Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Jag har läst fallet och jag talar inte illa om mamman. Hon har inte gjort någonting för att förtjäna detta. Jag menar att mannen, dvs pappan, hade ett hederstänkande som innebar att han ansåg sig vara herre över sina barns liv och död och eftersom hans f.d. fru inte tog honom tillbaka tyckte han att döda barnen var ett passande straff mot henne. Du kanske själv har ett hederstänkande eftersom det är viktigt för dig att påpeka att mamman "fullföljde sina plikter och var trogen" samt att hon var ''svenne''. Även om hon skulle struntat i sina "plikter", varit ständigt otrogen samt härstammat från Yttre Mongoliet så hade varken hon eller hennes barn förtjänat detta. Eller hur?
Ett
zina brott har alltså begåtts och mannen har då agerat och försökt återskapa
familjens hedern genom att bränna inne familjens barn, två söner i detta fall. Efter
detta försök att rena familjen ifrån skammen och vanäran som kvinnan förorsakat familjen
bestämmer sig mannen för att fara till Öland och rista sig lite i huden. Konstigt, män som
visar makt och återställer hedern brukar hyllas som hjältar kanske tom bli bjudna efteråt
på en brakmiddag där alla familjemedlemmar medverkar för att fira att deras familjära
sociala status troligtvis kommer att stiga. Men här uteblev firandet, ingen middag på
köttbullar,
lingonsylt och knäckebröd kom på fråga utan karln försvann ner till Ölands sjöbodar och
fick för sig att han skulle ta livet av sig. Vilket hedersbrott, svennebanan typen kanske,
vad vet jag för i min värld finns inte hedersbrott i den svenska kulturen, men du verkar
ha koll på läget