Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-05, 01:02
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-05-05, 01:21
Medlem
Hej, jag undrar vad som egentligen gäller angående enskildas möjligheter att åberopa RF 2 kap. vid en domstolsprövning?

Bull & Sterzel skriver på sida 62 följande: "Rättighetsskyddet gäller såsom tidigare visavi det allmänna. Först hand innebär detta att staten i egenskap av lagstiftare är bunden av dessa rättigheter. Detta hindrar inte att staten även i det praktiska agerandet - i den verkställande funktionen - är bunden av rättighetsreglerna."

Crafoord skriver följande i SvJT 2009 s. 1063 f: "Det kan naturligtvis anföras att 2 kap. regeringsformen ursprungligen inte är skrivet som rättsnormer för domstolarna att tillämpa i praktiken[...]i den proposition som föregick inkorporeringen av Europakonventionen uttalades att det fri- och rättighetsskydd som grundlagen och konventionen ger är kumulativt och att medborgaren “således kan åberopa den regel som i varje given situation ger honom det starkaste skyddet”. Denna formulering ger således vid handen att fri- och rättigheterna i regeringsformen inte bara ska vara en styrsignal till riksdag och regering utan även kunna åberopas i praktiken av medborgarna."

Han antyder alltså att det i nuläget endast fungerar som en styrsignal till riksdag och regeringen men att RF 2 kap. borde kunna åberopas i praktiken? Vad gäller egentligen, kan enskilda gå till en domstol och hävda att ens rättigheter enligt RF 2 kap. har blivit kränkta?

Tack på förhand, har sökt överallt efter svaret men verkar som om det inte riktigt finns något svar, haha.
Citera
2013-05-05, 14:21
Medlem
Tack för hjälpen! Men om man säger så här att man är ute och surfar på internet och klickar in sig på en länk eller en annons, utan att man själv vet om det har man köpt en tjänst och man får sedan hem en faktura på detta, och det är då som först man förstår att man köpt en tjänst. Kan man även då hänvisa till distans- och hemförsäljningslagen? och är det ens tillåtet att marknadsföra en tjänst på det sättet?
Usch lagar är inte min sak känner jag, jag förstår dom inte riktigt!!!
Citera
2013-05-05, 15:03
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zing0
Hej, jag undrar vad som egentligen gäller angående enskildas möjligheter att åberopa RF 2 kap. vid en domstolsprövning?

Bull & Sterzel skriver på sida 62 följande: "Rättighetsskyddet gäller såsom tidigare visavi det allmänna. Först hand innebär detta att staten i egenskap av lagstiftare är bunden av dessa rättigheter. Detta hindrar inte att staten även i det praktiska agerandet - i den verkställande funktionen - är bunden av rättighetsreglerna."

Crafoord skriver följande i SvJT 2009 s. 1063 f: "Det kan naturligtvis anföras att 2 kap. regeringsformen ursprungligen inte är skrivet som rättsnormer för domstolarna att tillämpa i praktiken[...]i den proposition som föregick inkorporeringen av Europakonventionen uttalades att det fri- och rättighetsskydd som grundlagen och konventionen ger är kumulativt och att medborgaren “således kan åberopa den regel som i varje given situation ger honom det starkaste skyddet”. Denna formulering ger således vid handen att fri- och rättigheterna i regeringsformen inte bara ska vara en styrsignal till riksdag och regering utan även kunna åberopas i praktiken av medborgarna."

Han antyder alltså att det i nuläget endast fungerar som en styrsignal till riksdag och regeringen men att RF 2 kap. borde kunna åberopas i praktiken? Vad gäller egentligen, kan enskilda gå till en domstol och hävda att ens rättigheter enligt RF 2 kap. har blivit kränkta?

Tack på förhand, har sökt överallt efter svaret men verkar som om det inte riktigt finns något svar, haha.

Det finns få fall där EKMR inte redan täcker upp 2 kap. RF varför frågan inte riktigt har ställts på sin spets. Förrän nu i vår faktiskt. HD har beviljat prövningstillstånd i frågan om att frånta någon sitt medborgarskap i strid med RF kan medföra skadeståndsansvar. Underrätterna har sagt nej men det är väl inte otroligt att HD är av en annan uppfattning.

se vidare Bertil Bengtsson i SvJT 2011 s 605 ff. samt länken där bla underrätternas domar finns.
http://centrumforrattvisa.se/blog/20...rundlagsbrott/
Citera
2013-05-05, 17:17
Medlem
PM-inlämning börjar vankas och min brist på kreativitet har lett till svårigheter med att fastställa en adekvat problematisering/frågeställning runt mitt ämne - målsättningsstadganden i grundlag. Alla tips och synpunkter uppskattas enormt.
Citera
2013-05-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Det finns en tråd för skolfrågor.

