2014-02-21, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
De återstående delarna av FUP (förhör, filmen osv) som i och med rättegången nu är offentliga kan efterfrågas hos antingen registrator.aksodertorn-stockholm@aklagare.se (de kan eventuellt ha bättre bilder) eller sodertorns.tingsratt@dom.se.

Barnen sov. Flickan berättade att hon vaknade av ljuset. "Jag vaknade inte i rätt takt" som hon uttryckte det. Det gick fort och överlevnadsinstinkten tar vid. Hon tog sig via golvet fram till den tvådelade dörren, och efter att hon lyckats ta sig ut och till grannen ville hon in igen för att rädda bröderna. De var små barn och de sov. Vuxna reagerar inte som de förväntar sig i krissituationer, se grannen som ringde 90 000.

Det borde väl ha varit ganska övertänt när bröderna väl vaknade dessutom? Så små barn vågar kanske inte hoppa ner från sängen rakt in i ett eldhav
Citera
2014-02-21, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I huvudfup. (FB) Grov mordbrand Dalarö, två barn döda, 2013-09-29

hmm jag har kollat där, får kolla igen, tack
Citera
2014-02-21, 12:27
Avslutad
Citat:
I huvudfup. (FB) Grov mordbrand Dalarö, två barn döda, 2013-09-29

Jag vet inte om vi menar samma samtal, jag menar det som ringdes in då det brann, inte sms konversationerna, vilken sida i så fall?
Citera
2014-02-21, 12:32
Avslutad
Jag ber om ursäkt, ser nu att det är olika länkar, varav en heter telefondata, måste vara den då
Citera
2014-02-21, 12:34
Medlem
Minimois avatar
Angående skadeståndsdelen finns det tidigare praxis på området (Arboga, Härnösand m fl) som säger att föräldrar inte sörjer två gånger när de förlorar två barn samtidigt, utan att det handlar om en sorgeprocess. Mamman, morföräldrarna (som stod pojkarna särskilt nära), flickan har därför inte yrkat på skadestånd för två förlorade barn/bröder.

Larmsamtalet ska finnas offentligt på ljudfil efter rättegången. Det går även att begära ut ljudinspelningarna från huvudförhandlingen hos tingsrätten (rättegångsförhören).
Citera
2014-02-21, 13:01
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Okej, några funderingar som fortfarande är lite oklara.

# FUP:en med förhören, finns den ute ännu?

# Vad var anledningen till att flickan inte kunde rädda sina bröder, om allihopa låg i överslafen? Det vill säga typ få dom att hoppa ner i famnen på henne. (Utdrag från förhören belyser säkert detta)

# Varför hoppade inte bröderna ner från sängen? Även om sängen var över 180 hög känns det ju som att vid en sådan panikartad situation hoppar man oavsett höjd (Hej World trade center 9/11). Psykologen fick inte den frågan under rättegången.

# Bilderna i tekniska FUP:en var väldigt dåliga, finns det med bra kvalitet?
. Begär du att en 5 åring yrvaken livrädd och dito en strax 3 åring , skulle kunna hoppa ner från 180?! Ta och skaka om skallen igen du har lösa bitar på fel plats!
Citera
2014-02-21, 13:18
Medlem
Citat:
Jo, det har han, och bedömdes frisk. RPU är den stora undersökningen. Den lilla kallas §7-undersökning.

Jag vill vara obstinat och inte följa trådsanningen om denne pappas psykiska tillstånd. Sättet han planerar detta på är så märkligt i kombination med att han förväntar sig sympatier. Eftersom pappan är i övertygelse att omgivningen ska förstå det rationella i att mörda sina egna barn, gör detta agerande, att jag misstänker att psykutredningen missat något!

En person som vill mörda och komma undan, utför inte mord så öppet, och erkänner illdådet i sms och är i övrigt så verklighetsfrånvarande som denne mördare.

Min uppfattning är att man gör det för enkelt för sig när man ser på denne man som frisk. För det hela är bland det sjukaste brott någon utfört i Sverige, utan att personen inser allvaret i gärningen. Det verkar som denna pappa inte har någon aning om hur andra människor känner eller hur samhället ser på saken, och att han lever i sin egen värld är uppenbart. Min fotöljdiagnos är Autism typ Asperger syndrom eller schizofreni.
Citera
2014-02-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
. Begär du att en 5 åring yrvaken livrädd och dito en strax 3 åring , skulle kunna hoppa ner från 180?! Ta och skaka om skallen igen du har lösa bitar på fel plats!

Nope, det var en konkret fråga som hänvisade till psykologi/vad som händer i ett barns huvud/kropp under panik som jag tyckte kunde diskuteras! Vart om inte här kan man ställa beteendevetenskapliga frågor tänkte jag. Jag har inte barn, tänkte att någon förälder eller annan med insikt i hur barn beter sig i den åldern kunde komma med en förklaring!
Citera
2014-02-21, 14:06
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Nope, det var en konkret fråga som hänvisade till psykologi/vad som händer i ett barns huvud/kropp under panik som jag tyckte kunde diskuteras! Vart om inte här kan man ställa beteendevetenskapliga frågor tänkte jag. Jag har inte barn, tänkte att någon förälder eller annan med insikt i hur barn beter sig i den åldern kunde komma med en förklaring!

