Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-27, 23:53
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstud123
Någon som kan hjälpa mig med dessa två frågor?

Har ingen aning om ens vart jag ska kolla?

EDIT: Vad menas ens med "rättsinstitutet hävd"?
Ta en titt i Jordbalken och lagen om godtrosförvärv.
Citera
2013-05-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Nej jag menar såklart att jag har en uppgift att lösa som jag skulle hänvisa till en lagrum i PuL. Men jag visste inte vart man hittade lagen om PuL

Du kan även googla på personuppgiftslagen, du får då en del relevanta sökresultat kan jag lova
Citera
2013-05-28, 14:29
Medlem
Icecold10s avatar
Behöver hjälp med denna uppgift

3. Olycklig borgen
Felicia och Ave har gått i borgen för sin kamrat Denise. Det är en s k proprieborgen som gäller som säkerhet för ett banklån på 30 000 kr. När lånet förfaller till betalning och Denise inte betalar kräver banken Felicia på hela summan
.
A. Är inte banken först tvungen att kräva Denise på beloppet? Motivera!
B. Om banken kräver borgensmännen, ska den då inte kräva Felicia och Ave på 15 000 kr var? Motivera!
Citera
2013-05-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecold10

3. Olycklig borgen
Felicia och Ave har gått i borgen för sin kamrat Denise. Det är en s k proprieborgen som gäller som säkerhet för ett banklån på 30 000 kr. När lånet förfaller till betalning och Denise inte betalar kräver banken Felicia på hela summan
.
B. Om banken kräver borgensmännen, ska den då inte kräva Felicia och Ave på 15 000 kr var? Motivera!
Vad är det du inte har koll på? Slå upp första sidan i boken så står svaret där...
Proprieborgen innebär såsom för egen skuld. Hur skulle du då tolka det hela?
Citera
2013-05-28, 14:41
Medlem
Metin2Creatuss avatar
Emma och Karl har bestämt sig för att separera. Det visar sig då att villan bara är värd högst 1 200 000 kr, men lånen är på 1 400 000 kr. ”Hur går det nu med lånen?”, undrar Emma. ”Det saknas ju 200 000 kr som vi blir skyldiga efter det att vi har sålt huset.” ”Det är ingen fara”, menar Karl. ”Inteckningen i huset är ju den enda säkerheten vi har lämnat, så vi klarar oss från att betala”.

Någon som vet ifall Karls påstående är rätt?
Vad händer med skulden ifall de inte kan betala då?
Citera
2013-05-28, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metin2Creatus
Emma och Karl har bestämt sig för att separera. Det visar sig då att villan bara är värd högst 1 200 000 kr, men lånen är på 1 400 000 kr. ”Hur går det nu med lånen?”, undrar Emma. ”Det saknas ju 200 000 kr som vi blir skyldiga efter det att vi har sålt huset.” ”Det är ingen fara”, menar Karl. ”Inteckningen i huset är ju den enda säkerheten vi har lämnat, så vi klarar oss från att betala”.

Någon som vet ifall Karls påstående är rätt?
Vad händer med skulden ifall de inte kan betala då?
Skulden förfaller inte för att säkerhet saknas, utan skulden kvarblir. Risken för banken är att de inte har pengar att slutbetala lånet och att skulden istället för att betalas hamnar hos kronofogden.
Citera
2013-05-28, 14:46
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:

3. Olycklig borgen
.

A. Vid proprieborgen går man i borgen såsom för egen skuld. Enligt 10 kap 9 § HB får banken kräva vemhelst den vill av de tre.

B. Huvudregeln är att borgensmännen, även i förhållande till huvudgäldenären, svarar solidariskt gentemot borgenären. Detta framgår av 2 § SkbrL.
Citera
2013-05-28, 15:02
Medlem
Icecold10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyddsjak
A. Vid proprieborgen går man i borgen såsom för egen skuld. Enligt 10 kap 9 § HB får banken kräva vemhelst den vill av de tre.

B. Huvudregeln är att borgensmännen, även i förhållande till huvudgäldenären, svarar solidariskt gentemot borgenären. Detta framgår av 2 § SkbrL.

Tack för svaren! Kan du utveckla svar B lite, för jag förstod inte riktigt.
Citera
2013-05-28, 15:13
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Tack för svaren! Kan du utveckla svar B lite, för jag förstod inte riktigt.

Eftersom det är proprieborgen, så kan krav om betalning ställas direkt mot borgensmännen, och de svarar därför s.a.s. på samma nivå som huvudgäldenären. Vid proprieborgen svarar de primärt solidariskt. Huvudregeln om det primära solidariska betalningsansvaret innebär att banken får kräva en (vem banken vill) på hela skulden.
Citera
2013-05-28, 15:16
Medlem
Citat:
Eftersom det är proprieborgen, så kan krav om betalning ställas direkt mot borgensmännen, och de svarar därför s.a.s. på samma nivå som huvudgäldenären. Vid proprieborgen svarar de primärt solidariskt. Huvudregeln om det primära solidariska betalningsansvaret innebär att banken får kräva en (vem banken vill) på hela skulden.
Därefter har den som ålagts att betala regressionsrätt gentemot övriga borgensmän, och i första hand gäldenären.
Citera
2013-05-28, 15:30
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Därefter har den som ålagts att betala regressionsrätt gentemot övriga borgensmän, och i första hand gäldenären.

Korrekt, men ovidkommande.
Citera
2013-05-28, 15:33
Medlem
Citat:
Korrekt, men ovidkommande.
Nja, det vet jag inte hur du kan anse? Skulle det vara en tentafråga skulle den delen krävas för full poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in