2013-10-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Varför jämför du allergitabletter med lergigan? Jag tror inte att det är omöjligt att han får stesolid, faktiskt. Stesolid finns som de flesta andra tabletter i varierande styrka, alltså mätt i mg.

Han är ju på rättspsyk OCH är självmordsbenägen OCH säkert en massa annat också. För att landa i sina nerver är det alltså inte omöjligt med någon form av lugnande. Och INTE allergitabletter! Herregud, pollensäsongen är över för längesedan.
Nja, Lergigan är väl efedrin? Så det är väl alldeles riktigt att det inte är någon allergimedicin, primärt.

EDIT Atarax är väl däremot en antihistamin och kan nog vara verksam vid allergier samtidigt som den också är litet lugnande.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-02 kl. 17:05.
Citera
2013-10-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I Norge. Vad jag förstår har man ingen internetåtkonst alls på en svensk säkerhetsanstalt. Och möjlighet att skriva och spela spel förutsätter bara datortillgång, inte internetåtkomst.

Helt korrekt. Datortillgång alltså.
Citera
2013-10-02, 17:08
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
http://www.hitta.se/karta#center=6257901:1547939&zl=13&bounds=6347744: 637792,7637984:2734944&from=1&pageCount=20&level=1 &sm=6&var=g%C3%B6rans%20d%C3%A4mme%2C%20hulterstad &type=sat&rlm=1

Jag gissar att det är den lilla rutan han parkerat bilen. På stora vägen finns en vit skylt som säger Görans Dämme 1
Östrans bild visar att det är en bit kvar till havet.
Han bara måste ha sett när alla bilarna kom.
Lite smickrad att de sökte efter honom?

Han borde ha kommit ner morgon/förmiddag /lunch till Öland beroende om han var kvar och tittade på brasan eller ej.

Låt oss säga förmiddag. Vad gjorde han i så fall fram till 22-tiden när bilen iakttas?

EDIT: Vad var det för bil föresten. Hyrbil/firmabil? Enligt Ratsit (om man kan lita på det) har han ingen bil registrerad på sig själv.
Senast redigerad av Orsa 2013-10-02 kl. 17:17.
Citera
2013-10-02, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Philliam
Det är fel att fastighetsägaren inte var hemma.

Om vi pratar Malmv*gen 21 så var visst fastighetsägaren hemma.

Det var fastighetsägaren som tog emot flickan som lyckades ta sig ut.

Jag kan inte gatunamn i denna historia så vilken adress som är aktuell har jag ingen aning om,
det är personen i denna artikel jag relaterar till som husägaren, vem som tagit emot flickan
när hon kom ut vet jag inte jag har bara läst att det var omkringboende.

http://www.barometern.se/nyheter/oland/padrag-pa-oland-efter-mordbrand-i-stockholm(3959834).gm

Citat:
Fritidshuset som brann ligger på en tomt där det finns en större fastighet. Det har varit uthyrt till en man under cirka ett halvårs tid.

- Han har varit där ungefär varannan helg när han hade sina barn, säger fastighetsägaren till TT.

Han vill inte lämna några fler uppgifter om mannen som hyr.

Fastighetsägaren var inte hemma under branden.
Citera
2013-10-02, 17:18
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag kan inte känna något som helst medlidande med den här pappan. Varför hitta på en massa diagnoser om en obekant person för att framställa GM själv som ett offer?

Nej, sanningen är nog snarare den att han känt sig kränkt för att kvinnan ville leva sitt liv utan honom. För det ska hon straffas. Ett straff som kommer plåga henne för återstoden av sitt liv. Barnen blir då ett utmärkt redskap. Han väljer därtill en fruktansvärt plågsam död för barnen. Att han rispat sig själv lite lätt efteråt ger jag inte mycket för. Hade han verkligen varit självmordsbenägen hade han själv stannat kvar i huset när det brann - men den här ondskefulla människan ville leva.
Hoppas verkligen att han döms till fängelse. Först i fängelset lär han få sitt verkliga straff.
Det är troligtvis en försvarsmekanism som syftar till att avhumanisera förövaren. Om man tar bort ansvaret från personen blir det genast enklare att acceptera den grymma handlingen eftersom han ju inte kunde rå för det. Således slipper man bemöta det faktum att människan, en sådan som du och jag -hemska tanke- faktiskt har en sådan kapacitet för hat och illvilja.
Citera
2013-10-02, 17:19
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Polisen anträffade GM ca 06.30 måndag morgon. Dom följde blodspåren från bilen till sjöboden. Med hjälp av en hundnäsa.