När flickan vaknade av att det var varmt tror jag hennes primära mål var att hitta sin pappa och sedan annan vuxen för att få hjälp. Hennes två yngre bröder vaknade och ropade också på hjälp (efter pappan). Jag tror yngre barn saknar initiativförmåga att själv fatta beslut om hur man ska göra för att överleva i en sån här situation. Barn är i regel väldigt hjälplösa och när de i detta fall ropar efter pappan är det ju för att han skulle ha funnits där (i deras begreppsvärld) och hjälpt dem. De somnade trygga för att det fanns ingen anledning för dem att misstänka något annat.

Det finns en anledning att man övar på brandutrymning både på skolor och arbetsplatser. Det finns inget givet mönster på hur man reagerar i krissituationer men mycket små barn saknar erfarenhet överlag att behöva ta sig ur situationer själva, utan att få stöd av en förälder eller annan vuxen.
Citera
2014-02-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
När flickan vaknade av att det var varmt tror jag hennes primära mål var att hitta sin pappa och sedan annan vuxen för att få hjälp. Hennes två yngre bröder vaknade och ropade också på hjälp (efter pappan). Jag tror yngre barn saknar initiativförmåga att själv fatta beslut om hur man ska göra för att överleva i en sån här situation. Barn är i regel väldigt hjälplösa och när de i detta fall ropar efter pappan är det ju för att han skulle ha funnits där (i deras begreppsvärld) och hjälpt dem. De somnade trygga för att det fanns ingen anledning för dem att misstänka något annat.

Det finns en anledning att man övar på brandutrymning både på skolor och arbetsplatser. Det finns inget givet mönster på hur man reagerar i krissituationer men mycket små barn saknar erfarenhet överlag att behöva ta sig ur situationer själva, utan att få stöd av en förälder eller annan vuxen.

Exakt en sådan reflektion var jag ute efter. Förjävla hemskt, det blir ännu värre när GM utstuderat verkat varit medveten om just detta. De små barnen hade kanske inte ens tagit sig ner och ut, även om stegen stått där.
Citera
2014-02-21, 14:33
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:

När det brinner i en bostad så tenderar barn att gömma sig - i en garderob, under en säng, under ett täcke etc. Jag vet inte varför, och jag inga länkar. Det gör det extra jävligt svårt för rökdykare som ska rädda deras liv. En amatörpsykologisk förklaring är kanske att de tror att de är säkra om de inte ser faran. Det kanske låter illa och cyniskt, men jag tänker mig någon sorts "struts-beteende". Om man ignorerar faran så finns den inte. Varför vuxna (oftast) inte beter sig så vet jag inte heller - det kan röra sig om inlärd kunskap (TA DIG UT! SNABBT!) eller någon annan mekanism som har mognat med åldern.

Även vissa vuxna kan bete sig likadant i en kritisk situation. De intar fosterställning, blundar och håller för öronen tills det "går över". Vi som inte har utbildning och vana vid extrema händelser, vet egentligen inte hur vi själva kommer att reagera när det går riktigt illa..

Jag har inga belägg för det jag säger nu - men jag tror att kvinnor är bättre än män på att hantera livshotande situationer som man är totalt oförberedd på. Jag är man, ifall ni undrar.
Senast redigerad av theodor.busse 2014-02-21 kl. 14:41.
Citera
2014-02-21, 14:38
Medlem
Citat:

Det finns ingen allmängiltig förklaring om hur barn är i den åldern. En del barn verkar komma till världen förberedda på det mesta och behöver bara kost och logi och andra måste få hjälp med allt.

Det är så olika. Men det barn behöver är bekräftelse och ritualer, och just som Rampljus-horan skrev så är brandövningar viktigt för det nöter in en ritual där barnet vet hur de ska reagera på en brand, och inte vänta handlingsförlamade på pappa! Samma sak när man går över ett övergångsställe nöter man in ritualen, att titta höger och vänster för att korsa på övergångsstället, och då handlar det om impulskontroll. Barn reagerar alltid naturligt och vill springa framåt, särskilt om de ser någon de blir glada över att möta, eller en boll de springer efter på gatan som de är rädda för att förlora. Barn har tillit och inser inte faror, och när något händer är de vana i den åldern att en vuxen finns nära och skyddar dem. En brand är inget ett barn kan hantera utan hjälp direkt eller utan förebyggande övning. Vredet på låset kan vara för tungt för en 5-åring och för högt placerat. En våningssäng utan stege är heller inget ett litet barn kan hantera sömniga i brandröken.

Min uppfattning är att det finns 5-åringar som kan ta sig ut, men ingen 5 åring som också kan hjälpa en 3-åring. De flesta barn i den åldern skulle lita fullständigt på sin pappa. Därför är brandövning bra för då reagerar barnet instinktivt, om det finns möjlighet att ta sig ur en brand på egen hand. Som 7-åringen klarade av. Men hon förstod inte att branden skulle bli värre och att ingen vuxen skulle kunna hjälpa hennes bröder.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-02-21 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in