Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
1 liter vatten + cigarr så är man bakfyllefri, när jag är full kan jag dricka farliga mängder vatten innan sänggång

Tänkte skriva samma sak.
Klunka ett par glas vatten innan du däckar så mår du mycket bättre dagen efter.
Citera
2016-01-11, 00:55
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sursvamp
TS för faaan, nu får du vara testpilot

Jag hörde det från en kille som på ett bygge jobbade parallelt med ett gäng polacker, som i sedvanlig ordning söp som svin varje kväll.

Vid frågan om deras baksmälla hade dom gjort klart att man skall dricka spadet från en burk med saltgurka/smörgåsgurka! Tydligen mycket nyttig skit i där.

Någon lärd människa kanske kan svara på vad som skulle kunna tänkas vara i en sådan dricka som skulle få en bakfull balt att knega på en hel dag? ... Eller så är det bara bullshit, dom är sega dom där balterna.

Låter som något man säger för att jävlas
Citera
2016-01-19, 15:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Fast jag tycker nästan att huvudvärken är sekundär. Den är uthärdlig, eller kan åtminstone botas till uthärdliga nivåer med hjälp av Ipren, det värsta med att vara bakfull är allt det andra. Den odefinierbara molande ångesten, den kroppsliga svagheten, kallsvettningarna och feberfrossan, magknipet, lös avföring, sura uppstötningar osv.
För att inte tala om ångesten man får när man lite vagt minns allt pinsamt man gjort under fyllan. Typ: tjejen/frugan är väldigt kort i tonen under frukosten, eller hela förmiddagen, och man bara väntar på att hennes antydningar om ens beteende kvällen innan. Man hoppas att det inte ska vara nåt alltför obehagligt man får höra.
Sånt är mycket värre än de fysiska obehagen.
Citera
2016-01-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
För att inte tala om ångesten man får när man lite vagt minns allt pinsamt man gjort under fyllan. Typ: tjejen/frugan är väldigt kort i tonen under frukosten, eller hela förmiddagen, och man bara väntar på att hennes antydningar om ens beteende kvällen innan. Man hoppas att det inte ska vara nåt alltför obehagligt man får höra.
Sånt är mycket värre än de fysiska obehagen.
Förstår din poäng här, men just nu råkar jag vara singel så just den spelar ingen roll för mig.

Dock, vet jag inte hur många gånger jag har köpt blommor och chokladkartonger i förebyggande syfte som har delats ut dagen efter för jag har haft dåligt samvete för saker jag eventuellt har sagt/gjort.

Plus jag har ett jävla morgonhumör. Kan vara ett riktigt svin på mornarna utan att mena det.
Citera
2016-01-20, 19:14
Medlem
Tammers avatar
Att sluta dricka alkohol tidigare på kvällen, och sista timmen innan man lägger sig bara dricka vatten är väl det enklaste och säkraste sättet att slippa bakfylla. Man måste ju inte dricka som om det vore sista chansen att bli full, det kommer nya helger framöver...
Citera
2016-03-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att sluta dricka alkohol tidigare på kvällen, och sista timmen innan man lägger sig bara dricka vatten är väl det enklaste och säkraste sättet att slippa bakfylla.
Precis!
Bästa sättet att slippa bakfylla är ju att sova förbi den.
Men för att göra det bör man hålla sig vaken några timmar efter man slutat dricka.
En lindrig bakfylla kanske bara håller i sig 8-12 timmar, så det går att sova förbi det värsta.
Felet man gör är att lägga sig direkt när man slutat dricka.
Men det tar väl +5 timmar för bakfyllan att kicka in, så sover man 8 timmar vaknar man mitt i det värsta.

Om man istället håller sig vaken några timmra efter man slutat dricka och först lägger sig när bakfyllan närmar sig, då kan man ju sova genom bakfyllan och vakna när det värsta är över.

Fråga: Exakt hur många timmar efter man slutat dricka börjar bakfyllan?
(hittar ingen info på nätet, står bara väldigt luddigt, typ "several hours")
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-03-30 kl. 20:56.
Citera
2016-03-30, 22:07
Medlem
Tjena!

Tänkte bjuda på lite evidensbaserade lösningar för bakfylla. Som sjuksköterska har jag djupdykt lite i varför bakfylla uppstår! Jag hoppas att jag kan förklara på ett enkelt sätt så att alla förstår

Vad är baksmälla?
En vanlig myt är att baksmälla orsakas av uttorkning, jag kan berätta att det är betydligt med komplicerat än så!

Jag vågar påstå att bakrus orsakas av flera olika komponenter. Dels är det nedbrytningen av alkohol i levern som leder till bildning av olika ämnen som är illamående framkallande bl.a acetaldehyd. Acetaldehyd är en brandfarlig vätska som luktar sötaktigt och det är just detta ämne som ger den typiska lukten av "alkis".

