Citat:
Ursprungligen postat av Azlor
Hejsan! Om en privatperson har en obetald skuld går det ju så småningom till KFM. Här kan det sedan gå till på två sätt om jag har förstått det hela rätt. Antingen "ger sig" gäldenären, och då ifall ingen betalning kan ske kommer en utmätning att genomföras. Eller så "bestrider" gäldeneren det hela, och då kan KFM skicka ett betalningsföreläggande. Vad exakt innebär ett betalningsföreläggande? Jag har förstått det som att det är någon form av utredning av det hela som eventuellt leder tvisten till domstol. Stämmer detta? Någon som kan förklara med enkla ord, tack.
Den som anser sig ha en fordring mot någon kan med ett betalningsföreläggande driva in skulden genom kronofogdemyndighetens försorg om inte gäldenären frivilligt betalar den. Antingen bestrider gäldenären skulden, eller så gör han det inte. Det finns inget mitt emellan. Om gäldenären skulle säga att han inte har några pengar för tillfället räknas det som ett erkännande av skulden och indrivning påbörjas. Betalningsföreläggandet är så att säga en "summarisk" process, vilket innebär att några bedömningsfrågor inte görs eftersom det är ett masshanteringssystem. KFM bryr sig inte vare sig om skulden är skälig eller ens sanningsenlig. Det enda som KFM vill veta är om gäldenären bestrider den eller inte (och om skulden är förfallen till betalning) Se 2 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning. Bestrids skulden måste borgenären stämma gäldenären till tingsrätten där en prövning i sak kommer att göras. Bestrids den inte kommer KFM göra en utmätning av gäldenärens tillgångar, vanligtvis av dennes lön.
Hoppas det klargör.