2013-10-02, 15:10
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ditt Nja, är ett riktigt påpekande, men är det någon som tror att han inte blir åtalad eller att åklagaren saknar bevis för att styrka åtalet och få en fällande dom?
Teoretiskt är vådeld tänkbart men jag tror nog att brandplatsundersökningen klarar ut att det inte är fallet.
Citera
2013-10-02, 15:11
Medlem
Greypowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkami
Hur vet man att det handlar om "psykos"? Vi har fått veta att han är självmordsbenägen, en person behöver inte psykos för att vara "icke hörbar". Man vill nog inte heller ta risker, att han begår självmord i sin cell.

Edit: Förresten en person med "psykos" kan jag inte tänka mig skulle skicka/skriva så klart och tydligt "hämden är ljuv". Det säger allt, inte för att han hörde röster som uppmanade etc.

Håller med. Ingen "psykos" men inte heller många hjärnceller som funkade heller. Hans svartsjuka måste har kortslutit huvudet.
Citera
2013-10-02, 15:22
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
GM är endast ett "offer" av sina egna handlingar. Allt elände har han med berått mod förorsakat och begått själv. Ingen annan. Därom råder väl ingen tveksamhet.

Men frågan om varför, hur kunde han? Den frågan vill åtminstone jag försöka begripa. Det är ett ytterst ovanligt grymt brott som begåtts.

Det finns många människor som någon gång känner sig kränkt men dom utför sällan våldsbrott av detta slag.

Att den finns en psykisk störning av något slag som är inblandad tror jag nog också är tämligen säkert.

Han behöver inte ha någon diagnos för detta bestialiska brott. Det räcker gott och väl med hatisk och hämndlysten, samt att han är en ondsint typ.

När flickor "ramlar från balkonger" talas det aldrig om någon psykisk störning eller psykos hos GM. Där är också förövaren ofta en nära anhörig, typ far eller bror. Då heter det hedersmord.
Båda dessa fall har mycket gemensamt då morden skett pga att GM straffar den som gått emot GM vilja.
Citera
2013-10-02, 15:28
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Han behöver inte ha någon diagnos för detta bestialiska brott. Det räcker gott och väl med hatisk och hämndlysten, samt att han är en ondsint typ.

När flickor "ramlar från balkonger" talas det aldrig om någon psykisk störning eller psykos hos GM. Där är också förövaren ofta en nära anhörig, typ far eller bror. Då heter det hedersmord.
Båda dessa fall har mycket gemensamt då morden skett pga att GM straffar den som gått emot GM vilja.

Nej, nej, nej. Hedersmord är kulturellt betingat, en föreställning som sitter mycket djupt (tyvärr). Det gå inte att jämställa överhuvudtaget med det här brottet, eller ens liknas vid. I vissa kretsar är dessa brott accepterade och nödvändiga, för att rädda en stor grupp. Brottet i denna tråd är varken accepterat eller nödvändigt på något sätt, mer än för en ensam, förvirrad gm.
Citera
2013-10-02, 15:34
Medlem
TbbWs avatar
http://www.ostran.se/NYHETER/Oeland/Misstaenkte-moerdaren-har-gripits-paa-Oeland

Citat:
Här vid Görans Dämme, en våtmark i Hulterstad på sydöstra Öland, ska den eftersökte mannens bil ha påträffats. Enligt uppgifter till Östran bärgades fordonet från platsen redan vid 02-tiden i morse.

När blev han gripen?
Han har alltså vandrat vid havet under dagen. (Vem skulle inte vilja ha en dag vid havet)
Han måste ha sett poliserna för det är ju platt på Öland som Smålandtintin skrev.
Har svårt att tänka mig att Polisen flyttar bilen innan de har kollat området.

Enligt tidigare inlägg har han gått norrut till en sjöbod vid Tribergaläge.
Vände han om när han såg alla Polisbilarna?
Senast redigerad av TbbW 2013-10-02 kl. 16:26. Anledning: stavfel
Citera
2013-10-02, 15:40
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, nej, nej. Hedersmord är kulturellt betingat, en föreställning som sitter mycket djupt (tyvärr). Det gå inte att jämställa överhuvudtaget med det här brottet, eller ens liknas vid. I vissa kretsar är dessa brott accepterade och nödvändiga, för att rädda en stor grupp. Brottet i denna tråd är varken accepterat eller nödvändigt på något sätt, mer än för en ensam, förvirrad gm.

