Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-17, 18:04
Medlem
Gustav.Trolles avatar
Säg att ett företag utan tidigare anledning skickar hem ett anbud till mig (ingen uppfordran) där man erbjuder sig att sälja en vara. Om jag inte svarar blir jag bunden framgår också av avtalet. Jag bryr mig inte om att svara. Tre veckor senare står ett deluxeutrustad värmepanna utanför. Jag börjar använda den som om inget hänt.

Vad gör företaget sig skyldigt till? Och kan jag bli skyldig till något?
Citera
2012-09-18, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav.Trolle
Säg att ett företag utan tidigare anledning skickar hem ett anbud till mig (ingen uppfordran) där man erbjuder sig att sälja en vara. Om jag inte svarar blir jag bunden framgår också av avtalet. Jag bryr mig inte om att svara. Tre veckor senare står ett deluxeutrustad värmepanna utanför. Jag börjar använda den som om inget hänt.

Vad gör företaget sig skyldigt till? Och kan jag bli skyldig till något?

Vad företaget gör sig skyldigt till kan nog någon förklara bättre än mig, men du kan inte bli skyldig något enligt AvtL §8 st 1.
Citera
2012-09-18, 17:09
Medlem
Roxanas avatar
Ska skriva rättsutredning och PM om samma rättsområde. Men har blivit lite förvirrad på vägen. Känns som att jag har rört ihop vad som ska innehålla vad.

En rättsutredning består väl av (i denna ordning):

* lag

* förarbeten

* praxis

* doktrin

Medan mitt PM ska innehålla (innehållsförteckning), inledning, syfte, metod, resultat, egna kommentarer, sammanfattning och källförteckning.

Eller?
Senast redigerad av Roxana 2012-09-18 kl. 17:19.
Citera
2012-09-18, 18:21
Medlem
Tjena!
Jobbar för tillfället med fordringsrätt och behöver få en sak förklarat:
*Hur bestämmer man om det rör sig om ett löpande skuldebrev eller ett enkelt skuldebrev? Vad är det som skiljer dessa två åt?
Citera
2012-09-18, 22:19
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibba
Tjena!
Jobbar för tillfället med fordringsrätt och behöver få en sak förklarat:
*Hur bestämmer man om det rör sig om ett löpande skuldebrev eller ett enkelt skuldebrev? Vad är det som skiljer dessa två åt?

Ett enkelt skuldebrev identifieras genom att det är utställt med betalning till viss man. "Till Börje Borgenär betalar jag 50kr." Ett löpande skuldebrev känner man igen på att det finns ett medgivande att överlåta betalningskravet till någon annan. "Till Börje Borgenär eller den han anvisar(order i lagtexten) betalar jag 50kr." Löpande är det också om det anger innehavaren som betalningsmottagare, eller inte anger någon betalningsmottagare. Detta kan man utläsa genom att jämföra 11§ och 26§ SkbrL.

En skillnad är att det enkla skuldebrevet bara är ett bevis om fordran och om min borgenär överlåter fordran till någon annan så tar denne förvärvare över fordran i det skick den är. Har jag en invändning som står sig mot borgenären (t.ex krav på prisavdrag för fel i köp om fordran var betalning för köp) så kan jag göra samma invändning mot förvärvaren.

Det löpande brevet är tänkt att kunna säljas utan att fordringsförvärvaren skall behöva kolla lika nogsamt om fordran verkligen är värd vad det står på den, han kan ofta kräva ut hela beloppet och mitt prisavdrag får jag ta med den ursprunglige borgenären/säljaren.

Medan det enkla skuldebrevet bara är ett bevis om fordran kan man säga om det löpande att själva pappret är fordran och den som visar upp det har rätt till betalning. Det kan hjälpa att tänka på en vanlig hundralapp som ett innehavarskuldebrev utställt av riksbanken. När jag betalar mina cigg på pressbyrån överlåter jag ett löpande skuldebrev och ingen frågar (fordringsrättsligt) var jag fått det ifrån.
Citera
2012-09-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Ett enkelt skuldebrev identifieras genom att det är utställt med betalning till viss man. "Till Börje Borgenär betalar jag 50kr." Ett löpande skuldebrev känner man igen på att det finns ett medgivande att överlåta betalningskravet till någon annan. "Till Börje Borgenär eller den han anvisar(order i lagtexten) betalar jag 50kr." Löpande är det också om det anger innehavaren som betalningsmottagare, eller inte anger någon betalningsmottagare. Detta kan man utläsa genom att jämföra 11§ och 26§ SkbrL.

