2013-09-28, 16:20
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilatesbollen
Ekonomisk trygghet och möjligheten att kunna välja om jag vill jobba eller inte. Som många andra så räknar jag inte en sekund med att staten kommer kunna ta hand om mig när jag behöver det. Allt jag får av staten (trots all skatt jag betalar) ser jag som en bonus.

Målet är att kunna pensionera mig om jag vill vid 50 års ålder. Förmodligen kommer jag att jobba lite ändå men det är då som sagt eget fritt val för att jag jobbar med något jag tycker om.
MMh,jag vill inte gå till ICA med rullator med min sketna pension när man kan njuta av livet under palmerna hehe..
Citera
2013-09-29, 09:07
Medlem
Sparar i aktier och tanken är att det på sikt ska kunna generera en passiv årsinkomst som jag kan använda mig av. Det kan handla om att kunna gå ner i arbetstid eller unna mig något extra i vardagen. Nu framöver måste jag dock återinvestera all passiv inkomst för att förstärka framtida passiva inkomster.
Citera
2013-09-29, 10:37
Medlem
anonym.hedonists avatar
Samma som Bluppen, har planer på att spara 50-60% av lönen och investera det, kommer då att kunna sluta jobba senast vid 40-45 (om jag inte får någon "speciell", högre lön än genomsnittet).
Citera
2013-09-29, 10:37
Medlem
Sparar inte till något särskilt, köper det jag vill ha och sparar resten. Har haft funderingár på att byta bil, men det blir nog inte på ett år eller två då det känns onödigt.
Har nu drygt två nettoårslöner sparade. Känns bra med familj och hus att ha en stabil buffert.
Edit. Tillsammans i hushållet har vi ~3 nettoårslöner (inte riktig koll på frugans besparingar).
Senast redigerad av -MLK- 2013-09-29 kl. 10:45.
Citera
2013-09-29, 10:40
Medlem
Fromlandss avatar
Jag sparar dels till pensionen och till att trygga ett framtida bekvämt boende. Dessutom vill jag bygga upp en buffert så att jag kan ta ett "sabbtsår" i framtiden och resa och se världen.
Citera
2013-09-29, 10:43
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Sparar inte till något särskilt, köper det jag vill ha och sparar resten. Har haft funderingár på att byta bil, men det blir nog inte på ett år eller två då det känns onödigt.
Har nu drygt två nettoårslöner sparade. Känns bra med familj och hus att ha en stabil buffert.
exakt så lever jag med. Jag förstår inte hur folks levnadskostnader automatiskt måste öka när de tjänar mer.
Man köper det man behöver och resten blir nya tillgångar. Enkelt.
Citera
2013-09-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
exakt så lever jag med. Jag förstår inte hur folks levnadskostnader automatiskt måste öka när de tjänar mer.

Vi har nog ökat levnadskostnaderna en del iom tillskottet av barn i familjen. Man tänker inte så ofta utan köper det man anser att barnen behöver, vilket ibland är i dyraste laget.
Men vi har råd med det och fortsätter öka på våra besparingar vilket är skönt då det inte behövs vridas och vändas på kronorna.
Citera
2013-09-29, 11:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Har du någonsin funderat på hur många timmar det tar för dig att tjäna ihop dendär "nya tillgången" (antar att du menar något onödigt, såsom iphone/42 tums tv/ny bil/mc/båt/överstor villa)?

Om du gör det, så borde du också inse att det inte lönar sig att lönearbeta i 40 år (snart 50 år p.g.a. höjd pensionsålder), instället kan man investera stora delar av sin lön och sedan pensionera sig 10,20,30 år tidigare beroende på hur mycket man investerat och vilken standard man vill ha.
Citera
2013-09-29, 12:22
Medlem
Köpa bostad! vill inte ha en sketen för 1 miljon jag vill köpa en bostad för ca 2 millar så bara att fortsätta spara ihop, vill komma upp till 300-400k sen kan jag tänka mig att köpa min bostadsrätt om man hittar någon.
Citera
2013-09-29, 12:49
Medlem
Idiadors avatar
Förstår inte alls hetsen med att köpa en ny bostad, vad fan ska man med det till i Sverige? Hade hellre köpt ett hus i ett varmt u-land så jag kunde spendera min tid där när det vankas åldershöst.

Har börjat spara nu för första gången, borde ifs sparat sen 2 år tillbaka då jag började jobba 100%, men gjorde inte det. Drömmen är att spara ihop 200k för att sedan leva röven av mig i valfri asiatiskt land i några år. Syftet är givetvist att inte komma tillbaka till Sverige sedan, kommer lära mig språket och försöka hitta ett sätt att försörja mig där. Just nu är det Kina och SydKorea som står i kikarsiktet, kan inte bestämma mig vilket land jag ska välja.
Citera
2013-09-29, 13:08
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
Förstår inte alls hetsen med att köpa en ny bostad, vad fan ska man med det till i Sverige? Hade hellre köpt ett hus i ett varmt u-land så jag kunde spendera min tid där när det vankas åldershöst.

Har börjat spara nu för första gången, borde ifs sparat sen 2 år tillbaka då jag började jobba 100%, men gjorde inte det. Drömmen är att spara ihop 200k för att sedan leva röven av mig i valfri asiatiskt land i några år. Syftet är givetvist att inte komma tillbaka till Sverige sedan, kommer lära mig språket och försöka hitta ett sätt att försörja mig där. Just nu är det Kina och SydKorea som står i kikarsiktet, kan inte bestämma mig vilket land jag ska välja.
Sydkorea är inget land du kan "leva rövare" i, mycket höga priser eftersom att det är ett industrialiserat land.
Kina hade jag själv aldrig försökt flytta till, främst p.g.a. att staten i princip äger allt ("privat egendom" är bara en illusion).

Men valet är ditt.
Citera
2013-09-29, 13:20
Medlem
Utökad produktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in