Vi vet att färgade drycker medför ökad risk för bakfylla, detta beror på att jäsningen av dessa drycker leder till bildning av "Congener", vilket också är direkt "giftiga" för människan.

Sen uppstår självklart en uttorkning, detta beror på flera olika saker. Bl.a jobbar tarmen slarvigare och blir sämre på att ta upp vatten och vi får den klassiska bakis "diarrén" (inte hos alla). Även njurarna blir slarviga på att spara vatten och salter tillföljd av olika hormon rubbningar.

Det finns fler faktorer men min tolkning av bakfylla är att dessa är stora delar av huvudorsaken.
Alltså, vi intar ämnen som är direkt illamåendeframkallande, vår lever omvandlar alkohol till acetaldehyd och vi blir uttorkade av olika orsaker.

Symtom
Inom medicinen beskriver vi bakrus med symtom som illamående, yrsel, ostadighetskänsla och huvudvärk.

När blir jag bakfull?
Vi brukar säga att vid ca 1.5promille upplever nästan alla patienter någon form av bakrus.

Förebyggande åtgärder
Självklart ska man tänka på att inte blanda många olika sorters alkohol.
Undvik färgade drycker, whiskey, rödvin mm.
Tänk på vätskebalansen, drick gärna några extra glas vatten innan du hoppar i säng. Tillsätt gärna lite resorb.

HJÄLP, jag är bakfull
Det finns massor av huskurer mot bakfylla. Jag tänkte lista mina personliga som jag som sjuksköterska tillämpar.
Omeprazol - Hjälper mot den sura magen och den svidande känslan.
Ipren/Ibumetin - Hjälper mot den inflammatoriska processen i kroppen orsakad av alla toxiska ämnen.
Alvedon - OBS Jag själv är väldigt sällan bakfull, alvedon är olämpligt i kombination med alkohol men jag måste erkänna att det slinker ned en då det är riktigt effektivt mot huvudvärk.
Smutta på resorb - Hjälper mot uttorkningen.
Vila lagom, gå gärna upp och ta en varm och skön dusch! Knalla en liten promenad om du orkar.

Botemedel som kräver sjukvårdskontakter.
Zofran - Kräver recept eller tillgång till läkemedel. Ett medel mot illamående som används efter operationer och vid cellgifter. Mycket effektivt skulle aldrig klara en bakfylla utan denna guldklimp.
En eller två påsar dropp - Ja det stämmer faktiskt. Både jag och sambon är sjuksköterskor så det händer att vi kopplar ett socker dropp eller en påse ringer acetat. Tillsätter alltid en ampull med vattenlösliga vitaminer. (Speciellt B-vitamin).

Jag har varit svinigt bakfull men efter 1-2 liter dropp och endel medikament så måste jag säga att jag är mer eller mindre återställd. Självklart går det lika bra att dricka motsvarande mängd vatten med resorb, men känslan av att bli snabbt rehydrerad är underbar!
Citera
2017-08-04, 22:52
Medlem
Om jag faktiskt aldrig går och lägger mig, undviker jag en bakfylla då? Säg att jag dricker mig till typ 1,5 promille ikväll, för att sedan dygna till ca 20.00, blir jag ens bakfull då? Alltså, jag är ju nykter igen när jag går och lägger mig. Blir jag bakfull oavsett på förmiddagen kanske? Någon som provat?
Citera
2018-09-26, 02:20
Bannlyst
Saltvatten är grymt viktigt.

Ett annat tips är att vara upp en timme eller två efter man slutat dricka och bara klunka i sig en jävla massa vatten, sitt vid datorn och kolla på youtube eller något. Det är förvånande hur mycket man klarnar till efter en timme eller två, och gå sen o lägg dig. Du kommer vakna upp och må mycket bättre än du somnat full som ett svin.
Citera
2024-06-23, 18:02
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Pisk Patch som jag såg på TikTok säger att man blir kvitt bakfyllan om man sätter på sig plåstret. Känns som världens scam va?

https://piskadig.se/collections/vara-plaster

Hittar inte så mkt om det på nätet och alla recensioner är 5 stjärnor, så antar de skrivit dem själva.

Någon som har erfarenhet av dessa?
Citera
2024-06-23, 18:07
Medlem
Det enda som funkar för mig är att käka innan man går och lägger sig och dricka rikligt med vatten.
Sen nästa dag en dusch och sen ett extra trick. Man fyller upp handfatet med iskallt vatten och doppar huvudet i den med jämna mellanrum.
Citera
2024-06-23, 18:11
Bannlyst
Det är bara när gått på spriten alldeles för hårt och utan vatten och salt som jag blir fysiskt bakfull. Alkohol dränerer kroppen på mineraler och mineraler så drick multivatamin, vatten och ta b-vitaminer, framförallt tiamin.

Mitt problem med bakfylla har mest med psyket att göra. Du har använt upp dopamin i hjärnan vilket ger ångest. Framförallt om du gått över gränsen på fyllan. Men överlag beror min bakfylla på dopamin-brist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in