Innerst inne handlar det om precis samma sak, dvs att en person eller grupp av personer anser sig ha rätt att straffa/döda en annan människa pga att denne inte följer de regler GM bestämt.
Anser du att i fallet med pappan så är han sjuk/psykotisk men då en far utför ett sk, hedersmord så är han fullt frisk och utför det pga genetiska betingelser?
Citera
2013-10-02, 15:47
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
/.../
Tingsrätten dömer till äktenskapsskillnad mellan parterna.
2012-04-05
Efter det att parterna gemensamt begärt att tingsrätten ska döma till äktenskapsskillnad
mellan dem, och sedan betänketid löpt, har de tillsammans begärt att tingsrätten ska
meddela dom på äktenskapsskillnad.

Mål nr
T 12728-11
Jag utgår från att tidpunkten är rätt, i så fall är tidigare information i tråden (2012-12-06) direkt felaktig. Diskussion om älskarinna och barn är därför tämligen irrelevant. Å andra sidan uppstår frågan om vad som utlöser gärningen nu, halvannat år efter skilsmässan.
EDIT: Eller inte? Har "älskarinnan" också löst upp relationen? Var det henne han sökte på Öland?
Senast redigerad av Orsa 2013-10-02 kl. 15:55.
Citera
2013-10-02, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Dådet tror jag är utlöst av akut psykos, men psykosen har sin botten i n-paranoia och vanföreställningar.

Det råkar alltså bara vara en himla otur för barnen då att fastighetsägaren inte var hemma just denna helg när den akuta psykosen med vanföreställningar slog in för Pappan. Själv tror jag
Westerlund visste att fastighetsägaren inte skulle vara hemma just denna kväll.

Citat:
Polisen pratar om "föreställningar" nu och det tror jag är precis vad det handlar om.
Vart ser man det? En "källa" till AB säger att han "fått för sig saker", kan det vara det du menar med polisens prat om föreställningar....

Åklagaren har vad jag förstått gett polisen munkavel, visserligen brukar dom kunna skvallra
till pressen men sådant väljer jag att inte lyssna på i detta fall.

Citat:
Åklagare Henrik Attorps har nu belagt polisen med munkavle – inga detaljer om de inblandade personerna, polisens spaningsarbete eller gripandet kommer att komma från officiellt håll.
Citera
2013-10-02, 15:51
Medlem
Någon som kan förbarma sig att göra en sammanfattning? Tack
Citera
2013-10-02, 15:53
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wareye
Någon som kan förbarma sig att göra en sammanfattning? Tack
https://www.flashback.org/sp45496824
Citera
2013-10-02, 16:13
Medlem
TbbWs avatar
http://www.hitta.se/karta#center=6257901:1547939&zl=13&bounds=6347744: 637792,7637984:2734944&from=1&pageCount=20&level=1 &sm=6&var=g%C3%B6rans%20d%C3%A4mme%2C%20hulterstad &type=sat&rlm=1

Jag gissar att det är den lilla rutan han parkerat bilen. På stora vägen finns en vit skylt som säger Görans Dämme 1
Östrans bild visar att det är en bit kvar till havet.
Han bara måste ha sett när alla bilarna kom.
Lite smickrad att de sökte efter honom?

Han borde ha kommit ner morgon/förmiddag /lunch till Öland beroende om han var kvar och tittade på brasan eller ej.
Citera
2013-10-02, 16:21
Medlem
klimatiss avatar
Vet någon om GM har någon anknytning till Öland? Jag funderar på om det fanns något motiv till att han flydde just dit. Jag menar, Öland är ju litet och inte helt lätt att gömma sig där. Det är heller inte turistsäsong vilket gör det svårare att smälta in.

Skulle han dit för att ta livet av sig, tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in