En skillnad är att det enkla skuldebrevet bara är ett bevis om fordran och om min borgenär överlåter fordran till någon annan så tar denne förvärvare över fordran i det skick den är. Har jag en invändning som står sig mot borgenären (t.ex krav på prisavdrag för fel i köp om fordran var betalning för köp) så kan jag göra samma invändning mot förvärvaren.

Det löpande brevet är tänkt att kunna säljas utan att fordringsförvärvaren skall behöva kolla lika nogsamt om fordran verkligen är värd vad det står på den, han kan ofta kräva ut hela beloppet och mitt prisavdrag får jag ta med den ursprunglige borgenären/säljaren.

Medan det enkla skuldebrevet bara är ett bevis om fordran kan man säga om det löpande att själva pappret är fordran och den som visar upp det har rätt till betalning. Det kan hjälpa att tänka på en vanlig hundralapp som ett innehavarskuldebrev utställt av riksbanken. När jag betalar mina cigg på pressbyrån överlåter jag ett löpande skuldebrev och ingen frågar (fordringsrättsligt) var jag fått det ifrån.

Jättebra förklarat. Om jag har fattat det rätt så gäller dessa två scenarion att det är frågan om löpande skuldebrev?

1. X beställer varor av Y. X utfärdar ett skuldebrev till Y som skall betalas vid anfordran. Y vill inte ha kvar skuldebrevet varpå han säljer det till Z.

2. Företaget X har sålt sina kundfordringar till bolaget Y. Det dröjer några månader innan fordringarna skall betalas. När bolaget Y kräver kunderna på betalning på respektive förfallodag invänder några att de inte avser att betala fullt pris pga att den vara de fått av företaget X inte varit fullgod.
Citera
2012-09-19, 11:45
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Jättebra förklarat. Om jag har fattat det rätt så gäller dessa två scenarion att det är frågan om löpande skuldebrev?

1. X beställer varor av Y. X utfärdar ett skuldebrev till Y som skall betalas vid anfordran. Y vill inte ha kvar skuldebrevet varpå han säljer det till Z.

2. Företaget X har sålt sina kundfordringar till bolaget Y. Det dröjer några månader innan fordringarna skall betalas. När bolaget Y kräver kunderna på betalning på respektive förfallodag invänder några att de inte avser att betala fullt pris pga att den vara de fått av företaget X inte varit fullgod.

Nja!

1. Till y betalas. Här finns inget medgivande till överlåtelse av typen: "Till Y eller order", "Till Y eller den Y anvisar" eller liknande. Det är då ett enkelt skuldebrev och överlåtes till Z i det skick det är. Det är inte själva skuldebrevet utan rätten till betalning som överlåtes. (Bortse från vid anfordran, det handlar bara om när betalning skall ske).

2. Här finns inget i uppgiften som berättar om kundfordringarna är skuldebrev formulerade "till x eller order" eller om de är enkla skuldebrev "till x" eller om det alls är fråga om skuldebrev. Vanligtvis är ju kundfordringar fakturafordringar och dessa är ju bara betalningskrav. (Jämför SkbrL 1§ "förskrivning" =fysiskt papper.) Betalningskrav riktar sig ju mot "viss man" och då gäller reglerna för enkla fordringar analogivis.
Citera
2012-09-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Nja!

1. Till y betalas. Här finns inget medgivande till överlåtelse av typen: "Till Y eller order", "Till Y eller den Y anvisar" eller liknande. Det är då ett enkelt skuldebrev och överlåtes till Z i det skick det är. Det är inte själva skuldebrevet utan rätten till betalning som överlåtes. (Bortse från vid anfordran, det handlar bara om när betalning skall ske).

2. Här finns inget i uppgiften som berättar om kundfordringarna är skuldebrev formulerade "till x eller order" eller om de är enkla skuldebrev "till x" eller om det alls är fråga om skuldebrev. Vanligtvis är ju kundfordringar fakturafordringar och dessa är ju bara betalningskrav. (Jämför SkbrL 1§ "förskrivning" =fysiskt papper.) Betalningskrav riktar sig ju mot "viss man" och då gäller reglerna för enkla fordringar analogivis.

Så, om inget framgår i uppgiften om det är ett löpande skuldebrev eller ett enkelt skuldebrev, ska man då anta som du sa i punkt 1, att det är ett enkelt skuldebrev?

