2013-09-29, 13:25
Medlem
fckingfevers avatar
Jag sparar endast för oförutsägbara kostnader, såsom förlora CSN/inte få ett jobb över sommaren. Mitt mål är (när jag inte studerar längre) att kunna spara 10 000 varje månad! Till vad vet jag inte, pengar är väl bra att ha antar jag.
Citera
2013-09-29, 13:55
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Har du någonsin funderat på hur många timmar det tar för dig att tjäna ihop dendär "nya tillgången" (antar att du menar något onödigt, såsom iphone/42 tums tv/ny bil/mc/båt/överstor villa)?

Om du gör det, så borde du också inse att det inte lönar sig att lönearbeta i 40 år (snart 50 år p.g.a. höjd pensionsålder), instället kan man investera stora delar av sin lön och sedan pensionera sig 10,20,30 år tidigare beroende på hur mycket man investerat och vilken standard man vill ha.
Ehhh va?
En tillgång kan vara vad som helst som är värt något, tex en femhundring, fondandelar, minskad belåningsgrad på villan mm.

Lön = intäkter
Hyra, mat, kläder, busskort mm = kostnader
Intäkter minus kostnader = nettotillgångar.

För många påverkas deras kostnader av storleken på intäkten. Visst är intäkten liten så måste man snåla, men om intäkten ökar så ökar ju inte kostnaderna utan det blir mer över. Bra för framtiden.
Citera
2013-09-29, 14:02
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Ehhh va?
En tillgång kan vara vad som helst som är värt något, tex en femhundring, fondandelar, minskad belåningsgrad på villan mm.

Lön = intäkter
Hyra, mat, kläder, busskort mm = kostnader
Intäkter minus kostnader = nettotillgångar.

För många påverkas deras kostnader av storleken på intäkten. Visst är intäkten liten så måste man snåla, men om intäkten ökar så ökar ju inte kostnaderna utan det blir mer över. Bra för framtiden.
Jag vet vad intäkter och kostnader är. Du gör dock en fundamental felbedömning, för de allra flesta så ökar kostnaderna dramatiskt om de får mera lön över (lönehöjning/lottovinst).

Man anpassar sig efter sin lön så att man fortfarande har mycket lite pengar kvar i slutet av månaden. Detta gäller både höginkomsttagare (50-100k/mån) och vanliga människor (20-35k).

De som faktiskt klarar av att se "framtiden" och inte slösa allt är mycket få. Du har tur om du är en av dem, då kommer ditt liv i framtiden att bli betydligt mindre bekymmerlöst.
Citera
2013-09-29, 14:22
Medlem
Idiadors avatar
Citat:
Sydkorea är inget land du kan "leva rövare" i, mycket höga priser eftersom att det är ett industrialiserat land.
Kina hade jag själv aldrig försökt flytta till, främst p.g.a. att staten i princip äger allt ("privat egendom" är bara en illusion).

Men valet är ditt.

Kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag tänker inte chilla hela tiden, för jag sa att jag skulle försöka med att inte komma tillbaka till Sverige. Kanske leva 1-2 år röven av mig och chilla, sen ska jag fundera hur jag ska bo och försörja med i det landet. Och är medveten om att Sydkorea är ett i-land och det är dyrt att leva där, men då kanske kan man inte chilla där mer än 1 år.. sen måste man göra nånting för att fixa försörjning.
Citera
2013-09-29, 14:39
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
Kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag tänker inte chilla hela tiden, för jag sa att jag skulle försöka med att inte komma tillbaka till Sverige. Kanske leva 1-2 år röven av mig och chilla, sen ska jag fundera hur jag ska bo och försörja med i det landet. Och är medveten om att Sydkorea är ett i-land och det är dyrt att leva där, men då kanske kan man inte chilla där mer än 1 år.. sen måste man göra nånting för att fixa försörjning.
Precis, du borde dock veta att de är ganska rasistiska av sig (inget skämt, runt 98% av befolkningen är koreaner, resten expats). De är lite som japaner, mycket nationalistiska av sig och de är inte direkt lika "multikulti" som Sverige.

Lär du dig inte språket så är det garanterat att du inte får jobb (kanske som engelskalärare, men då måste du också kunna koreanska för att förklara till dem).

Personligen hade jag aldrig försökt flytta till sydkorea, de är alldeles för rasistiska av sig. Samma med japaner.
Citera
2013-09-29, 14:52
Medlem
dablidobs avatar
Jag sparar till ett körkort(kort tids sparande), samt att ha 3 månaders ekonomisk överlevnad(6 månaders sparande) om jag inte får fast anställning efter 6 månaders provanställning! Och får jag fast anställning så kommer jag ta hälften av pengarna och göra något roligt för kanske köpa en resa eller en ny laptop!
Citera
2013-09-29, 14:57
Medlem
Wild Jacks avatar
nån längre resa 3-6 månader
Citera
2013-09-29, 16:49
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Jag vet vad intäkter och kostnader är. Du gör dock en fundamental felbedömning, för de allra flesta så ökar kostnaderna dramatiskt om de får mera lön över (lönehöjning/lottovinst).

Man anpassar sig efter sin lön så att man fortfarande har mycket lite pengar kvar i slutet av månaden. Detta gäller både höginkomsttagare (50-100k/mån) och vanliga människor (20-35k).

De som faktiskt klarar av att se "framtiden" och inte slösa allt är mycket få. Du har tur om du är en av dem, då kommer ditt liv i framtiden att bli betydligt mindre bekymmerlöst.
Jag gör ingen felbedömning. De facto fungerar ens privatekonomi precis som ett företags.
Dock är det precis som du beskriver alltför många som oavsett inkomst aldrig klarar av att spara ihop en slant då deras tvångsmässiga spenderande ökar proportionellt med inkomsten.
Citera
2013-09-29, 16:50
Bannlyst
sparar faktiskt inte nåt speciellt, vill bara se till att det alltid finns pengar...räknas det som svar? =)
Citera
2013-09-29, 16:50
Medlem
Elementarts avatar
För det mesta så sparar jag pengar till olika utlandsresor. Annars inget särskilt just nu.
Citera
2013-09-29, 17:30
Medlem
Kan inflika med att jag sparar för att ha pengar senare, det kan vara att köpa en modern bil av finare slag utan att låna eller som ökad kontantinsats till ett större boende. Försöker alltid spara rätt mycket varje månad utan att ha pengarna öronmärkta. Resor och vanligt levande skall dock alltid rymmas inom lönen och aldrig norpa av sparpengarna. Lever rätt lyxigt och min del av hushållets sparande är i medel minst 10,000 kr. Jag räknar för övrigt inte in amortering i kategorin sparande då de pengarna anser jag vara för låsta.
Citera
2013-09-29, 17:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Jag gör ingen felbedömning. De facto fungerar ens privatekonomi precis som ett företags.
Dock är det precis som du beskriver alltför många som oavsett inkomst aldrig klarar av att spara ihop en slant då deras tvångsmässiga spenderande ökar proportionellt med inkomsten.
Du gjorde visst en felbedömning då du påstod att man inte ökar sina utgifter efter inkomsten (faktum: de flesta gör det).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in