2015-04-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickyTicker
Jag försöker förstå. Förlåt. Jag har läst om en del sjuka brott. Och jag försöker sätta mig in i gärningsmännens hjärnor.

Detta är bakgrundstexten från domen lite kort summerad med mina egna ord:

Alltså farsan tar eld på en hyrd stuga där hans barn ligger. HANS EGNA JÄVLA BARN och åker sedan till Öland. Alltså. Jag vill förstå. Vad krävs för att en människa ska kunna göra sånt här? Vad kan ha hänt i den människans hjärna?

Alltså jag har läst om folk som dödat sina närstående och har svårt för att förstå det men hur denna man agerat är för mig ofattbart. Att han inte får rättspsykiatrisk vård är för mig ofattbart. Fängelse på livstid? Han ska vara inspärrad i evighet.

Vad krävs för att en människa ska dömas till vård? Han tände eld på en hyrd stuga och dödade sina barn 4 och 5 år. 7 åringen skulle också dö men hon klara sig. Och han sätter sig i en bil och åker från Stockholm till Öland. Vad fan är en allvarlig psykisk störning om inte detta?

Det här ett hemskt fall, förvisso. Men så som du resonerar så måste alla människor som tar livet av sina närmaste vara sjuka, eller? Tycker du att det är skillnad i att en man dödar sina barns mor för att han inte gillar att hon lämnat honom, mot att han dödar sina barn för att få deras mor att lida ännu mer för ''brottet" att lämna honom. Den här människan är ond men inte sjuk. Eller är ondska också en allvarlig psykisk störning? Om så är fallet så måste vi tycka synd om varenda mördare. Oavsett etnicitet.
Citera
2015-04-11, 17:23
Medlem
Citat:
Jag försöker förstå. Förlåt. Jag har läst om en del sjuka brott. Och jag försöker sätta mig in i gärningsmännens hjärnor.

Alltså farsan tar eld på en hyrd stuga där hans barn ligger. HANS EGNA JÄVLA BARN och åker sedan till Öland. Alltså. Jag vill förstå. Vad krävs för att en människa ska kunna göra sånt här? Vad kan ha hänt i den människans hjärna?

Alltså jag har läst om folk som dödat sina närstående och har svårt för att förstå det men hur denna man agerat är för mig ofattbart. Att han inte får rättspsykiatrisk vård är för mig ofattbart. Fängelse på livstid? Han ska vara inspärrad i evighet.

Vad krävs för att en människa ska dömas till vård? Han tände eld på en hyrd stuga och dödade sina barn 4 och 5 år. 7 åringen skulle också dö men hon klara sig. Och han sätter sig i en bil och åker från Stockholm till Öland. Vad fan är en allvarlig psykisk störning om inte detta?

Detta fall får mig nästan spy.

.....

Mest troligt är han både psykopat och narcissist och passar därför bäst i fängelse. Där blir han kvar längst.
Senast redigerad av Remark 2015-04-11 kl. 17:27.
Citera
2015-04-11, 17:44
Bannlyst
Citat:

Detta fall får mig nästan spy.

Enligt den kristna tron så är fader/fadern ett namn för Gud. Och i maorisk eller polynesisk mytologi var Papa jordens gudinna. Något mäktigt. Vem fan bestämde att det räcker med och få ett barn för att få klassas som pappa (eller mamma för den delen). Dags att införa ett test för att se om personerna är lämpliga som föräldrar.

För att bli dömd till vård idag skall du vara så pass tokig så tom en lekman ser att det är illa,
riktigt illa. Denna karl var inte tokig, han var mer kränkt och tyckte synd om sig själv. En nobody
som bara tänkte på sig själv, det vittnar den tragiskt nog "loffentliga" inspelningen om, jag menar vem
talar in något sådant efter ett dåd likt detta. Han ältade bara sig själ i stort sett om jag kommer
ihåg rätt, och komma ihåg rätt brukar jag i så här pass tragiska fall! Han är egocentriskt, varken
mer eller mindre!