Skulle även behöva ha hjälp med en annan fråga om du kan:
X har för att slippa betala skatt utfärdat ett skuldebrev på 200 000. Skuldebrevet som tas emot av Y skall inte infrias vilket de är överens om. Y säljer ändå vidare skuldebrevet till Z för 150 000, som är i god tro om förhållandet.
Har Z rätt att kräva betalning av X om skuldebrevet är
1. enkelt
2. löpande

Vad jag själv har kommit fram till är att vid ett löpande skuldebrev, enligt 17§ SkbrL, så blir Z en ny godtroende borgenär och X en ny gäldenär. X kan därför göra en invändning om att skuldebrevet är förfalskat och slipper därmed betala till Z.

Har däremot svårt att förstå hur det skulle gå ifall det var ett enkelt skuldebrev?
Citera
2012-09-19, 14:12
Medlem
elgecys avatar
Jag ska skriva ett PM om expropriation och funderar och funderar, men kan inte komma på någon bra frågeställning/problematisering kring ämnet. Skulle hemskt gärna uppskatta lite tips på frågeställningar jag kan göra av ämnet och bygga mitt PM på! Tusen tack på förhand
Citera
2012-09-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pectoralis-major
Skrev tidigare i tråden angående mitt PM som jag ska skriva som T1a. Ämnet är verkställighetsföreskrifter . Någon som har tips på litteratur som behandlar ämnet? Har hittills funnit lite relevant fakta i följande böcker:

* Regeringsformen - En kommentar (T.Bull & F.Sterzel)
* Svensk statsrätt (J.Nergelius)

Fler tips?

Min andra fråga är om någon vänlig själ har något tips på hur jag ska formulera min frågeställning? Är helt lost och PM1 ska vara inne redan nu på fredag!

Tack på förhand!

Pectoralis-major

Bumpar min fråga. Någon?
Citera
2012-09-19, 16:39
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Så, om inget framgår i uppgiften om det är ett löpande skuldebrev eller ett enkelt skuldebrev, ska man då anta som du sa i punkt 1, att det är ett enkelt skuldebrev?
Det framgår av uppgiften att det är ett enkelt skuldebrev:
1. X beställer varor av Y. X utfärdar ett skuldebrev till Y som skall betalas vid anfordran. Y vill inte ha kvar skuldebrevet varpå han säljer till Z.

Jämför det fetmarkerade med 26§ SkbrL.

Citat:
Skulle även behöva ha hjälp med en annan fråga om du kan:
X har för att slippa betala skatt utfärdat ett skuldebrev på 200 000. Skuldebrevet som tas emot av Y skall inte infrias vilket de är överens om. Y säljer ändå vidare skuldebrevet till Z för 150 000, som är i god tro om förhållandet.
Har Z rätt att kräva betalning av X om skuldebrevet är
1. enkelt
2. löpande

Vad jag själv har kommit fram till är att vid ett löpande skuldebrev, enligt 17§ SkbrL, så blir Z en ny godtroende borgenär och X en ny gäldenär. X kan därför göra en invändning om att skuldebrevet är förfalskat och slipper därmed betala till Z.

Har däremot svårt att förstå hur det skulle gå ifall det var ett enkelt skuldebrev?
17§ skuldebrevslagen stadgar att den godtroende Z inte kan göra fordringen gällande om skuldebrevet är förfalskat. Detta skuldebrev är inte förfalskat, X har utfärdat ett skuldebrev. Jag kan inte heller passa in någon av de andra starka ogiltighetsgrunderna i 17§ på frågan (behörighetsmissbruk, råntvång, omyndighet med mera).

Skuldebrevet är äkta men X och Y har inte haft för avsikt att använda det dem emellan utan enbart för att X skall framstå på ett visst sätt för en utomstående (skatteverket). Det är en handling upprättad för skens skull.

Löpande: 15§ 4st. SkbrL => 34§ AvtL
Enkelt: 27§ 2:a led SkbrL => 34§ AvtL

I båda fallen kan Z göra fordringen gällande mot X eftersom han var i god tro vid förvärvet.
Citera
2012-09-20, 14:04
Medlem
Pontifix-Maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pectoralis-major
Bumpar min fråga. Någon?

Är det en stackars Uppsalastudent vi har att göra med?

Litteraturförslag, Strömberg, "Normgivningsmakten"

Genom verkställighetsföreskrifter ges regeringen möjlighet att "fylla ut" lagar som ligger inom det obligatoriska lagområdet. Verkställighetsföreskrifter får som bekant inte inte "tillföra något väsentligen nytt" när man reglerar en lag. Du kan ju resonera kring var gränsen för "något väsentligen nytt" går, se över praxis o s v (RÅ 2002 ref. 98 e x v).

Lite sent svar förstår jag, lycka till i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in