Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-26, 17:26
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok93
Hej behöver lite hjälp med denna uppgift:

Christina älskar att vara ute i naturen. Hon har nu bestämt sig för att köpa en segelbåt lagom till sommarsäsongen. Hon vänder sig till Båtar och sånt AB som säljer segelbåtar av alla slag. Christina kommer överens med säljaren på Båtar och sånt AB om att en lite mindre båt som ligger vid kajkanten skulle vara perfekt för henne.
Christina betalar 55 % av priset samma dag och resten ska hon betala tre dagar senare när hon hunnit prata med sin bank. Kommande natt blir det ett fastligt oväder. Det blåser och åskar, himlen lyses upp av fler blixtar.
Christina är orolig för sin lilla båt och åker redan nästa dag ut till Båtar och sånt AB för att se så inget är fel. Det visar sig dock att blixten har slagit ner i masten på båten som låg bredvid hennes och en stor brand har brutit ut. Hennes båt är totalförstörd. Vad gäller rättsligt om den uppkomna situationen?
Kontrollera t.ex. om risken övergått till köparen.
Citera
2014-02-26, 19:55
Medlem
Håller på med lite juridikstudier och undrar vad "Ds" står för i följande sammanhang och vad är det? "Ds 2010:19 instanser för narkotikafri uppväxt"

Hoppas någon där ute vet
Citera
2014-02-26, 20:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weazelz
Håller på med lite juridikstudier och undrar vad "Ds" står för i följande sammanhang och vad är det? "Ds 2010:19 instanser för narkotikafri uppväxt"

Hoppas någon där ute vet
Ja här var det svårt att googla eller att läsa i den lista som brukar finnas längst fram i litteraturen, som förklarar förkortningarna.

Departementsserien.
Citera
2014-02-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ja här var det svårt att googla eller att läsa i den lista som brukar finnas längst fram i litteraturen, som förklarar förkortningarna.

Departementsserien.

haha har aldrig tagit i en lagbok i hela mitt liv..vilket kanske märks tack för hjälpen!
Citera
2014-02-26, 22:00
Medlem
Peafowls avatar
Jag behöver hjälp!

Jag behöver hitta förarbeten till lagar, vad jag har förstått så är förarbeten "hjälp" till att förstå varför lagar uppkom.

Jag har letat efter förarbeten till diskrimineringslagen (2008:567) men finner inga, visst är det i SFSR som man letar?

Skulle ni kunna vara snälla och länka till förarbeten som berör (2008:567)?
Citera
2014-02-26, 22:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peafowl
Jag behöver hjälp!

Jag behöver hitta förarbeten till lagar, vad jag har förstått så är förarbeten "hjälp" till att förstå varför lagar uppkom.

Jag har letat efter förarbeten till diskrimineringslagen (2008:567) men finner inga, visst är det i SFSR som man letar?

Skulle ni kunna vara snälla och länka till förarbeten som berör (2008:567)?
Leta bland propositionerna och utredningarna. Först så slår du upp SFS 2008:567 och ser till vilken proposition osv. som det hänvisas till. Mycket enkelt.
Citera
2014-02-26, 22:07
Medlem
Peafowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Leta bland propositionerna och utredningarna. Först så slår du upp SFS 2008:567 och ser till vilken proposition osv. som det hänvisas till. Mycket enkelt.

Härligt! Verkar som att jag letade på fel ställe.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/06/34/47ceceac.pdf är ett exempel på ett förarbete?

En till fråga bara, om man ska leta efter lagar som berör samma sak hur gör man enklast då?

Finns det fler lagar som berör diskriminering än just diskrimineringslagen?

Jag är nybörjare
Citera
2014-02-26, 22:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/06/34/47ceceac.pdf är ett exempel på ett förarbete?

En till fråga bara, om man ska leta efter lagar som berör samma sak hur gör man enklast då?

Jag är nybörjare
Alltså, förarbeten är ju ett samlingsord för t.ex. proppen, utskottsbetänkanden, utredningar osv.