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det här ett hemskt fall, förvisso. Men så som du resonerar så måste alla människor som tar livet av sina närmaste vara sjuka, eller? Tycker du att det är skillnad i att en man dödar sina barns mor för att han inte gillar att hon lämnat honom, mot att han dödar sina barn för att få deras mor att lida ännu mer för ''brottet" att lämna honom. Den här människan är ond men inte sjuk. Eller är ondska också en allvarlig psykisk störning? Om så är fallet så måste vi tycka synd om varenda mördare. Oavsett etnicitet.

Du lyckas få in etnicitet i vart inlägg du skriver, vad har det med saken att göra egentligen
annat än att nån mupp på FB vill dra det kortet i en debatt, ett meningslöst poängterande,
speciellt i detta fall. Var och en avgör själv vad som är värst, både som privatperson och
domstolarna. Skillnaden på att försöka ta livet av tre små, lyckas med två, mot att ta en vuxen
Mammas liv står var och en fritt att tyckavilket som är värst. Skulle du fråga mig som
Mamma hade jag offrat mig alla dar i veckan mot att två av mina hjärtan fått sätta livet till
och en få ärr för livet. Fråga en domstol också, risken för hårdare straff finns p g a brottets art.

Det här var nog ett av dom dummare inlägg jag läst det på FB, vem fan pratar annat än du, att
man har rätten att få empatier för att man är allvarligt psykiskt sjuk, du kan nämligen även
bli avskydd som APS. Gamla FB klyschor när dom är som sämst, etnicitet och "tycka synd om
mördare kortet". Hur lyckades du börja svamla om det i ditt citat?
Senast redigerad av LKVN 2015-04-11 kl. 18:08.
Citera
2015-04-11, 18:05
Bannlyst
Någon fup/dom?
Tacksam för länk.
Citera
2015-04-11, 18:12
Medlem
DickyTickers avatar
Citat:

Vad har etnicitet med något att göra överhuvudtaget? Jag anser att brott mot barn är värre än brott mot vuxna. Att tända eld på ett hus med 4-5 åring och att tända eld på ett hus med 40 åring är inte samma sak. Mordbrand är det förvisso men 40 åringen ökar chansen att kunna klara sig än 4-5 åring. Att han sen sätter sig i en bil och åker till Öland bara sådär. Likaså som en våldtäkt mot en 3 åring som inte kan försvara sig och en våldtäkt mot en 40 åring som har möjlighet till försvara sig. Båda är allvarliga brott men brott mot barn är det värsta jag varit med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mest troligt är han både psykopat och narcissist och passar därför bäst i fängelse. Där blir han kvar längst.

Rättspsykiatrisk vård med sup tror jag är den chans att få honom inlåst längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
För att bli dömd till vård idag skall du vara så pass tokig så tom en lekman ser att det är illa,
riktigt illa. Denna karl var inte tokig, han var mer kränkt och tyckte synd om sig själv. En nobody
som bara tänkte på sig själv, det vittnar den tragiskt nog "loffentliga" inspelningen om, jag menar vem
talar in något sådant efter ett dåd likt detta. Han ältade bara sig själ i stort sett om jag kommer
ihåg rätt, och komma ihåg rätt brukar jag i så här pass tragiska fall! Han är egocentriskt, varken
mer eller mindre!

Jag har förstått detta ja men det är ändå så sjukt.

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du lyckas få in etnicitet i vart inlägg du skriver, vad har det med saken att göra egentligen
annat än att nån mupp på FB vill dra det kortet i en debatt, ett meningslöst poängterande,
speciellt i detta fall. Var och en avgör själv vad som är värst, både som privatperson och
domstolarna. Skillnaden på att försöka ta livet av tre små, lyckas med två, mot att ta en vuxen
Mammas liv står var och en fritt att tycka. Skulle du fråga mig som Mamma hade jag offrat mig
alla dar i veckan mot att två av mina hjärtan fått sätta livet till och en få ärr för livet. Fråga en
domstol också, risken för hårdare straff finns p g a brottets art.
Det här var nog ett av dom dummare inlägg jag läst det på FB, vem fan pratar annat än du, att
man har rätten att få empatier för att man är allvarligt psykiskt sjuk, du kan nämligen även
bli avskydd som APS. Gamla FB klyschor när dom är som sämst, etnicitet och "tycka synd om
mördare kortet". Hur lyckades du börja svamla om det i ditt citat?

