2014-02-21, 23:51
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu är det ju inte fråga om ett begränsat antal år utan livstid. Hoppas dom håller honom vid liv så han får tid att tänka på vad han gjort. År ut och år in.

Blir nog inte enklare med likasinnade.
Fast nu är det ju trots allt så jävligt att livstids fängelse inte betyder att han kommer att sitta inne i resten av hans liv. Långt ifrån t.o.m. Jag misstänker tyvärr att han maximum kommer att behöva avtjäna 20 års effektiv tid i fängelse innan han släpps ut i samhället igen. Kanske en hel del kortare än så om det vill sig riktigt illa.

Sen så ställer jag mig ytterst tveksam till att han överhuvudtaget känner någon ånger över det fruktansvärda brott han har begått, det har ju än så länge inte framkommit något som i alla fall i mina ögon visar på det. Han verkar ju bara tycka synd om sig själv och ingen annan. Hela hans uppenbarelse äcklar verkligen mig.
Senast redigerad av My-Time 2014-02-21 kl. 23:55.
Citera
2014-02-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Fast nu är det ju trots allt så jävligt att livstids fängelse inte betyder att han kommer att sitta inne i resten av hans liv. Långt ifrån t.o.m. Jag misstänker tyvärr att han maximum kommer att behöva avtjäna 20 års effektiv tid i fängelse innan han släpps ut i samhället igen. Kanske en hel del kortare än så om det vill sig riktigt illa.

Sen så ställer jag mig ytterst tveksam till att han överhuvudtaget känner någon ånger över det fruktansvärda brott han har begått, det har ju än så länge inte framkommit något som i alla fall i mina ögon visar på det. Han verkar ju bara tycka synd om sig själv och ingen annan. Hela hans uppenbarelse äcklar verkligen mig.

Jag tror inte straffrabatt förekommer vid livstidsstraff. Har jag fel?
Citera
2014-02-22, 00:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tror inte straffrabatt förekommer vid livstidsstraff. Har jag fel?
Det beror på vad du menar med straffrabatt. Rabatt för ungdomar under 21 förekommer inte vid livstidsstraff för ungdomar under 21 får inte dömas till livstid.
Citera
2014-02-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det beror på vad du menar med straffrabatt. Rabatt för ungdomar under 21 förekommer inte vid livstidsstraff för ungdomar under 21 får inte dömas till livstid.

Jag menade naturligtvis denna 40-åriga barnamördaren.
Citera
2014-02-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag kommer osökt att tänka på de fäder som hedersmördar sina barn.
De planerar iskallt och ibland under lång tid bestialiska mord och förväntar sej t o m uppskattning för det.
Inte heller de betraktas som sjuka.
Kanske dags att införa en ny diagnos? ONDSKA.

Där sa du något. Mord på barn som ett medel att uppnå något, i det fallet återställa sin egen heder. Och i det här fallet hämnd på modern. Ondska som begrepp är lättare att ta till sig än att sitta och gissa på diagnoser, eller försöka förstå psykopatens sätt att resonera och förhålla sig till sin omvärld.

Det jag inte förstår är, att en man som älskar sig själv så mycket som han gör, sätter sig i en situation där han blir frihetsberövad för resten av sitt liv? Hur kan hämnden mot barnens mamma bli värt det för honom, i hans huvud? (För oss är det ju obegripligt att ens fundera på, och ännu mindre, planera mordet på sina egna små värnlösa barn). Jag undrade först varför han inte försökte göra morden så att någon annan kunde bli skyldig, men då skulle ju inte modern till barnen lida lika mycket som nu när hon vet att han mördat dem. Så det kanske är därför han räknar med att åka dit och få livstid.
Citera
2014-02-22, 00:19
Medlem
bernters avatar
Han kommer såklart må fruktansvärt dåligt psykiskt i perioder över det han gjort, det är trots allt sina egna barn han plågat till döds. Kan mycket väl tänka mig att han hade tänkt ta sitt liv, men var för vek. I den skeva verklighet han levt i har han inte förstått vidden av det hela därav det lama suicidförsöket. Får han möjlighet att ta sitt liv kommer han att försöka göra det. Förr eller senare måste han börja att trappa ner på benso och det vete fan om han klarar. Denna person verkar faktiskt inte ha sociopatiska drag utan snarare som någon skrev tidigare borderlinepersonlighet.
Citera
2014-02-22, 00:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Vad för slags straffrabatt menar du?
Citera
2014-02-22, 00:22
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du menar med straffrabatt, men livstids fängelse betyder aldrig livstid här i Sverige. Hur osmakligt det än är, så är det tyvärr så lagen ser ut.
Citera
2014-02-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Där sa du något. Mord på barn som ett medel att uppnå något, i det fallet återställa sin egen heder. Och i det här fallet hämnd på modern. Ondska som begrepp är lättare att ta till sig än att sitta och gissa på diagnoser, eller försöka förstå psykopatens sätt att resonera och förhålla sig till sin omvärld.

Det jag inte förstår är, att en man som älskar sig själv så mycket som han gör, sätter sig i en situation där han blir frihetsberövad för resten av sitt liv? Hur kan hämnden mot barnens mamma bli värt det för honom, i hans huvud? (För oss är det ju obegripligt att ens fundera på, och ännu mindre, planera mordet på sina egna små värnlösa barn). Jag undrade först varför han inte försökte göra morden så att någon annan kunde bli skyldig, men då skulle ju inte modern till barnen lida lika mycket som nu när hon vet att han mördat dem. Så det kanske är därför han räknar med att åka dit och få livstid.

Jag tror att han - som är så proppfull av sig själv - i sin enfald trodde att hans patetiska rispande på armen skulle innebära att man tyckte synd om Honom. I hans värld skulle han aldrig hamna i fängelse alls. Han hade inte räknat med att det skulle finnas ett överlevande barn som kunde berätta.

Det tror jag.
Citera
2014-02-22, 00:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Jag vet inte riktigt vad du menar med straffrabatt, men livstids fängelse betyder aldrig livstid här i Sverige. Hur osmakligt det än är, så är det tyvärr så lagen ser ut.
Självklart kan livstid betyda livstid. Det händer t.o.m. att dömda med tidsbegränsat straff avlider i fängelset.
Citera
2014-02-22, 00:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tror att han - som är så proppfull av sig själv - i sin enfald trodde att hans patetiska rispande på armen skulle innebära att man tyckte synd om Honom. I hans värld skulle han aldrig hamna i fängelse alls. Han hade inte räknat med att det skulle finnas ett överlevande barn som kunde berätta.

Det tror jag.
SMS:en säger annorlunda. "Hämnden är ljuv din jävla idiot".
Citera
2014-02-22, 01:08
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne

Det kan också vara så att han då kan få vara martyr fullt ut. "Titta nu vad hon gjort mot mej - jag hamnade i fängelse. Det hade aldrig hänt om hon inte varit sån idiot mot mej"
Jag har träffat på såna. Det är aldrig deras fel att de hamnat där utan bara en ytterligare kränkning att sitta att ruva över. Hans egen del i brottet var ju bara en följd av exets agerande.
Att börja diskutera kring brottet är meningslöst, svaret blir i olika omskrivningar att all skuld ligger på exet. Det var hon om fick mej att göra så..han är bara ett offer.
De små barnen var bara ett medel.
Det kunde vara lättare att förstå om en person är spritt språngande galen.
Det här går aldrig att förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in