Tjena!
Tänkte bjuda på lite evidensbaserade lösningar för bakfylla. Som sjuksköterska har jag djupdykt lite i varför bakfylla uppstår! Jag hoppas att jag kan förklara på ett enkelt sätt så att alla förstår
Vad är baksmälla?
En vanlig myt är att baksmälla orsakas av uttorkning, jag kan berätta att det är betydligt med komplicerat än så!
Jag vågar påstå att bakrus orsakas av flera olika komponenter. Dels är det nedbrytningen av alkohol i levern som leder till bildning av olika ämnen som är illamående framkallande bl.a acetaldehyd. Acetaldehyd är en brandfarlig vätska som luktar sötaktigt och det är just detta ämne som ger den typiska lukten av "alkis".
Vi vet att färgade drycker medför ökad risk för bakfylla, detta beror på att jäsningen av dessa drycker leder till bildning av "Congener", vilket också är direkt "giftiga" för människan.
Sen uppstår självklart en uttorkning, detta beror på flera olika saker. Bl.a jobbar tarmen slarvigare och blir sämre på att ta upp vatten och vi får den klassiska bakis "diarrén" (inte hos alla). Även njurarna blir slarviga på att spara vatten och salter tillföljd av olika hormon rubbningar.
Det finns fler faktorer men min tolkning av bakfylla är att dessa är stora delar av huvudorsaken.
Alltså, vi intar ämnen som är direkt illamåendeframkallande, vår lever omvandlar alkohol till acetaldehyd och vi blir uttorkade av olika orsaker.
Symtom
Inom medicinen beskriver vi bakrus med symtom som illamående, yrsel, ostadighetskänsla och huvudvärk.
När blir jag bakfull?
Vi brukar säga att vid ca 1.5promille upplever nästan alla patienter någon form av bakrus.
Förebyggande åtgärder
Självklart ska man tänka på att inte blanda många olika sorters alkohol.
Undvik färgade drycker, whiskey, rödvin mm.
Tänk på vätskebalansen, drick gärna några extra glas vatten innan du hoppar i säng. Tillsätt gärna lite resorb.
HJÄLP, jag är bakfull
Det finns massor av huskurer mot bakfylla. Jag tänkte lista mina personliga som jag som sjuksköterska tillämpar.
Omeprazol - Hjälper mot den sura magen och den svidande känslan.
Ipren/Ibumetin - Hjälper mot den inflammatoriska processen i kroppen orsakad av alla toxiska ämnen.
Alvedon -
OBS Jag själv är väldigt sällan bakfull, alvedon är olämpligt i kombination med alkohol men jag måste erkänna att det slinker ned en då det är riktigt effektivt mot huvudvärk.
Smutta på resorb - Hjälper mot uttorkningen.
Vila lagom, gå gärna upp och ta en varm och skön dusch! Knalla en liten promenad om du orkar.
Botemedel som kräver sjukvårdskontakter.
Zofran - Kräver recept eller tillgång till läkemedel. Ett medel mot illamående som används efter operationer och vid cellgifter. Mycket effektivt skulle aldrig klara en bakfylla utan denna guldklimp.
En eller två påsar dropp - Ja det stämmer faktiskt. Både jag och sambon är sjuksköterskor så det händer att vi kopplar ett socker dropp eller en påse ringer acetat. Tillsätter alltid en ampull med vattenlösliga vitaminer. (Speciellt B-vitamin).
Jag har varit svinigt bakfull men efter 1-2 liter dropp och endel medikament så måste jag säga att jag är mer eller mindre återställd. Självklart går det lika bra att dricka motsvarande mängd vatten med resorb, men känslan av att bli snabbt rehydrerad är underbar!