Jag förstod inte heller hur han kunde få in etnicitet i det hela.
Citera
2015-04-11, 18:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnderArmour
Någon fup/dom?
Tacksam för länk.
Se förra sidan.
Citera
2015-04-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderArmour
Någon fup/dom?
Tacksam för länk.

Varsågod. Står i första inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Förundersökningsprotokoll

huvudfup-13022014153221: https://anonfiles.com/file/5745066eb7594c80a72f5ae5bd978489 PDF, 2,6 MB, 32 sidor
teknisk undersokning-13022014151714: https://anonfiles.com/file/4578e26251a88fdc17108789f606174d PDF, 4,1 MB, 64 sidor
telefondata: https://anonfiles.com/file/bf6b7aef99939938e524c8aec6d766b4 PDF, 1,7 MB, 27 sidor
tvang: https://anonfiles.com/file/f46f2cdfe76d19f35e0cf31e2429600e PDF, 0,8 MB, 18 sidor
Citera
2015-04-11, 18:27
Medlem
Citat:
Det är verkligen inte pga hans ras som jag säger att han borde få vård. Hade sagt samma sak om han var svart.

Jag är inte så övertygad om att alla här hade sagt samma sak om GM varit muslim, svart, rom etc. Det här är ett hedersmord eller hur? En man dödar sina barn för att kvinnan som han skaffade barnen med har ratat honom. Genom att rata honom har kvinnan skadat sin egen och mannens heder. Han väljer att straffa henne genom att döda hennes barn. De är inte längre hans barn eftersom deras mor har varit otrogen mot honom och lämnat honom. Jag tycker att han ska få ruttna i fängelset och inte få något vård eftersom han inte är sjuk, bara ond. Vård ska däremot ges till hans f.d. hustru och det överlevande barnet.
Citera
2015-04-11, 18:29
Medlem
Citat:
.

.............

Rättspsykiatrisk vård med sup tror jag är den chans att få honom inlåst längre tid.

...............

Möjligen. Men jag tror inte att han kryper ut från fängelset på ett väldigt lååångt tag.
Citera
2015-04-11, 18:35
Medlem
DickyTickers avatar
Citat:
Jag är inte så övertygad om att alla här hade sagt samma sak om GM varit muslim, svart, rom etc. Det här är ett hedersmord eller hur? En man dödar sina barn för att kvinnan som han skaffade barnen med har ratat honom. Genom att rata honom har kvinnan skadat sin egen och mannens heder. Han väljer att straffa henne genom att döda hennes barn. De är inte längre hans barn eftersom deras mor har varit otrogen mot honom och lämnat honom. Jag tycker att han ska få ruttna i fängelset och inte få något vård eftersom han inte är sjuk, bara ond. Vård ska däremot ges till hans f.d. hustru och det överlevande barnet.

Mycket möjligt. Jag är lite less på själva etnicitet diskussionen. Jag är här för att diskutera själva brotten. Brotten är inte värre om GM är vit eller svart...
Citera
2015-04-11, 18:35
Medlem
micro113s avatar
Livstids fängelse är precis vad han skall ha .. och förhoppningsvis tar några intagna ta i saken och låter honom prova på samma smärta som dessa barn måste ha hunnit uppleva...
Citera
2015-04-11, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Livstids fängelse är precis vad han skall ha .. och förhoppningsvis tar några intagna ta i saken och låter honom prova på samma smärta som dessa barn måste ha hunnit uppleva...

Jag hoppas verkligen att barnet som överlevde får hjälp från psykiatrin att bearbeta och leva med vetskapen att hennes far ville döda henne och att hon inte lyckades rädda sina syskon. Jag hoppas också att hon inte behöver träffa sin pappa mer, om hon inte själv önskar det. Pappan mår säkert dåligt också men det måste finnas en gräns hur mycket vi ska dalta med brottslingar och kasta resurser på dem. Pappan kan prata med fängelseprästen, det är gratis. Samhällets insatser ska riktas mot mamman till de döda barnen och till det enda överlevande barnet. De ska få hjälp och stöd, oavsett vad det kostar. Jag lider med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in