Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Angående det (av mig fetade): Nej det där håller jag inte alls med om. Väldigt många blir kränkta (på det sätt som den här personen antagligen anser sig blivit av exfrun) men väldigt få blir våldsamma och att försöka elda upp sina egna barn är unikt.
Det vanligaste är väl att föräldrarna kan vara bittra fiender men normala människor lämnar barnen utanför vuxenvärldens trätor.
Att den här personen har en abnorm personlighet kan man nog ganska lätt slå fast. Lika säkert kan man utesluta psykos, eftersom en person med akut psykos knappast agerar så beräknande (att spika igen fönster och ta bort stegen etc. ). En psykotiker kan säkert smsa men hela tillvägagångssättet i övrigt pekar på en allvarlig personlighetsstörning.
Jag är iofs ingen expert på personlighetsstörningar men arbetar dagligen med psykosvård.
GM hotade redan sin första fru på samma sätt just när han hade vårdnaden över barnen när dom var små. Då var det "något" som gjorde att han inte fullföljde tanken. Oklart vad men hon kontaktade polisen och visade SMS:et. Kan ha varit det som avgjorde?
I det här fallet tror jag han skickade SMS:et i efterskott.
Hans mobiltrafik torde ha en del att förtälja.
Jag tror han planerade detta i detalj, men något gick "fel" - ett barn överlevde.
Tack och lov.
Ren spekulation - jag vet. Men jag tror han hade tänkt sig ett annat scenario - där han inte hann rädda barnen men försökte och själv blev skadad. Heroisk insats skulle nog bättre stämma in i hans självbild.