ngot manligt respektive kvinnligt. Som jag nmnde tidigare i trden, srartsfeminism. Kolla upp det.

Men absolut, som jag sa finns det skert de feminister som trycker p att det r p.g.a. patriarkal struktur. Jag gr det inte.
Citera
2013-10-02, 01:50
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Eller s r det som jag tidigare nmnt, en ickefrga. En feminist, typ jag sjlv, har inga som helst problem med att de dansar eller att mannen fr, d det .h.t. varken hjlper eller stjlper jmstlldheten. Uppvisningsdans dr en halvnaken tjej skakar sin rv framfr typ Snoop Lion r inte samma sak som en vals.

En feminist behver inte alls tycka det r jobbigt nr en frsker framhva ngot manligt respektive kvinnligt. Som jag nmnde tidigare i trden, srartsfeminism. Kolla upp det.

Men absolut, som jag sa finns det skert de feminister som trycker p att det r p.g.a. patriarkal struktur. Jag gr det inte.
Srartsfeminister r mer undantag n regel men om vi ltsas att vi kan benmna en feminist som vettig s skulle det i s fall vara srartsfeministerna. Men om vi tnker det utifrn den typiske likhetsfeministens perspektiv s skulle det vara intressant att hra hur de ser p saken. En ultraradikal scumfeminist ser ju helt klart en patriarkal struktur i alla fall.

Sen det hr med MTV dr hoes skakar rumpa r vl mer ett negerproblem snarare n patriarkalt frtryck, fast jag kollar inte s mycket p den kanalen eller liknande videos s jag vet inte.
Citera
2013-10-02, 02:03
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Srartsfeminister r mer undantag n regel men om vi ltsas att vi kan benmna en feminist som vettig s skulle det i s fall vara srartsfeministerna. Men om vi tnker det utifrn den typiske likhetsfeministens perspektiv s skulle det vara intressant att hra hur de ser p saken. En ultraradikal scumfeminist ser ju helt klart en patriarkal struktur i alla fall.

Sen det hr med MTV dr hoes skakar rumpa r vl mer ett negerproblem snarare n patriarkalt frtryck, fast jag kollar inte s mycket p den kanalen eller liknande videos s jag vet inte.

Ja, det kanske det r i dagslget. Dock tror jag mnga r srartsfeminister utan att ha ett hum om att det finns. Hur mnga hr man inte sga "Jag tror p jmstlldhet men tycker mn ska f vara mn och kvinnor kvinnor". I stora drag r det srartsfeminism. Folk drar dock de konstiga parallellerna till feminism. Bde frn antifeministernas sida som feministernas sida.

Jag r likhetsfeminist och du fr grna lsa mitt frsta inlgg. Som sagt. Det r en ickefrga. Leta inte problem dr det inte finns problem. Lt folk dansa om de trivs med att dansa s lnge det inte r en frtryckarkultur. Bara fr att mannen fr tyder inte det p att han frtrycker kvinnan.

Ja givetvis slpar vi in rasbiologi i det hr. Lttkldda damer fanns faktiskt i, hr och hpna, vit kultur ocks. Inom rockmusiken, tv-serier och dylikt. Baywatch r ett superbt exempel. Det handlar inte bara om hudfrg dr, tyvrr.
Citera
2013-10-02, 02:13
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ja, det kanske det r i dagslget. Dock tror jag mnga r srartsfeminister utan att ha ett hum om att det finns. Hur mnga hr man inte sga "Jag tror p jmstlldhet men tycker mn ska f vara mn och kvinnor kvinnor". I stora drag r det srartsfeminism. Folk drar dock de konstiga parallellerna till feminism. Bde frn antifeministernas sida som feministernas sida.

Jag r likhetsfeminist och du fr grna lsa mitt frsta inlgg. Som sagt. Det r en ickefrga. Leta inte problem dr det inte finns problem. Lt folk dansa om de trivs med att dansa s lnge det inte r en frtryckarkultur. Bara fr att mannen fr tyder inte det p att han frtrycker kvinnan.

Ja givetvis slpar vi in rasbiologi i det hr. Lttkldda damer fanns faktiskt i, hr och hpna, vit kultur ocks. Inom rockmusiken, tv-serier och dylikt. Baywatch r ett superbt exempel. Det handlar inte bara om hudfrg dr, tyvrr.
Mja skulle nog sga att ingen vettig mnniska r feminist ht och att det allt som oftast handlar om indoktrinering eller att man r politisk korrekt.

Jaha, tolkade det som att du sjlv var srartsfeminist. Det var ju trkigt att hra, beklagar.

Fast i Baywatch har du ven mn som springer runt i badbrallor och flexar med musklerna s det r nog ingen strre skillnad. Nr det kommer till hoes som shakar ass s r det ofta vita brudar med en stor neger. r det ingen neger s r det ofta en whigger som apar efter negern. Det tar det hela till en ny niv men skulle nog inte sga att det r vit kultur eller kan jmfras med rockkultur.
Citera
2013-10-02, 02:18
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Mja skulle nog sga att ingen vettig mnniska r feminist ht och att det allt som oftast handlar om indoktrinering eller att man r politisk korrekt.

Jaha, tolkade det som att du sjlv var srartsfeminist. Det var ju trkigt att hra, beklagar.

Fast i Baywatch har du ven mn som springer runt i badbrallor och flexar med musklerna s det r nog ingen strre skillnad. Nr det kommer till hoes som shakar ass s r det ofta vita brudar med en stor neger. r det ingen neger s r det ofta en whigger som apar efter negern. Det tar det hela till en ny niv men skulle nog inte sga att det r vit kultur eller kan jmfras med rockkultur.

Ja precis, fr indoktrineringen kan bara ske t ett hll, eller? Gosh.

Jag tenderar att luta t det hllet, men delas i vissa frgor med sr- och likartsfeminismen, men det r en helt annan frga.

Sa jag ngonstans att serien bara var sexistisk t ett hll? Projicera inte massor nu. Nu talade jag om att the typical booty shake-hiphopdans inte r en hudfrgsfrga, d avkldda kvinnor frekommer i ven vit kultur. Att sen hela serien r sexistisk fr bde mn och kvinnor r en annan sak. Men nu var det inte det vi diskuterade.

Njae okej, fr rockstjrnor som snortade koks p brudars rvar, knullade skiten ur stackars unga groupies och behandlade dem som skrp r inte hemskt eller sexistiskt. Eller? Nu gr vi off topic dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in