1. Eftersom man inte kan närvara personligen gäller distans- och hemförsäljningslagen (se 2 kap. 1 §) och enligt 2 kap. 9 § har kunden ångerrätt.

2. Jag är absolut inte hundra procent säker på internationell privaträtt, så jag reserverar mig för att det finns en enklare lösning än den här, men slutsatsen bör bli densamma.

Vill han använda distans- och hemförsäljningslagen gäller att svensk lag är tillämplig. De får avtala om detta, men är inget avtalat så får vi kika i Rom I-förordningen. Det krävs då enligt artikel 6.1.b att näringsidkaren på något sätt riktar sig mot Sverige, annars är engelsk lag tillämplig enligt artiklarna 6.3 och 4.1.a. Men eftersom distans- och hemförsäljningslagen grundar sig på ett EU-direktiv, och det direktivet (2002/65/EG av den 23 september 2002) föreskriver i artikel 6 att ångerrätt skall finnas, så har England i stort sett samma lag så han bör ha framgång med sin invändning.

Tack för hjälpen! Men om man säger så här att man är ute och surfar på internet och klickar in sig på en länk eller en annons, utan att man själv vet om det har man köpt en tjänst och man får sedan hem en faktura på detta, och det är då som först man förstår att man köpt en tjänst. Kan man även då hänvisa till distans- och hemförsäljningslagen? och är det ens tillåtet att marknadsföra en tjänst på det sättet?
Citera
2013-05-05, 17:47
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorkovich1
PM-inlämning börjar vankas och min brist på kreativitet har lett till svårigheter med att fastställa en adekvat problematisering/frågeställning runt mitt ämne - målsättningsstadganden i grundlag. Alla tips och synpunkter uppskattas enormt.

Betänk följande uttalande i prop 2009/10:80 s. 173 om 1 kap. 2 § fjärde stycket RF:

"Målsättningsstadgandet anger några av de viktigare målen för den samhälleliga verksamheten men har inte någon bindande verkan för det allmänna (prop. 1975/76:209 s. 128). Bestämmelsen ger därför inte upphov till några individuella rättigheter."

Sant eller inte? Vad är poängen? Bra eller anus? Kan myndigheterna beakta dessa ändå (jfr 11 kap. 14 § RF)? När och varför? osv.
Citera
2013-05-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sezzan91

Alltså om det är så att företaget bara skickar hem fakturor till dig utan att du faktiskt köpt något så är man inte ens bunden av ett avtal, man behöver inte ens nyttja sin ångerrätt eftersom det inte finns något att ångra. Du är dock väldigt ospecifik i din fråga så kan tyvärr inte svara särskilt bra på den. I huvudregel kan väl sägas att all form av marknadsföring som strider mot god sed är förbjuden enligt 5 och 6 §§ marknadsföringslagen.
Citera
2013-05-05, 20:03
Medlem
Hej, är kommunala företag detsamma som allmännyttiga bolag? Och vad exakt krävs för att ett företag ska klassas som kommunalt?

mvh
Citera
2013-05-06, 13:24
Medlem
Hej,

Jag sitter och författar min första juridiska PM och har stött på patrull. Har suttit ett tag nu och letat efter förarbete till UB 5:1 (gäldenärens beneficium) 3p. Vad jag har funnit hittills är att Prop. 1968:130 sid.130 ska behandla detta. Problemet är att hur jag än bär mig åt får jag inga träffar på detta. Vad gör jag för fel? Finns det några handfasta tips på hur man hittar rätt förarbete?

Mvh
Citera
2013-05-06, 14:54
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallel
Hej,

Jag sitter och författar min första juridiska PM och har stött på patrull. Har suttit ett tag nu och letat efter förarbete till UB 5:1 (gäldenärens beneficium) 3p. Vad jag har funnit hittills är att Prop. 1968:130 sid.130 ska behandla detta. Problemet är att hur jag än bär mig åt får jag inga träffar på detta. Vad gör jag för fel? Finns det några handfasta tips på hur man hittar rätt förarbete?

Mvh

Har du tillgång till Zeteo? sök på NJA II 1968 s. 433. Ang UB 5:1 finns det lite överväganden och sånt på s. 536 ff.
Citera
2013-05-06, 21:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallel
Hej,

Mvh
Nej, den verkar inte finnas på Zeteo. Men du kan antingen göra som Schmojso skrev, och studera NJA II, eller gå till ditt juridiska bibliotek och läs i fysisk form. Alla proppar finns på biblioteket om ingen har skurit ut sidorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in