Tag t.ex. 1:5 ABL. ABL röstades igenom 2005 men efter det så har många ändringar gjorts, 1:5 ABL ändrades t.ex. senast 2010 vilket går att se i lagböckerna samt på lagen.nu genom att se i slutet av paragrafen. För att hitta förarbetena till just den ändringen slår vi upp 2010:89 i SFS, då det var den lagen som ändrade ABL.

Citat:
Ändring
Rubrik: Lag (2010:89) om ändring i aktiebolagslagen (2005:551)
SFS-nummer: 2010:89
Omfattning: ändr. 1 kap. 5 §
Ikraft: 2010-04-01 överg.best.
Förarbeten: Prop. 2009/10:61, bet. 2009/10:CU12, rskr. 2009/10:188

Detta är en sammanfattning på vad som står i SFS (har t.ex. tagit bort själva lagtexten då den är ganska ointressant och går att få tag på genom Zeteo, Karnov och andra tjänster), vilket pekar på några handlingar som kan vara av intresse att studera.

Det enklaste sättet är dock att leta upp relevant lagrum i just Zeteo eller Karnov för att få direktlänkar till propparna.
Citera
2014-02-27, 10:18
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedAndBlue
Har en uppgift kring immaterialrätt, i detta fall upphovsrätt:

"Erika är anställd på en reklambyrå. Ett företag anlitar byrån i anledning av en reklamkampanj. Erika, som är en hyfsad amatörfotograf, tar ett antal fotografier för att använda dessa i reklamkampanjen. Ett par år senare slutar Erika sin anställning för att starta en egen reklambyrå. Inför ett uppdrag drar hon sig till minnes de fotografier hon tidigare tagit. Hon ringer upp sin före detta arbetsgivare och ber att få digitala kopior av dessa. VD:n för reklambyrån vägrar dock. Erika blir rasande eftersom att hon menar att hon har upphovsrätt till fotografierna. Vem har rätt?"

Jag bedömer att Erika har rätt i att hon har upphovsrätt då det inte står något om något avtal som säger att den skulle övergått till arbetsgivaren.

Det jag däremot undrar är om arbetsgivaren är tvungen att lämna ut bilderna eller inte?

Det du ska resonera kring är vem äganderätten till sådant som arbetstagaren skapar tillfaller. Det har betydelse om det skapade har samband med arbetstagarens tjänst samt vad som står i anställnings- och kollektivavtal.
Citera
2014-02-27, 20:02
Medlem
P0Kers avatar
Skulle behöva hjälp med en fråga som jag inte kan hitta svaret på, eller vart jag kan hitta svaret.
Tack på förhand

Nämn två juridiska författare som har skrivit inom det straffrättsliga området?
Citera
2014-02-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P0Ker
Skulle behöva hjälp med en fråga som jag inte kan hitta svaret på, eller vart jag kan hitta svaret.
Tack på förhand

Nämn två juridiska författare som har skrivit inom det straffrättsliga området?
Nils Jareborg och Petter Asp.

Eller bara sök på "straffrätt litteratur" eller liknande.
Citera
2014-02-27, 21:10
Medlem
wh0res avatar
Citat:

Jag är nybörjare

Jag rekommenderar Karnov, Zeteo och Infotorg som gjordes ovan. Mest pga deras designer faktiskt.
Men om du kollar på riksdagens hemsida: Länk till lagen du pratar om
Där klickar du på "Ändringsregister: SFSR (Lagrummet)" För att få upp följande sida från regeringskansliets rättsdatabas: Länk

Där ser du vilken som är den ursprungliga proppen, nämligen den som pratades om ovan.
Sen ser du ju längre ner på sidan du läser, vilka paragrafer som ändrats sen dess, när de ändras, vilken prop du kan läsa för mer info om ändringen osv.
En paragraf kan ju lagts till eller ändrats totalt sen förarbetet skrevs.
En bra grej när man läser förarbeten är att alltid starta med att kolla i början på propositionen så paragrafens lydelse är identisk med den aktuella i lagen just nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in