Någon skrev att han hade vänt tillbaka, han var alltså inte i sjöboden när han hittades.
Undrar vilken kondition han var i?
Citera
2013-10-02, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, nej, nej. Hedersmord är kulturellt betingat, en föreställning som sitter mycket djupt (tyvärr). Det gå inte att jämställa överhuvudtaget med det här brottet, eller ens liknas vid. I vissa kretsar är dessa brott accepterade och nödvändiga, för att rädda en stor grupp. Brottet i denna tråd är varken accepterat eller nödvändigt på något sätt, mer än för en ensam, förvirrad gm.
Enligt uppgift var det första den överlevande flickan sa "så skönt att pappa inte hade ett hedersmotiv i alla fall".
Hur kan vara så bisarrt gärningsmansfixerad att man säger att detta mord inte går att jämställa med hedersmord? "Jämställa med" innebär en värdering. Motiven kan vara olika, men för barnen är det oerhört ointressant.
Citera
2013-10-02, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Det är troligtvis en försvarsmekanism som syftar till att avhumanisera förövaren. Om man tar bort ansvaret från personen blir det genast enklare att acceptera den grymma handlingen eftersom han ju inte kunde rå för det. Således slipper man bemöta det faktum att människan, en sådan som du och jag -hemska tanke- faktiskt har en sådan kapacitet för hat och illvilja.
Angående det (av mig fetade): Nej det där håller jag inte alls med om. Väldigt många blir kränkta (på det sätt som den här personen antagligen anser sig blivit av exfrun) men väldigt få blir våldsamma och att försöka elda upp sina egna barn är unikt.

Det vanligaste är väl att föräldrarna kan vara bittra fiender men normala människor lämnar barnen utanför vuxenvärldens trätor.

Att den här personen har en abnorm personlighet kan man nog ganska lätt slå fast. Lika säkert kan man utesluta psykos, eftersom en person med akut psykos knappast agerar så beräknande (att spika igen fönster och ta bort stegen etc. ). En psykotiker kan säkert smsa men hela tillvägagångssättet i övrigt pekar på en allvarlig personlighetsstörning.

Jag är iofs ingen expert på personlighetsstörningar men arbetar dagligen med psykosvård.
Citera
2013-10-02, 17:39
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur kan vara så bisarrt gärningsmansfixerad att man säger att detta mord inte går att jämställa med hedersmord? "Jämställa med" innebär en värdering. Motiven kan vara olika, men för barnen är det oerhört ointressant.

Absolut!
Små barn som älskar mamma och pappa förutsättningslöst. Hur i helvete kan man använda dem som verktyg? Förgöra förinta dem?
Heder kränkning lust eller vad som helst skitsamma. Att ta sig rätten att dräpa
Citera
2013-10-02, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Angående det (av mig fetade): Nej det där håller jag inte alls med om. Väldigt många blir kränkta (på det sätt som den här personen antagligen anser sig blivit av exfrun) men väldigt få blir våldsamma och att försöka elda upp sina egna barn är unikt.

Det vanligaste är väl att föräldrarna kan vara bittra fiender men normala människor lämnar barnen utanför vuxenvärldens trätor.

Att den här personen har en abnorm personlighet kan man nog ganska lätt slå fast. Lika säkert kan man utesluta psykos, eftersom en person med akut psykos knappast agerar så beräknande (att spika igen fönster och ta bort stegen etc. ). En psykotiker kan säkert smsa men hela tillvägagångssättet i övrigt pekar på en allvarlig personlighetsstörning.

Jag är iofs ingen expert på personlighetsstörningar men arbetar dagligen med psykosvård.

GM hotade redan sin första fru på samma sätt just när han hade vårdnaden över barnen när dom var små. Då var det "något" som gjorde att han inte fullföljde tanken. Oklart vad men hon kontaktade polisen och visade SMS:et. Kan ha varit det som avgjorde?

I det här fallet tror jag han skickade SMS:et i efterskott.

Hans mobiltrafik torde ha en del att förtälja.

Jag tror han planerade detta i detalj, men något gick "fel" - ett barn överlevde.

Tack och lov.

Ren spekulation - jag vet. Men jag tror han hade tänkt sig ett annat scenario - där han inte hann rädda barnen men försökte och själv blev skadad. Heroisk insats skulle nog bättre stämma in i hans självbild.
Senast redigerad av Remark 2013-10-02 kl. 17:51.
Citera
2013-10-02, 17:58
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Människan har inte kapacitet för hat och illvilja, eller vad menar du? Man får ju skilja på tanke och handling. Det är självklart att de flesta har en empatisk spärr och ett konsekvenstänk, annars skulle samhället urarta i kaos.
Citera
2013-10-02, 18:03
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Låt oss säga förmiddag. Vad gjorde han i så fall fram till 22-tiden när bilen iakttas?

EDIT: Vad var det för bil föresten. Hyrbil/firmabil? Enligt Ratsit (om man kan lita på det) har han ingen bil registrerad på sig själv.

Det undrar jag med. Leasingbil på firman kanske? Han har väl tankat och ätit? För han har väl inte packat matsäck för en dag vid havet?
Jag fattar inte varför han åkte dit. Vad det havet han var ute efter finns det hela vägen ner. Jag undrar också när han skar sig? På Dalarö? I Bilen på väg till Öland? När han kom till Öland?
Det finns ju fartkamror på väg till Öland, har han fastnat där?
Eller körde han lugnt, nöjd med sig själv och sitt dagsverke? Kände han sig fri?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in